AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Del Skrevet 7. februar 2014 Vurderer å skaffe meg hund, og står mellom disse to rasene. Hva annbefaler dere? :D Anonymous poster hash: 99cee...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thai clinch Skrevet 7. februar 2014 #2 Del Skrevet 7. februar 2014 Det er jo litt forskjell i størrelse da.... Golden er jo litt mer aktiv og har vel mye fuglehund i seg. Cocker er kanskje en litt mer kosehund. Begge har mye pels og kan røyte mye enkelte ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
however Skrevet 7. februar 2014 #3 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg er ikke enig i at Cocker er noe mer kosehund enn Golden da jeg har hatt to goldener selv og begge har vært to skikkelige kosegriser. (Men, jeg har ingen erfaring med Cocker så det er sagt!) Begge hundene mine har vært hankjønn. De har vært rolige, tålmodige (har yngre søsken som de har vært i nærheten av jevnlig), lekne, glade og veldig lettlærte! Herlig hunderase, uten tvil mitt førstevalg. :-) Men, de røyter mye, det blir litt pelsstell slik sett. Og en del støvsuging. Den ene av de ble også en del større enn "normalen", veide 50 kg og var generelt grov (uten å være tykk, men mye muskler!) Golden er større enn det en Cocker er :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Del Skrevet 7. februar 2014 Før du skaffer deg en hund, bør du tenke at: 1. Det er ikke et "til jeg ikke orker mer prosjekt", det er for 10-20 år. 2. Hvilken egenskaper har du VS hvilken egenskap har hunden? 3. Er du masse aktiv -> skaff en hund med høyt energi nivå. 4. Er du førstegangs eier, eller oppdratt en hund før? Det er mye som må tenkes, og du bør skaffe den rasen som passer til dine behov. Google forskjellige hunderaser, les mye, skaff MASSE informasjon om den rasen du eventuelt velger før du får den. Anonymous poster hash: 4b99d...82f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amethyst Skrevet 7. februar 2014 #5 Del Skrevet 7. februar 2014 Cocker er jo egentlig en jakthund, men de kan brukes til mye forskjellig. Jeg har hatt ei tispe selv, veldig fin hund. Litt sær og veldig sta. Det er MYE pelsstell på cockeren. Pelsen skal klippes og trimmes flere ganger i året.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thai clinch Skrevet 7. februar 2014 #6 Del Skrevet 7. februar 2014 Før du skaffer deg en hund, bør du tenke at: 1. Det er ikke et "til jeg ikke orker mer prosjekt", det er for 10-20 år. 2. Hvilken egenskaper har du VS hvilken egenskap har hunden? 3. Er du masse aktiv -> skaff en hund med høyt energi nivå. 4. Er du førstegangs eier, eller oppdratt en hund før? Det er mye som må tenkes, og du bør skaffe den rasen som passer til dine behov. Google forskjellige hunderaser, les mye, skaff MASSE informasjon om den rasen du eventuelt velger før du får den. Anonymous poster hash: 4b99d...82f Dette synes jeg var viktig at du sa i fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #7 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg er oppvokst med hunder i familien rundt meg, hos tanter og onkler osv. Har mye erfaring med hest, og vet hvilket ansvar det er å ha et dyr. Passet mange hunder, men aldri hatt en egen. Jeg er aktiv, jogger hver dag, og det gjør samboeren min også. Han jobber ofshore, og er hjemme 4 uker og borte 2 uker, og da har han mye tid til hunden. Jeg har kontorjobb som gjør at jeg bestemmer arbeidstiden min selv og kan ta med valpen på jobb. Er forelsket i begge hundene, syns de er så fine! Støvsuging og røyting er vi forberedt på. :-) Vil ha en hund i mangemange år <3 Det blir jo barnet vårt! TS Anonymous poster hash: 99cee...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2014 #8 Del Skrevet 7. februar 2014 Begge er jo jakthunder. Personlig foretrekker jeg helt klart golden. De har en veldig stor vilje til å please. Og det er enkelt å bruke dens egenskaper, som er apport. La den få bære ting og apportere. Da trives de godt. Den er førerorientert og har en mindre arbeidsradius enn en ren fuglehund. De hengeøra til cocker er det mye styr med. Og veldig ofte synes jeg cockere er sutrehunder. Synes også de er litt mer virrete, og mindre førerorienterte enn f.eks en retriever. Men som sagt så er dette min erfaring med disse to rasene, og jeg vet hva jeg helt klart hadde valgt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #9 Del Skrevet 9. februar 2014 Har litt samme erfaring som Belle Gunnes. Golden er veldig førerorientert iforhånd til cocker. Syns Golden lærer fortere enn cockere også, de er mye mer "på" det å gjøre folk glad. Mens cockere er mye mer kosete enn golden, de er nesten en lapdog i stor utgave. Begge er jo ganske sosiale hunder som heller slipper tyver inn enn å jage de ut. De er begge noen av de mer aktive rasene, så de passer fint til hverdagsturer og tur i fjellet. Personlig ville jeg gått for golden, men det er fordi jeg er litt forelsket i rasen. Anonymous poster hash: dd8d0...90e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #10 Del Skrevet 9. februar 2014 Golden Retriever Anonymous poster hash: be04d...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Del Skrevet 9. februar 2014 Begge to en kjempefine førstegangshunder og familiehunder. Det er jo ganske stor forskjell på størrelsen, en cocker er mye lettere å ha i senga, tar mindre plass i bilen osv. Jeg synes også at cockere lukter bedre. Spanielene har en litt annen pels som ikke lukter så "bikkje". Har en welsh springer selv, hun er verdens herligste, og absolutt en rase du bør titte på dersom du vurderer golden og cocker. Welshen er i mellom golden og cocker i størrelse, og har et herlig gemytt og nydelig utseende. Toppers familiehund! Har du tenkt over hva du vil bruke hunden til? Spanieler er jo kjempebra til jakt, spor og slikt, men ikke akkurat lydighetschampioner. Mulig en golden er enklere der, det vet jeg ikke. Spanieler er surrete og vimsete, men jeg synes det er utrolig herlig og sjarmerende. Men de som driver aktivt med lydighetskonkurranser bare ler av hunden min som vimser rundt på banen og er mest interessert i alle luktene på bakken. Men det finnes jo spanieler som gjør det bra i lydighet også, men det krever nok hardere arbeid enn jeg har tålmodighet til. Vi går spor isteden, vi. Anonymous poster hash: c3100...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpass Skrevet 10. februar 2014 #12 Del Skrevet 10. februar 2014 Måtte bare svare på denne siden jeg har erfaring med begge rasene, og jeg lurer på om de som sier cockeren er mer sofagris enn golden har hatt cocker? :D En rasetypisk cocker er herlig vimsete, arbeidsom og sliter litt med at det søte utseendet gjør at de oppfattes som sofahunder/kosegriser. Forøvrig er begge rasene herlige raser og jeg kan anbefale begge om du finner en seriøs oppdretter. Våre goldens var mye roligere og enklere enn cockerne, skulle jeg hatt en ren familie/turhund hadde jeg gjerne valgt golden. En golden er en ren apportør, mens cockeren er en støtende fuglehund som arbeider i søk rundt fører. Søk opp norske spanielklubben, norske retrieverklubben og svenske cockerklubben som har fine sider å lese mer om rasene på, ta kontakt med oppdrettere av begge raser og spør litt mer, og masse lykke til med valg av rase. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #13 Del Skrevet 10. februar 2014 Engelsk Springer Spaniel, like godlynte og snille som golden retrievere, veldig enkle å ha med å gjøre. Anonymous poster hash: 6fd88...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #14 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg holder vel egentlig mest en knapp på cocker spanielen. De er litt mindre. Men er det mye arbeid med pelsstell og sånn? Må de klippes ofte? TS Anonymous poster hash: 99cee...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #15 Del Skrevet 10. februar 2014 Cocker er det mye pelsstell med ja. Mye enklere med welsh eller engelsk springer dersom du vil ha spaniel. Min welsh er 45 cm høy og 18 kg, ikke voldsomt mye større enn en cocker. Welshen har kortere ører enn både engelsk og cocker. Fordelen med mindre hunder er jo at de for eksempel kan bæres dersom de skulle skade seg i skogen. Samtidig er det nok hund til å for eksempel snørekjøre eller dra en liten pulk. Anonymous poster hash: c3100...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #16 Del Skrevet 10. februar 2014 Welshen er jo veldig fin da, men jeg har alltid trodd den var veldig typisk jakthund, mer som engelsk setter og gordon setter, de krever jo ekstremt mye løping og tur? ts Anonymous poster hash: 99cee...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. februar 2014 #17 Del Skrevet 10. februar 2014 Welshen er en ren jakthund ja. Men det er cocker også Kanskje ikke like på, som en welsh, men like fult en jakthund. Jeg liker welshen bedre enn cockere, fordi welshen er mer hund. Cocker er fine når de blir trent i spor og jakt, men som sofahunder er de sutrebikkjer. Fineste jeg vet om er rene jaktgolden. Den gode gamledagens typen, med mørkgyllen pels (men dette er mer brukshund igjen). En vakker dag vil jeg ha en slik en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpass Skrevet 10. februar 2014 #18 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Det blir helt klart litt klipping og pelsstell på cockeren, men jeg klipper meg ikke ihjel med mine. Men gå for en lys farge, etter foreldre som ikke er overpelset, mye hvitt betyr ofte lite og god pels, pelsen skal ha lite underull og være blank og fin. Av de røde så er den mørkeste røde faktisk minst pelset fordi lysere rødtone betyr mer ull, de sjokoladebrune har ofte mye ull. De sorte kan ha god pels men får ofte mye, samme med mørk Blue roan, mens lys Blue roan, orange roan og klartegnet (rød/hvit og sort/hvit) ofte har mindre pels. Ikke alle cockere har sykt lange ører, selve ørelæret skal aldri nå lengre enn nesetippen, så holder man pelsen i orden på ørene blir de sjeldent noe problem. Cockeren kan utvikle ressursforsvar, det kan greit unngås med positiv apporttrening (byttetrening) fra de er små (dvs bytte alt ulovlig de bærer på med noe lovlig feks. Leker og godbiter). Ellers er cockeren en herlig og aktiv rase i en meget praktisk størrelse, masse hund i liten, men robust forpakning. Endret 10. februar 2014 av Såpass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #19 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg har to blandingscockere (puddel) men har hatt renraset tidligere. For mitt vedkommende har cockeren en veldig fin størrelse. De er vimsete og glade, ja, og fotfølger oss overalt. Jeg vil tro at en golden generelt er roligere, men det spørs jo hvordan man er som hundeeier også. Selv er jeg ingen hundehvisker akkurat, og selv om mine hunder er gode og snille ser jeg helt klart at vi stryker bittelitt i lydighet. En cocker har absolutt potensiale til å bli en lydig hund også. For 20 år siden trente jeg aktivt agility med en cocker, og det stod ikke noe på ferdighetene og lærevillighet der i gården. De er skjønne, hendige og enkle å ta med på besøk på grunn av størrelsen. Anonymous poster hash: e5168...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugel79 Skrevet 12. februar 2014 #20 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg ville som noen andre her anbefalt Engelsk Springer Spaniel. De er kjent for å være lettlærte, glade og vennlige hunder. Av utseende blir det som å ha en en litt større Cocker. Springeren har også mye motor. Selv har jeg to springer og har aldri hatt noe problemer med ørene dems. Litt pels er det å stelle, men jeg tror det er litt mindre enn enkelte cockere som jeg er har ganske mye lang pels. Det er i hvertfall ikke dumt å lese litt om dem. Men tenkt deg godt om før du skaffer deg hund. Det er mye ansvar, mye penger, mange år og mye tid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå