Gå til innhold

Hvordan har der tenkt å servere drikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å tenkt litt på detaljene, og en ting jeg har grublet på lenge er hvordan man skal servere drikken. Da tenker jeg spesielt på mineralvann. Skal servitørene ta seg av dette, eller settes drikken på bordet til hver enkelt/puljevis? Serverer dere i glassflasker, halvlitere, 1 1/2 litere, bokser? Hva er det som er vanlig? Hva med vinen, skal sere servere den på flaske eller med karafler?

Har ikke vært i så mange brylluper, men jeg synes å huske at jeg var svinetørst i det forrige bryllupet jeg var i (vi spiste lassevis med spekeskinke mellom vielse og middag), og da var det servitørene som hadde styringa :sjokkert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har ikke helt bestemt oss, men jeg tror vi kjøper glassflasker. Så kan hver gjest få seg en flaske om de vil, og fylle på selv.

Skrevet

Vi setter 0,5litersflasker eller glassflasker puljevis på bordene, så får servitørene plukke av/fylle etter etter behov.

Enklest å la gjestene selv bestemme over sin drikke, synes jeg.

Vin ville jeg bare enkelt servert fra flaske (vi skal ikke servere vin til middagen, så det er ikke noe jeg har tenkt på)

Kan jo være noen som vil se på vinetiketten, og da er jo det best om servitørene sjenker fra flaske

Skrevet

Kommer til å sette mineralvann i glassflasker på bordet puljevis. Vinen blir sjenket i første glasset, deretter satt på bordet i karafler.

Skrevet

Vi hadde både glassflasker med "kullsyrevann" og mugger med vanlig vann på bordet, for oss var det en selvfølge fordi det var varm sommer og vi ville at gjestene skulle få så mye vann de ville ved siden av det andre som ble servert.

Har satt umåtelig pris på det andre steder jeg har vært, når det har stått ubegrensede mengder vann på bordet...

Skrevet

Regner med servitørene serverer drikken når gjestene ankommer, det har jeg ikke tenkt på... :klø:

Skrevet

Våre servitører har ansvaret for å holde gjestene våre med mineralvann og annen drikke. Skal ikke ha noe drikke stående på bordene, annet enn vannkarafler, blir mer enn nok fullt på bordene.

Skrevet

Dersom det er en varm dag, så sørg for å ha nok drikke på bordene (gjerne isvann-karafler dersom servitørene skal skjenke mineralvannet). Ellers så skjenker de gjerne ikke under talene, og i et bryllup der det antagelig vil bli lange taler så sett 1/2 liters flasker i grupper på bordet. (Man kjenner sine egne. Dersom jeg ikke kunne ha tømt oppi selv i det bryllupet hvor brudens far snakket i tre kvarter, så hadde jeg måttet gå ut, for det var dødsvarmt!!)

Skrevet

Hvis dere har et pent pyntet bord og generelt sett stil over arrangementet syns jeg det tar seg dårlig ut med ansamlinger av flasker spredd utover bordet. Karafler med vann (med isbiter så det holder seg kaldt) er et must. Fylles ofte på.

Erfaringsmessig blir det alltid noen dovne flasker med øl eller brus stående som ikke blir åpna fordi folk vil ha kald/frisk drikke. Hvis det ser ut som det er nok drikke på bordet kommer vel ikke servitørene med mer drikke, og gjestene er tørste fordi de ikke har så lyst på den dovne ølen.

Skrevet
Våre servitører har ansvaret for å holde gjestene våre med mineralvann og annen drikke. Skal ikke ha noe drikke stående på bordene' date=' annet enn vannkarafler, blir mer enn nok fullt på bordene.[/quote']

Samme her :-)

Skrevet

Har ikke tenkt på dette før nå, men jeg tror det beste er som flere nevner at det står vann på bordet og at servitørene serverer resten. I sånt lag er glassflasker penest, sånn at man får det på restaurantvis; servitøren skjenker i glasset og lar flasken stå ved siden av. Da får hver enkelt "sin" flaske og det blir ikke så mange skvetter stående igjen. I tillegg tror jeg man slipper unna bittelitt billigere med tanke på formen til gjestene, det blir litt høyere terskel på å helle i glasset på nytt når man må be om drikken.

Synes det er kjempeviktig at servitørene prioriterer drikken, det er fryktelig irriterende å sitte med tomme glass lenge når man er i selskap.

Og angående tomme glass under talene; jeg tror jeg ville begrenset taletiden om jeg kjente noen som drøyde veldig lenge. Sagt maks tjue minutter eller noe sånt. Det er sikkert fint og rørende for bruden, men gud hjelpe meg så kjipt det er å være gjest!!

Skrevet

Vi skal ha mineralvann i halvsliters flasker stående på bordet, sammen med vannkarafler. Øl og vin blir servert.

Skrevet
Og angående tomme glass under talene; jeg tror jeg ville begrenset taletiden om jeg kjente noen som drøyde veldig lenge. Sagt maks tjue minutter eller noe sånt. Det er sikkert fint og rørende for bruden, men gud hjelpe meg så kjipt det er å være gjest!!

Ehh....hos oss er absolutt maxtid 10 minutter.......

Talen min skal jeg prøve å få ned til 3 - 5 min.

Skrevet
Vi skal ha mineralvann i halvsliters flasker stående på bordet, sammen med vannkarafler. Øl og vin blir servert.

Vi skal ha akkuratt det samme!!

Skrevet

Servitørene på hotellet serverer alt av drikke hos oss.

De er ordentlig proffe, så jeg regner med at de passer på at alle gjestene får nok å drikke (og vi og toastmasteren har passet på at ingen holder taler over ti minutter).

Skrevet

Vi kommer bare til å ha karafler/mugger med vann stående på bordet. Kelnerne skjenker vin. (Har helt kuttet ut farrisen. Ber noen spesielt om dette får de selvfølgelig det) Skulle kelnerne helt oppi vann til gjestene tror jeg ikke de hadde gjort annet....

Skrevet

Vi kommer til å sette brus og øl i nærheten av matbuffeen, så folk kan forsyne seg selv med flasker. Vin og vann blir satt i karafler på bordet.

Serveringshjelpen skal kun fylle karaflene, og fjerne tomflasker.

Skrevet

. Sagt maks tjue minutter eller noe sånt.

quote]

20 min????? himmel, håper ingen hos oss har så lange taler!!! var i et bryllup hvor den ene av talerne aldri stoppet, han var rørt til ¨tårer, han hadde drukket litt for mye, og han gjentok seg selv hele tiden. tror han snakket i 45 min. det var heeelt på kanten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...