Gå til innhold

Droppe godteri for alltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjokolade, kake, godteri.. Det er som alkohol for en alkoholiker. Jeg klarer ikke å spise bare en bit, jeg stopper ikke før hele sjokoladen er borte.

Skal jeg kutte ut sukker 100%? Aldri røre det igjen? Som svinekjøtt for muslimer og sprit for fylliker?!

Har noen gjort det? Går det an å leve sånn? Hva med bursdager og høytider??

Anonymous poster hash: 69002...49e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser for meg at det kan bli kronglete ift. arrangementer og høytider, ja. Selv holder jeg meg stort sett unna, men jeg spiser det en gang iblant - det beste vil jo være noe slik, at du klarer å spise hva du vil uten at det går over styr.

En grei tanke å ha er at godterier ikke teller som ordentlig mat. Mange tenker at dersom de skal spise slikt må de kutte ned på vanlig mat for å ikke få i seg for mange kalorier, men for meg gjør det bare at jeg spiser for mye godter. Da vil jeg heller spise skikkelig mat som mat og godter som godter, om du skjønner. En dag iblant med et høyere kaloriinntak gjør uansett ingenting, og det er lettere å holde seg selv i sjakk når du har fått i deg skikkelig mat først - gjerne med litt ekstra fett om du ikke spiser lavkarbo fra før, slik at du føler deg nokså full.

Anonymous poster hash: 1245c...861
Skrevet (endret)

Henger meg på...

Har forresten tenkt meg en mulig løsning i at jeg bare spiser sånt i sosialt samkvem. Det meste av godterispisingen min har foregått i smug og skam. Sammen med andre vil det være både sosial kontroll og forbundet med en hyggelig avveksling. Det er et vippepunkt her for meg. Litt går bra, for mye leder i fortapelsen... Jeg kan da ikke kjøpe inn godterier for å ha og spise hjemme, men spise litt en sjelden gang.

Endret av Pringle
Skrevet

I stedet for at det skal være for evig, så kan det være for lengre perioder?

Har samme problemet som deg, klarer eller vil ikke begrense meg, og spiser veldig mye godteri og chips. Så har godtelov som fungere kjempebra. Litt kjipt innimellom men slipper stresset med at jeg spiser for mye. Pleier å ha 3 mnd i slengen.

Det er bedre å sette seg små mål som du kan vinne, enn for store mål hvor du går ut med tap. :)

Anonymous poster hash: 35fad...c0d
Skrevet

Altså du rører ikke sjokolade eller potetgull på tre måneder? Hvor mye kan du spise når de tre mnd er over?

Og en annen ting: det verste presset er ikke på kvelden eller når jeg er alene. Det verste er jobb! Det er alltid noen som har bursdag, noen som har vært i utlandet, noen som har feiret helligdag osv osv. Og så må vi kose oss ekstra når det er jul, påske, snart sommer, snart vinter... Og hvis man takker nei, blir man sett på som sær..

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ingen godteri eller sjokolade og har ikke gjort det på lenge. Har hver dag, hver time nesten lyst til å kjøpe meg en god sjokolade og tror jeg hadde spist opp alt om jeg først begynte. Jeg er ikke noe glad i chips, junk food og sånn, så det er ingen problem å holde seg unna.

Jeg klarer det med å hver helg ha mulighet for å bake en kake eller en gjærbakst. Jeg får prøve ut mange spennende oppskrifter (selv om jeg har mest lyst til å lage sjokoladekake ;) ), og har så mye folk rundt meg at det blir ikke naturlig å ta mer enn 1 - max 2 stykker før det er tomt.

Skrevet

Jeg har ikke spist godteri på nesten 3 år, derav heller ikke typisk ''gatekjøkkenmat'' som Mc'ern og Burger'n.

Krevde litt selvdisiplin i starten, nå er alt lek. Sushi er godteri for meg i dag.

Brus er vel ''godteri'' for noen, og det er faktisk overaskende nok det enkleste å kutte ut.

Skrevet

Slike regler funker ALDRI for meg. Har holdt på med sånt i mer enn 10 år og ender alltid opp med at jeg mislykkes. Kan jo hende at det er det beste for andre, men jeg vil ikke anbefale det. Mat er en så stor del av vår kultur (feiringer, høytider osv) at det kan bli veldig vanskelig å holde regelen sin..

Jobb heller med følelsene er mitt beste tips til deg! Ja, man kan bli avhengig av sukker, men etter et par uker uten er det kun det psysiske suget som henger igjen. Dette kan du lære deg å takle. Det er ikke lett, men det kan bli bedre hvertfall :)

Anonymous poster hash: 22c3c...c91
Skrevet

Ja man kan faktisk leve uten godteri...

Jeg har aldri likt godteri noe særlig, ikke i barndommen engang (spiste bare på bursdager og sånt). Foreldrene mine hadde ingenting med det å gjøre, det bare ble sånn at jeg helst foretrakk annen mat fremfor godteri. Bare slutt å spis det helt, da forstår du at det finnes andre bedre alternativer istedet.

Anonymous poster hash: 31403...913

Skrevet

Jeg har ikke spist godteri på nesten 3 år, derav heller ikke typisk ''gatekjøkkenmat'' som Mc'ern og Burger'n.

Krevde litt selvdisiplin i starten, nå er alt lek. Sushi er godteri for meg i dag.

Brus er vel ''godteri'' for noen, og det er faktisk overaskende nok det enkleste å kutte ut.

Men hva gjør du i bursdager? Eller når bestemor har laget masse julekaker til deg? Føler du at det blir frekt å takke nei? Eller er folk vant til det nå?

Baker du selv? I såfall, smaker du aldri på kaken selv?

• Liker 1
Skrevet

Kaker, chips, og brus har jeg ingen ''regler på'' sånn som godteri og junkfood, men ja, jeg unngår helst slik ''mat'' også. Er i en alder der å få servert godteri som noe ''obligatorisk'' ikke er tilstede lenger i bursdager. Angående kaker liker jeg det egentlig ikke, generelt. Aldri likt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...