Gå til innhold

3-åringen er livredd for å sove. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 3,5 år og har alltid sovet godt og lenge.

Nå plutselig forteller hun meg at hun er redd for å legge seg om kveldene fordi hun drømmer så ekkelt om natta.

Hun har aldri kommet inn på rommet mitt pga redsel men den siste uka har det skjedd hver natt.

Sier hun er redd for lydene og hun er redd for dragen. Vet ikke hvor hun har dette fra, mulig et annet barn i barnehagen har skremt henne.

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller so for å berolige henne. Ingenting hjelper bortsett fra å sitte med henne til hun sovner eller la henne sove inne hos meg.

Jeg er sikkert ikke alene om dette. Og håper det bare er en periode.

Noen erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: 0d53c...967

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gitt henne den tryggheten hun trenger. Det er mest sannsynlig en periode og vil bli bedre når hun blir eldre.

Skrevet

Hun er 3,5 år og har alltid sovet godt og lenge.

Nå plutselig forteller hun meg at hun er redd for å legge seg om kveldene fordi hun drømmer så ekkelt om natta.

Hun har aldri kommet inn på rommet mitt pga redsel men den siste uka har det skjedd hver natt.

Sier hun er redd for lydene og hun er redd for dragen. Vet ikke hvor hun har dette fra, mulig et annet barn i barnehagen har skremt henne.

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller so for å berolige henne. Ingenting hjelper bortsett fra å sitte med henne til hun sovner eller la henne sove inne hos meg.

Jeg er sikkert ikke alene om dette. Og håper det bare er en periode.

Noen erfaringer rundt dette?

Du kan jo prøve å forklarer henne om forskjellen på fantasi og virklighet. Viktig at du komuniserer at du føler deg helt trygg og at det ikke finnes noen drager. Snakk med henne, spør henne hvorfor hun tror det skal komme en drage. Lytt til henne, prøv å forstå. Viktig at du erkjenner frykten hennes først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...