Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har søkt og søkt rundt, men finner ikke noe konkret svar på tilfellet mitt. Jeg har klart å glemme totalt 3 p-piller på brettet mitt denne gangen. (Bruker Zyrona, 21-dagers). Alle tre ble tatt ca. 24 timer etter glemt, men har glemt ca. 1 pr uke. Kaller meg selv en rotehøne her..

Spørsmålet mitt er derfor:
Kan det være noe konsekvens for dette? Siden det er 2-3 stk?

Setter pris på ordentlige svar :-)

Skrevet

Jeg går på Yasmin så kan ikke din pille, men hadde det vært meg ville jeg fulgt beskrivelsen i vedlegget. For Yasmin er det med mer enn en pille glemt i mer enn 12 timer: Bruk kondom, frem til 7 piller etter pausen.

Så hadde du vært meg hadde jeg brukt ekstra beskyttelse, evt tatt angrepille. Er alle pillene tatt innen 12 timer hadde jeg ikke brydd meg,

Anonymous poster hash: 70e55...abc
  • Liker 1
Skrevet

Konsekvenser kan være graviditet, ettersom du ikke har vært helt beskyttet, og at du kan få mellomblødninger.

• Liker 4
Skrevet

Jeg går på Yasmin så kan ikke din pille, men hadde det vært meg ville jeg fulgt beskrivelsen i vedlegget. For Yasmin er det med mer enn en pille glemt i mer enn 12 timer: Bruk kondom, frem til 7 piller etter pausen.

Så hadde du vært meg hadde jeg brukt ekstra beskyttelse, evt tatt angrepille. Er alle pillene tatt innen 12 timer hadde jeg ikke brydd meg,

Anonymous poster hash: 70e55...abc

Aha, takk for svar.. Nå har dette dessverre allerede skjedd og jeg har kun 2 piller igjen på brettet, men får heller bare se neste uke om mensen kommer som den skal.

Alle gangene har jeg tatt ppillen morgenen etterpå, altså 24 timer for sent.. Håper på det beste, takk for svar :)

Skrevet

Konsekvenser kan være graviditet, ettersom du ikke har vært helt beskyttet, og at du kan få mellomblødninger.

Ja, jeg får se neste uke om mensen kommer som den skal. Jeg har ellers ikke hatt noen mellomblødninger, men har hatt et par dager om gangen, med smerter nederst i magen. Lignende menssmerter, men litt mer intense (og jeg pleier ikke å ha menssmerter til vanlig.)

Håper på det beste, takk for svar! :)

Skrevet

Med mindre du ikke har gått på p-piller i flere år, så skjønner jeg ikke hvordan du kan glemme dem 3 ganger på ET brett?

Skrevet

Med mindre du ikke har gått på p-piller i flere år, så skjønner jeg ikke hvordan du kan glemme dem 3 ganger på ET brett?

Jeg har gått på p-piller i flere år, jo :) Jeg spør meg selv om det samme, aner ikke hva som har skjedd.. Pleier å ta dem om morgenen når jeg står opp - så da har jeg vel vært ekstra vims og bare glemt hele greia... :( Har vanligvis vært flink å huske... Og heldigvis (?) så glemte jeg ikke 3 dager på rad, da hadde jeg vært mer bekymra.. Men er derfor jeg spør om noen vet - bør jeg være bekymret iogmed at jeg tok alle 3 ca 24 timer etterpå sammen med den dagens pille, 2 piller på likt.. :)

Skrevet

Jeg glemmer vel sånn ca 2-3 piller hver måned og aldri vært gravid. Gått på p-piller/minipilla i 9 år.

Er som Noteknekk sier, du kan bli gravid eller få mellomblødninger. Men p-piller skal være såpass sterke at selv etter å ha slutta på de, kan det gå tre måneder før man blir gravid.

Snakka med flere leger, og de sier at det ikke er så nøye om man tar pillene til nøyaktig tid hver dag, så lenge man tar de innenfor 24 timer.

Uansett, folk er jo forskjellige når det gjelder hvor fruktbare de er, hadde ei venninne som slurva mye en måned og ble gravid. Om du ikke vet om du er veldig fruktbar eller ikke, så hadde jeg som de andre sier, brukt kondom i noen dager.

Skrevet

Jeg har gått på p-piller i flere år, jo :) Jeg spør meg selv om det samme, aner ikke hva som har skjedd.. Pleier å ta dem om morgenen når jeg står opp - så da har jeg vel vært ekstra vims og bare glemt hele greia... :( Har vanligvis vært flink å huske... Og heldigvis (?) så glemte jeg ikke 3 dager på rad, da hadde jeg vært mer bekymra.. Men er derfor jeg spør om noen vet - bør jeg være bekymret iogmed at jeg tok alle 3 ca 24 timer etterpå sammen med den dagens pille, 2 piller på likt.. :)

Jeg tror nok det skal gå bra, men du må bli flinkere til å huske den! Alarm på mobilen, kanskje noe for deg? Litt vanskelig og glemme den da hvertfall :)

Anonymous poster hash: 9f74b...e80

Skrevet

Jeg glemmer vel sånn ca 2-3 piller hver måned og aldri vært gravid. Gått på p-piller/minipilla i 9 år.

Er som Noteknekk sier, du kan bli gravid eller få mellomblødninger. Men p-piller skal være såpass sterke at selv etter å ha slutta på de, kan det gå tre måneder før man blir gravid.

Snakka med flere leger, og de sier at det ikke er så nøye om man tar pillene til nøyaktig tid hver dag, så lenge man tar de innenfor 24 timer.

Uansett, folk er jo forskjellige når det gjelder hvor fruktbare de er, hadde ei venninne som slurva mye en måned og ble gravid. Om du ikke vet om du er veldig fruktbar eller ikke, så hadde jeg som de andre sier, brukt kondom i noen dager.

Takk for svar!

Jeg har lest og hørt mye av det du sier, og jeg går jo heller ikke på minipille - får satse på det beste :)

Min mor var i sine dager veldig fruktbar har hun fortalt, at så fort hun slutta på pilla, tok det ikke en måned en gang før hun var gravid med første. Så om jeg har arvet dette, vet jeg ikke - men kan godt være jeg er veldig fruktbar da.. Vi får se! Skal bruke ekstra beskyttelse :)

Skrevet

Jeg tror nok det skal gå bra, men du må bli flinkere til å huske den! Alarm på mobilen, kanskje noe for deg? Litt vanskelig og glemme den da hvertfall :)

Anonymous poster hash: 9f74b...e80

Ja, det gjør nok det! Er ikke så bekymret i den forstand, jeg gjør det selvsagt ikke med vilje, men det hadde ikke vært krise om graviditet skjedde. Jeg og samboer har planer for kommende år, så selvsagt så passer det ikke godt enda, men likevel så er det ikke krise, vi er enige om hva vi vil :)

Jeg må nok bli flinkere på et vis, alarm var jo ikke dumt ! :)

Skrevet

Glemte en pille (yasmin) for noen år siden, ble gravid. For ca ett år siden ble jeg gravid på pilla men jeg hadde løs mage da uten å tenke over det. Hadde da gått på pilla (og nuvaring en kort periode) siden sist jeg ble gravid og flere år før da igjen. Så ikke alle bruker lang tid på å bli gravid etter å ha brukt pillen, eller glemt en pille eller tre som oss. Men det er ikke sikkert at du TS er som meg :)

Skrevet

Glemte en pille (yasmin) for noen år siden, ble gravid. For ca ett år siden ble jeg gravid på pilla men jeg hadde løs mage da uten å tenke over det. Hadde da gått på pilla (og nuvaring en kort periode) siden sist jeg ble gravid og flere år før da igjen. Så ikke alle bruker lang tid på å bli gravid etter å ha brukt pillen, eller glemt en pille eller tre som oss. Men det er ikke sikkert at du TS er som meg :)

Det kan skje altså! Jeg har glemt pille før, uten at noe har skjedd, men har ikke glemt flere enn 1 iløpetav ett brett, så er derfor jeg er nyskjerrig.. Ser jo nå at muligheten er der alltid, men at det varierer fra person til person! Takk for at du delte din erfaring :) Jeg skal ha mens neste uke, tar siste ppille i morgen - så vi får se hvordan det går!

En liten ting til - jeg hadde samleie i dag morges.. Og da gjorde det litt vondt helt oppe i livmora, hvis du/dere skjønner? (Brukte ikke kondom).. Og da vi var ferdig (unnskyld detaljer), da virket det som at det som kom ut av kjeden var farget :S Lyyysebrunt/rødt .. Har aldri opplevd dette..

Noen der ute som har erfaringer med dette?

Skrevet

Man blør lettere fra slimhinner som gravid. Jeg måtte slutte å bruke tanntrå pga jeg fossblødde :P Sex gikk bra, mens andre kan ikke ha sex uten å blø.

Meeen kanskje det er bare en mellomblødning pga pillerot ;) Jeg ville ikke tolket det som at du er gravid.

Skrevet

Man blør lettere fra slimhinner som gravid. Jeg måtte slutte å bruke tanntrå pga jeg fossblødde :P Sex gikk bra, mens andre kan ikke ha sex uten å blø.

Meeen kanskje det er bare en mellomblødning pga pillerot ;) Jeg ville ikke tolket det som at du er gravid.

Hah, skummelt.. :P Har som sagt rotet med piller før (og da har jeg ikke tatt 1 i det hele tatt), men har ikke opplevd dette før.. Hmm! Nei, jeg venter ut neste uke - og bekymrer meg heller om mensen ikke kommer som vanlig.. igjen, takk for svar! :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Er det noe poeng i å ta dobbelt opp?

Skrevet

Tja, jeg hadde gått på p-pille i noen år, glemte 2 piller midt i et brett og vips var jeg gravid......

Så konsekvensen av å glemme piller kan være graviditet, andre konsekvenser er det vel ikke.

Skrevet

Er det noe poeng i å ta dobbelt opp?

Jeg ser heller ikke helt poenget med det.. Skaden ble jo gjort dagen før.. Men de sier så, så derfor gjorde jeg det. Jeg sitter med samme spørsmål som deg, hva er vitsen?

Skrevet

Tja, jeg hadde gått på p-pille i noen år, glemte 2 piller midt i et brett og vips var jeg gravid......

Så konsekvensen av å glemme piller kan være graviditet, andre konsekvenser er det vel ikke.

Hehe, ja det er vel det.. Jeg vet jo egentlig det. Jeg ønsker vel egentlig bare å høre andres erfaringer fra å glemme flere piller ila et pillebrett, og om det i deres tilfelle har blitt graviditet av det :) Takk for din erfaring!

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Praktiske tips om p-piller

Fakta
Ved å beskytte deg med en trygg prevensjon kan du slappe av og nyte samlivet bedre uten å engste deg for graviditet:) Si alltid ifra om at du bruker p-piller eller annen hormonell prevensjon hvis du går til lege eller skal på sykehus. Og husk at kondom er et prevensjonsmiddel som er bivirkningsfritt og som også sikrer deg mot kjønnssykdommer.

Den største utfordringen ved p-pillebruk, er ofte å huske å ta pillen hver eneste dag. P-piller er i utgangspunktet en veldig sikker prevensjon, men sikkerheten går mye ned når man glemmer å ta en eller flere av p-pillene. Du finner flere nyttige tips for p-pillebruken i denne artikkelen.

Offentlig og kvalitetssikret
Skal pillene tas hver dag?

P-piller skal tas hver dag, og aller helst til omtrent samme tid. Noen p-piller kommer i 21 pillers brett, -da skal man ta en pille hver dag og når man er ferdig med brettet, skal man ta 7 dager uten p-piller. Noen finnes i 28 pillers brett. Da skal man ta en pille hver eneste dag hele tiden. For de fleste p-piller gjelder da at de siste 7 pillene er "huskepiller uten hormon". Unntaket er P-pillen Cerazette der alle 28 pillen er "ekte" piller med hormon.

Hvordan skal jeg huske å ta pillen?
  • Alle brett har en eller annen måte å markere hvilken ukedag man skal ta pillene på. Noen har ukedagene skrevet på, noen har mulighet for avkrysning på den dagen man starter på brettet og noen har klistremerker med ukedager til å sette på e.l.. Piler på brettene markerer ofte rekkefølgen på pillene. Gjør deg kjent med dette hjelpemidlet og bruk det.
  • Ta pillen til samme tid hver dag
  • Legg brettet på et sted som gjør at du ser det; på nattbordet, ved tannbørsten eller lignende.
  • Legg inn alarm på mobilen som gir deg beskjed HVER dag.
  • Legg et reservebrett i lommeboka eller veska slik at du kan få tatt en reservepille hvis du sover borte, hvis du har glemt å ta pillen om morgenen eller noe annet har skjedd som gjør at du trenger å få tatt p-pillen på annet sted og til annen tid.
Får man regelmessig blødning?

Bruker man en p-pille som inneholder både østrogen og gestagen, vil man få en regelmessig blødning omtrent hver 28. dag. Man vil oftest få blødningen på 2. eller 3. dag som man ikke tar "ekte p-piller". Bruker man Cerazette, vil man ikke alltid få regelmessige blødninger. Blødningene kan bli litt sjeldnere og litt mer uregelmessige, og kanskje bli helt borte.

Når man starter med piller

Når man starter opp med p-piller eller annen hormonell prevensjon første gang, skal man helst starte på menstruasjonens første dag. Da vil man ha en trygg prevensjon med en gang. Det er også mulig å starte utenom 1. mensdag. Hvis man gjør det, må man forsikre seg om at man ikke er gravid, og man må bruke kondom i tillegg hvis man har sex de 7 første dagene man bruker p-pillene e.l.

Virker p-pillene hele måneden

Hvis du har tatt alle p-pillene som du skal, har du en trygg prevensjon hele tiden, også i den uka som du har mensen og evt. ikke tar aktive piller.

Når har pillen usikker effekt?
  • Hvis du har oppkast eller kraftig diare kan effekten av p-pillene bli dårligere. Bruk da tilleggsprevensjon i 7 dager etter dette hvis har samleie.
  • Hvis du har tatt andre medisiner som kan nedsette effekten

av p-pillene. Spesielt gjelder det noen antiepileptika og milde antidepressiva med Johannesurt (ofte kjøpt i helsekost).

• Hvis du har tatt en p-pille mer enn 12 timer senere enn du pleier blir sikkerheten dårligere. Bruk da tilleggsprevensjon (kondom) i minst 7 dager hvis du har samleie, og les ellers i pakningsvedlegget hva du skal gjøre. Les Glemt p-pille.
  • Hvis du har hatt samleie etter at du har glemt en p-pille eller flere, kan det hende at du trenger å ta nødprevensjon

Les spørsmål og svar om nødprevensjon.

Hvis blødningen ikke kommer når du forventer den, kan dette være et tegn på graviditet.

Hvis du har lett for å glemme p-pillen til tiden, kan kanskje p-ring, p-stav, hormonspiral eller p-plaster være noe for deg?

Annet å være klar over

Si alltid ifra om at du bruker p-piller eller annen hormonell prevensjon hvis du går til lege eller skal på sykehus.

Vær klar over at p-piller kan gi bivirkninger. De alvorligste bivirkningene er at man kan få blodpropp.

Symptomer på blodpropp:

Blodpropp (DVT) kan gi varierende grad av plager. Ofte vil det syke beinet eller armen bli ømt, hovent, rødt og varmt. Muskulaturen kan kjennes litt fastere, og noen ganger blir de overfladiske venene ekstra tydelige, "struttende". I sjeldne tilfeller kan en blodpropp løsne og følge blodstrømmen til lungene og forårsake en blodpropp i lungene, lungeemboli. Det er en alvorlig tilstand som kan gi alvorlige pustevansker. Symptomer kan også være plutselige, skarpe brystsmerter som starter eller forverres ved dyp innpusting eller ved hoste, ofte ledsaget av kortpusthet eller plutselig uforklarlig kortpusthet, eventuelt uten smerter.

Det kan også være hoste som kan føre til at du hoster opp blodflekkete oppspytt, hurtig puls og/eller angst og betydelig svette. Små lungeembolier trenger ikke gi symptomer i det hele tatt, eller de kan arte seg som sting, hoste eller moderat tungpust. Større propper gir kraftigere tungpust eller åndenød, hoste og brystsmerter som øker ved pusting

Si ifra om blodpropp i familien!

Si ifra til lege, helsesøster eller jordmor som du får resept hos hvis noen i familien din har hatt blodpropp, hjerteinnfarkt hjerneslag eller annen hjerte- og karsykdom. Før man starter med en hormonell prevensjon er det fornuftig å finne ut av om det har vært slik sykdom i familien.

Si også ifra hvis du har annen sykdom eller bruker noen form for medisiner -også fra helsekostbutikk.

Les pakningsvedlegget nøye og spør den som har skrevet ut resept hvis det er noe der du lurer på.

Kast aldri rester av p-piller eller annen hormonell prevensjon i toalett eller i vasken, men lever i retur til apoteket.

P-plaster og P-ring

Det samme gjelder stort sett for p-plaser og p-ring som for p-piller. Det handler om å huske for å fåHei! Menstruasjon er et sikkert tegn på at en ikke er gravid, så det er du ikke. Det er av og til at en får litt forskyvninger i menstruasjon u...

Hvor fort beskytter p-piller? Hei! Når man starter med p-piller på menstruasjonens første blødningsdag er man beskyttet fra starten. Begynner man når som helst i syklusen, må m...
Endret av Arabella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...