Theya Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg og kjæresten min har vært i et avstandsforhold i nesten ett år nå. Vi møttes via internett, og han bor i Nederland. Vi har vært hos hverandre mye det siste året, og var gode venner før vi ble sammen. Så dette er ingen impulsreaksjon.. Men rent praktisk.. Hva må til for at han kan flytte hit? Har prøvd å lete på Nav sine sider, men det står så vanskelig forklart.. Han er klar på at han vil flytte hit for å bo her resten av livet med meg, og har god utdanning, så jobb burde ikke være noe problem.. Han holder på å lære seg norsk nå, men hvem må man snakke med for å flytte hit? Hva må gjøres først? Hva må vi tenke over? Håper noen i lignende situasjon kan gi noen tips
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Siden han er fra Nederland er det bare å hoppe over, så registrerer man seg hos polititten at man har kommet for å bli. Så er det å melde flytting og slike ting. Norsk er en fordel å kunne først, men kommer helt an på hvilken utdanning han har, mange steder det er akseptert å snakke engelsk. Anonymous poster hash: d0ebd...845
luringen34 Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Er ikke noe problem han har lov å være her i 3 måneder for å lete etter jobb. Er jo en fordel om han er i landet når arbeidsgiver ringer de vil jo kanskje snakke med han raskt. Så få han opp her, så kan han begynne å søke. Nederlendere er populære så det går nok bra.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Jeg og kjæresten min har vært i et avstandsforhold i nesten ett år nå. Vi møttes via internett, og han bor i Nederland. Vi har vært hos hverandre mye det siste året, og var gode venner før vi ble sammen. Så dette er ingen impulsreaksjon.. Men rent praktisk.. Hva må til for at han kan flytte hit? Har prøvd å lete på Nav sine sider, men det står så vanskelig forklart.. Han er klar på at han vil flytte hit for å bo her resten av livet med meg, og har god utdanning, så jobb burde ikke være noe problem.. Han holder på å lære seg norsk nå, men hvem må man snakke med for å flytte hit? Hva må gjøres først? Hva må vi tenke over? Håper noen i lignende situasjon kan gi noen tips Mannen min og jeg var i nøyaktig samme situasjon som dere Han er forsåvidt fra Storbritannia, men siden det er et EU-land går det for det samme. Han flyttet hit for fem år siden, og da var regelen at han kunne bo her som jobbsøker i opptil 6 måneder. Hvis han ikke hadde fått seg en jobb innen den tid, var vel regelen at han måtte forlate landet i et visst antall måneder før han kunne komme tilbake og prøve igjen. Mener imidlertid at reglene ikke er like strenge nå lenger, tror kanskje de har fjernet den grensen for hvor lenge man kan være her som jobbsøker? Uansett, jeg husker ikke akkurat hva det var han måtte gjøre, siden det begynner å bli en stund siden, men tror han først registrerte seg som jobbsøker hos Nav, og så fikk han oppholdstillatelse og personnummer etter at han hadde fått seg jobb. Det er i hvertfall bare for kjæresten din å flytte hit, og så kan han ordne det formelle mens han er her. Rent lovmessig er det ikke noe han trenger å ordne først. Men dere må jo selvfølgelig sørge for at han har et sted å bo og penger til å klare seg mens han søker jobb. Lykke til Anonymous poster hash: bcfe6...ff7 Anonymous poster hash: bcfe6...ff7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Jeg er sammen med en fra Nederland selv, og han flytta hit for 1 måned siden Deilig etter 1,5 år med avstand! Han fikk seg jobb her før han sa opp jobben sin hjemme. Kan være enklere å søke mens han er her ja, slik at han kan møte opp personlig. Men vil anbefale å ringe Nav kan jeg spør hvor du er fra?Anonymous poster hash: ed89a...e06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå