Gå til innhold

Enkel Oppskrift babytøfler/sokker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er babyboom i vennegjengen, og jeg har veldig lyst til å strikke noen enkle tøfler eller lignende til de små..

"Problemet" er at jeg er skikkelig dårlig på strikking.. Jeg kan rett/vrang og felle av på slutten og strikke to masker sammen. Tror jeg kan å øke også.. Kan strikke på rundpinne og med to pinner. That's it;-)

Noen som har tips til enke oppskrifter? Tar gjerne imot tips på andre ting jeg kan strikke også:-) (ikke tepper. Det er snakk om 7 babyer, termin fra neste uke og til juli😂)

På forhånd takk❤️ Edit: Det er både gutte- og jentebabyer)

Endret av Lykkelise
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google tubesokker til baby og gros djevellue, begge enkle og praktiske småplagg - og null sying! :) tubesokker er veldig kjekt til babyer, sitter godt på - og kan brukes som votter også, smart når det skal gå litt fort med en liten en :)

Anonymous poster hash: 83a02...08f
Skrevet

Signerer tubesokker/ spiralsokker! Jeg er helt nybegynner og hadde tidligere bare strikket et enkelt teppe, men disse sokkene fikk jeg til. De skal sitte godt på også.

Skrevet

Spiralsokker er enkle, men de strikkes på fire strømpepinner. Det er ikke vanskelig å få til, ihvertfall ikke med litt hjelp.

Oppskrift fant jeg her på forumet for noen år siden, men har endret litt av praktiske årsaker:

SPIRALSOKKER

Spiralsokker til baby er veldig lett å strikke. Dette er sokker som vrir seg som en spiral, og sitter svært godt på en babyfot. De sitter mye bedre enn de søte sokkene en ser i oppskriftsblader De har ikke hæl, ergo er de veldig lette å strikke.

Bruk lanett eller babyull. (jeg har brukt mye drops alpakka) Pinner 2.5. Av en bunt lanett (50 g) får jeg 2 par sokker i babystørrelse.

Legg opp 48 masker fordel på 4 pinner (12 på hver). (Her synes jeg det er lettest å strikke noen pinner frem og tilbake på to pinner før jeg legger over på fire, ellers har det lett for å snurre seg for meg.)Bråt: strikk 2 rette og 2 vrange 6 omganger. Når dette er gjort, på pinnen du startet med, strikk 1 rett, 2 vrange, 2 rette etc ut pinnen. Det vil si at hver pinne begynner med en rett og slutter med en rett. Strikk dette i 4 omganger. Strikk så 2 vrange, 2 rette i 4 omganger. Strikk så 1 vrang, 2 rette, 1 vrang i 4 omganger. Det vil si at hver pinne begynner med en vrang og slutter med en vrang. Strikk så 2 rette og to vrange i 4 omganger. Fortsett med å skifte etter hver 4 omgang.

Når det måler ca 16 cm skal det felles av. Avfelling: strikk 4 masker rett, 2 masker rett sammen ut alle 3 pinnene. Nå er det 10 masker på hver pinne. Strikk så 2 omganger rett. Strikk så 3 masker rett, 2 masker rett sammen. Nå er det 8 masker på hver pinne. Strikk så 2 omganger rett. Strikk så 2 masker rett, 2 masker rett sammen. Strikk så 1 omgang rett. Strikk 2 og 2 masker sammen rett. Klipp av tråden så du har ca 10 cm, samle resten av maskene sammen på tråden, og feste denne.

Jeg syntes selv det hørtes veldig langt ut med 16 cm, men tenk at disse fordeler seg også under foten. Dessuten er modellen ment for at en bretter sokkene litt ned øverst. Evt kan en ha de som knesokker.

Blir seende sånn ut: http://ufostrikk.blogspot.no/2011/02/spiralsokker-til-baby.html

Anonymous poster hash: 8eae8...960
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen! :-) Har fått tips på facebook også, det var noen "tøfler" fra en bok som heter "myk start", som strikkes med to pinner og kun var rettstrikk.. Noen som har den boken? Det lokale biblioteket og bokhandleren hadde den ikke og jeg synes det blir litt dumt å bestille hele boken før jeg i det hele tatt har sett oppskriften;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...