AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Rådvill mann på 30 her. Nå trenger jeg råd fra kloke mennesker. Venninna mi har det tøft nå og vi som kjenner henne står på utsida og ser dette. Jeg vet ikke hva det er som har skjedd de siste ukene, men det må være noe. I dag traff jeg henne på butikken, og hun har rast ned i vekt den siste måneden. Hun var blek og så sliten ut og var helt alvorlig. Jeg ringte ei felles venninne etterpå for å spørre om hun visste noe. Hun fortalte at hun har sluttet å ta telefonen siden midten av januar. Før det møttes de to flere ganger i uka. Hun dro vekk ei helg i januar, der må det ha skjedd noe, for etter det har hun forandra seg 100%. Jeg er veldig bekymra. Hun har hatt en spiseforstyrrelse som hun har blitt frisk fra for mange år siden og hun har fått en kronisk fysisk sykdom de siste åra. Hun har takla den på en enestående måte og imponert alle men nå er det noe galt. Hun har alltid en smart og ironisk kommentar til alt men i dag virka det ikke som hun hang med i samtalen. Hva kan jeg gjøre? Hva kan jeg si eller spørre om? Hun er et menneske som ikke liker å snakke om følelser og som er ganske privat, det gjør at jeg trenger råd. Vi kan ikke stå og se på at hun bukker under.Anonymous poster hash: ed02c...2f1
KsChoice Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Det kan hjelpe å bare være der, presse seg litt på. Dra på besøk til henne å bare være der, eller gå tur eller noe. Men ikke presse på for å finne ut om noe er galt. Bare være der å vise at man bryr seg og er der vest hun skulle få lyst å prate. Etter en stund kan du jo prøve å spørre, men vis hun er en person som er ganske privat kan det hende hun bare lukker seg.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Ikke krev å få vite hva som skjer e.l. Tilby deg å hjelpe med praktiske ting (handle, måke snø o.l.). Inviter henne på uformelle midager og filmkvelder hvor det ikke er press til samtale, bare at man er sammen. Hvis du merker at hun sklir helt ut synes jeg du skal kontakte fastlegen hennes, men ikke gjør det før etter at du har tilbragt tid med henne. Anonymous poster hash: d56d2...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Har også en sånn venninne som ikke snakke følelser og som er ganske privat, og jeg respekterer det men når jeg merker at det er noe annerledes så sier jeg alltid at hun kan ringe meg når som helst på døgnet om det er noe, samme hva det er. Det er kun vet to anledninger det har vært så ille at jeg har pusha henne, og da var det en gang slutt mellom henne og kjæresten som hun hadde vært sammen med i 7 år, og andre gang hadde hun vært ute for voldtektsforsøk. Ble jo livredd for henne! Ba om unnskyldning i ettertid for å pushe henne til å forteller nå hun ikke vil, men at jeg var så bekymra for hennes ve og vel at jeg ikke klarte å la være, da fikk hun heller bare være sint på meg. Du kan kanskje ta en lignende fremgangsmåte? Ta det på privaten, at du ser at noe er riv, ruskende galt, og at hun må snakke med NOEN, det trenger ikke være deg, det kan være bestevenninna, foreldre, lege, hvem som helst. Men til syvende og sist kan man jo ikke tvinge noen selvsagt, bare pushe. Håper det ordner seg! Anonymous poster hash: dae34...05a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Ts her. Takk for råd. Jeg vet ikke hvem fastlegen hennes er, kun legesenter. Jeg kjenner lillebroren hennes litt, hvis jeg merker det blir verre kan jeg alltids kontakte ham. Er det greit, eller er det å gå for langt? Vi, jeg og vår felles venninne, skal invitere henne med på middag neste uke. Hvis vi får tak i henne. Hun svarer heller ikke på facebook. Dette er skummelt. Anonymous poster hash: ed02c...2f1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Ts her. Takk for råd. Jeg vet ikke hvem fastlegen hennes er, kun legesenter. Jeg kjenner lillebroren hennes litt, hvis jeg merker det blir verre kan jeg alltids kontakte ham. Er det greit, eller er det å gå for langt? Vi, jeg og vår felles venninne, skal invitere henne med på middag neste uke. Hvis vi får tak i henne. Hun svarer heller ikke på facebook. Dette er skummelt. Anonymous poster hash: ed02c...2f1 Hun kan bli sur om du kontakter bror eller legesenteret, men hun kommer garantert til å forstå det og takke deg senere. Flott at dere skal invitere henne! Bare ikke bli sure om hun ikke dukker opp, eller ikke er noe morsom å være med. Kanskje det kan være lurt å skrive til henne noe om at dere har hatt mye på jobb i det siste og trenger en avslappende kveld sammen foran TVen eller noe annet slik at hun ikke føler seg presset til å ta seg sammen. Det et jo tydelig at det har skjedd noe alvorlig i livet hennes, og man kan jo tenke på hvordan man selv er når man er i dårlig humør og gange det med tusen. Det viktigste dere kan gjøre er å bare være der for henne. Jobber hun eller hun hjemmeværende? (Du behøvet ikke svarr altså)Anonymous poster hash: d56d2...d3b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Beklager om det virker som jeg lager en påstand ut av luft. Men utufra mine egne erfaringer høres det ut som noe alvorlig har skjedd. I mitt tilfelle var det voldtekt. Jeg ble helt lik: folkesky, gikk ned i vekt, formen på psyken og fysikken dalte. 4 år etter og jeg har ennå ikke blitt helt bra.Anonymous poster hash: c55e8...06c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Beklager om det virker som jeg lager en påstand ut av luft. Men utufra mine egne erfaringer høres det ut som noe alvorlig har skjedd. I mitt tilfelle var det voldtekt. Jeg ble helt lik: folkesky, gikk ned i vekt, formen på psyken og fysikken dalte. 4 år etter og jeg har ennå ikke blitt helt bra.Anonymous poster hash: c55e8...06c Jeg kjenner meg også igjen. TS nevnte jo at endringen skjedde etter en helgetur..... Forhåpentligvis tar vi feil. Det er jo ille nok å ha en kronisk sykdom. Anonymous poster hash: d56d2...d3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå