Gå til innhold

Vil begynne med (moderat?) lavkarbo! Mattips?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har vurdert dette en stund og har nå delvis bestemt meg for å satse på et lavkarbo-kosthold. Nå er jeg student og har ikke veldig god økonomi, og derfor har det vært greit å spise fullkornspasta og brød\knekkebrød til måltidene, så lurer på hva jeg kan erstatte dette med? Må også nevne at jeg bor i et stort studentkollektiv og kjøkkenet er opptatt store deler av dagen, så derfor blir det lite matlaging på meg, foretrekker mat som ikke trenger å kokes.
Kan noen som spiser lavkarbo komme med tips på hva jeg kan spise i løpet av en dag , maks 1400-1500 kalorier? Gjerne mat som en student har råd til.

Anonymous poster hash: 23738...26d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne :)

Anonymous poster hash: 23738...26d
Skrevet

Kanskje det er vanskelig å gi deg råd fordi vi ikke vet hvorfor du vil redusere på karbohydratene. Karbohydrater er stort sett billig mat, så hvis du ikke har noen medisinsk eller annen tungtveiende grunn for å kutte karbo, virker det litt unødvendig å gjøre dette mens du er på et stundentbudsjett...

Gjest Runforit
Skrevet

Kylling, laks, svinekjøttdeig(18 kr på kiwi), rømme, nøtter, avokado, kokosolje(35 kroner for stort glass på asiasjapper), egg, grønnsaker, frosne bær etc. Alt dette er billig mat som kan kjøpes i stort kvantum.

Skrevet

Kjøp nøtter og frø (billig på iherb.com), så kan du lage egne knekkebrød og müsli. Legg til egg, og du kan lage brød :) Velg grønnsaker til middag fremfor ris/pasta/potet. Kok, stek, rasp og stek (da får du "ris"), wok, spis grønnsakene rå, lag grateng... Bruk squash som "pasta".

Skrevet

Kylling, laks, svinekjøttdeig(18 kr på kiwi), rømme, nøtter, avokado, kokosolje(35 kroner for stort glass på asiasjapper), egg, grønnsaker, frosne bær etc. Alt dette er billig mat som kan kjøpes i stort kvantum.

Hold deg unna disse!! De er ofte billig produsert, uetisk og ikke nødvendigvis helt stuerene!

Det er en grunn til at kokosfett er dyrt. Det koster ganske mye å produsere det bærekraftig uten bruk av kjemikalier. Kjøp heller på iherb om du må ha det.

Selv synes jeg det er litt dumt å frakte fett halvveis rundt jorden når en likegreit kan kjøpe lokalt smør.

Energi fra fett er ofte billig, men det er stortsett alltid billigere med raske karbohydrater. Det har ikke alltid vært sånn. På 1800-tallet og før var fint hvetemel og sukker luksusprodukter, fett var fattigmannskost. Nå er det motsatt.

Et par tips på veien:

- Du trenger ikke uhorvelige mengder protein. Det holder med "nok".

- Litt protein til alle måltid.

- Grønnsaker til alle måltid. Grønnsaker skal alltid serveres med fett. (Feks. olje)

- Lag store porsjoner av proteinmaten og del opp i bokser som du kan fryse ned.

- Lag ting hjemme. Feks. bacon, kefir, syltede grønnsaker, osv.

- Fløte er en grei måte å få i seg fett om man ikke skal slanke seg.

Gjest Runforit
Skrevet

Hold deg unna disse!! De er ofte billig produsert, uetisk og ikke nødvendigvis helt stuerene!

Det er en grunn til at kokosfett er dyrt. Det koster ganske mye å produsere det bærekraftig uten bruk av kjemikalier. Kjøp heller på iherb om du må ha det.

Selv synes jeg det er litt dumt å frakte fett halvveis rundt jorden når en likegreit kan kjøpe lokalt smør.

Energi fra fett er ofte billig, men det er stortsett alltid billigere med raske karbohydrater. Det har ikke alltid vært sånn. På 1800-tallet og før var fint hvetemel og sukker luksusprodukter, fett var fattigmannskost. Nå er det motsatt.

Et par tips på veien:

- Du trenger ikke uhorvelige mengder protein. Det holder med "nok".

- Litt protein til alle måltid.

- Grønnsaker til alle måltid. Grønnsaker skal alltid serveres med fett. (Feks. olje)

- Lag store porsjoner av proteinmaten og del opp i bokser som du kan fryse ned.

- Lag ting hjemme. Feks. bacon, kefir, syltede grønnsaker, osv.

- Fløte er en grei måte å få i seg fett om man ikke skal slanke seg.

Det er denne jeg kjøper og den er absolutt å anbefale. Kanskje greit å se litt nærmere å produktene før du dømmer.

http://veganheath.info/ktc-coconut-oil

Skrevet

Det er denne jeg kjøper og den er absolutt å anbefale. Kanskje greit å se litt nærmere å produktene før du dømmer.

http://veganheath.info/ktc-coconut-oil

Ja, du har jo rett. Men generelt betyr billige produkter at de har svin på skogen. Hvorfor skal noe som er så dyrt å produsere økologisk være så billig når det ikke er det? Du skrev forsåvidt ikke at det var KTC som var den du kjøpte. Så jeg måtte jo forholde meg til det de har i min lokale asiasjappe.

Det var heller ikke primært hydrogenering jeg primært tenker på, men fremstillingen av olje og etikken bakom. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men mye av produksjonen skjer i utviklingsland på en uetisk måte. Jeg skal se om jeg finner noe om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...