Gå til innhold

Foreldre og p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

Eg satt nettopp og såg på The 70 Show, der temaet var sex og p-piller. Då foreldra fant ut at "dei" gjekk på p-piller bikka dei heilt ut og prøvde å få vett i skallen på dei... Men ....... Er det slik at foreldra ikkje toler å sjå at ungane deiras bli voksne, og er det ikkje bra at dei tek ansvar? Holde seg vekke frå sex kjem jo aldri ungdomen til å gjere alikevell.

Eg har eit inntrykk av at det er ein del foreldre som er slik no til dags og. Foreks foreldra til ei eg kjenner. Dei blei utrulig skuffa over ho, og mora begynte å grine....:forvirra:

Mamma mi blei veldig glad og gav meg ein klem og sa ho var stolt over meg.

Korleis reagerte foreldra dine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da jeg fikk meg fast kjæreste (var 16 år) spurte mamma om jeg kunne tenke meg å begynne på op-piller og ettersom jeg kunne tenke meg det så bestilte hun time hos legen. Enkelt og greit.

Gjest gjesta
Skrevet

Sex er et tema hjemme hos oss. Og prevensjon er ikke tabu. Det var jeg som bestilte time da datteren min begynte på p-piller. Jeg visste at hun var moden nok. Hadde jeg ikke ansett henne som moden nok til å starte et sexliv med andre, så hadde jeg allikevel ordnet med prevensjon. Samt og tatt en prat med henne.

Da jeg var 16 og startet med p-piller så kunne jeg overhode ikke snakke med moren min om det. Jeg ordnet alt selv. Først da jeg hadde brukt p-piller et års tid så kom hun med en sur kommentar.

Jeg er glad for at tidene forandres :-)

Skrevet

Jeg begynte hverken med sex eller p-piller før jeg var myndig så det er kanskje ikke helt sammenlignbart, men sex har uansett aldri vært tabu hos oss. Jeg kan snakke med Mamma om alt, og hun ville aldri reagert om hun hadde funnet ut at jeg brukte p-piller da jeg var 16 eller noe sånt, tvert i mot ville hun vært fornøyd med at jeg tok ansvar.

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen av mine venner fikk kommentaren "hore" tilslengt fra mødrene sine når de oppdaget at døtrene gikk på p-piller.... :o

( "huff,....jeg har oppdratt en hore av en datter...huff huff..",)

Mine foreldre er positive, og mener man er fornuftig når man beygnner på pillen.. det viser at man tar ansvar... :)

Clea

Skrevet

Husker at jeg var 14 da jeg begynte på p-piller, og mamma reagerte med skuffelse. hun ble også kjempeflau og ba meg gjemme dem godt i et skap på rommet så ingen andre skulle få øye på dem :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 20 år og har spist p-piller siden jeg var 15.

Mamma har aldri spurt om jeg bruker prevensjon, så jeg vet ikke om hun vet at jeg bruker prevensjon eller ikke...

Skrevet

Jeg var vel 16 da jeg begynnte på piller. Hadde ikke kjæreste.

Det var mor som foreslo det for meg. Jeg hadde fryktelige menssmerter hver måned. Det hadde hun også da hun var ung, og p-piller var det eneste som hjalp. Det hjalp meg også ganske mye, og det er jeg glad for. Kunne spise paracet eller paralgin forte til jeg ble grønn før, men det hjalp ikke særlig. (Neida, jeg fikk aldri farlige doser av noe, mor er er et svært fornuftig menneske, og sykepleier)

Håper jeg, som henne, slipper mensplager etter å ha fått barn...

Gjest Starya
Skrevet

Min mor tok det ikke så tungt da jeg begynte på p-piller. Det kan selvsagt ha en sammenheng med at jeg var 26.. :ler:

Husker da jeg fikk meg type som 16-åring. Hun navnte kondomer sånn i forbifarten, og jeg ble dødelig fornærmet siden vi faktisk ikke hadde sex. Enda. Noen uker senere spøkte hun og hennes venninne med at de skulle prikke hull i kondomene i nærbutikken med ei nål. Da lo vi godt, alle sammen. En måned senere var jeg visst på tjukken gitt. :sjenert:

Skrevet

Mine foreldre har jeg aldri informert om sånt. Ikke aner jeg om de vet at jeg gomler piller. De bør vel være glade jeg beskytter meg....

Men nå er jeg gift og greier så de har vel ingen ting med det å gjøre lenger.....

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg ordnet med p-pillene helt selv da jeg var 16 år, siden jeg hadde så sterke menssmerter og jeg visste at sex var nært forestående ;)

Bodde ikke hjemme da, og det gjør jeg heller ikke nå, men jeg tror mamma vet at jeg bruker p-piller, siden det ligger tomesker på rommet mitt hjemme, men siden hun ikke har sagt noe så har hun vel ikke noe i mot det.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Moren min sa at jeg måtte huske kondom i tillegg, i hvert fall i nye forhold :wink: Hun liker derimot ikke at jeg har sluttet med p-pillene mine nå. Redd for å bli bestemor igjen :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Moren min maste i tide og utide om at jeg måtte begynne på p-piller da jeg gikk på gymnaset. Hun kunne ikke forstå at jeg ikke hadde sex. Jeg hadde kjæreste, men var veldig religiøs på den tiden, så jeg ville vente til jeg giftet meg. Jeg hadde virkelig ikke sex før jeg møtte mannen i mitt liv endel år seinere (er gift med ham i dag). Den dag i dag tror jeg hun er litt fornærmet fremdeles når hun tenker tilbake. Hun tror nok at jeg skjulte ting for henne.

Skrevet

Jeg ordnet med p-piller selv. Fikk via skolelegen. Mamma reagerte bare med å være negativ, fordi hun ikke liker p-piller og effekten av dem. Altså, hun er skeptisk mot kunstige hormoner, og derfor ble hun litt gretten ;)

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

Mamma er fornøyd med at jeg passer på meg selv, men er litt ufornøyd med hva jeg bruker dem til :tunge1:

Skrevet
Husker at jeg var 14 da jeg begynte på p-piller' date= og mamma reagerte med skuffelse. hun ble også kjempeflau og ba meg gjemme dem godt i et skap på rommet så ingen andre skulle få øye på dem :roll:

Synes ikke det er saa rart, jeg. Du var jo som du sier kun 14(!) og under den seksuelle lavalderen!

Gjest Poirot
Skrevet

Mine foreldre fortalte meg da jeg var 14-15 at når jeg fikk fast kjæreste og var over 16 skulle de betale p-piller hvis jeg ville. Og det gjorde de. De syntes ikke det var så kult at jeg hadde sex, men bedre med prevensjonssex enn tenåringsgraviditet.

Skrevet

Ei venninne av meg i USA hadde en kjæreste som hun hadde vært sammen med et par år. En utrolig koselig og snill gutt. Disse hadde sex. Moren hennes fant kondomer på rommet hennes og frika helt ut. Hun burde heller være glad for at datteren var voksen nok til å beskytte seg mot graviditet. Venninnen min var 17-18 år. Tror heldigvis det ikke er like stor sannsynlighet for en slik reaksjon i Norge.

Barn blir jo voksne selv om foreldre nok ikke vil at barne skal ha sex før de blir 30. Minst!! Moren min pratet med meg om prevensjon da jeg fikk min første kjæreste. Selv om jeg ikke hadde hatt sex med ham eller følte meg voksen nok til det.

Skrevet

Jeg har eldre søstre som brøyta vei for meg jeg...

Så når jeg fikk fast følge hinta moren min om at jeg måtte huske å beskytte meg...

Hos oss var det vanlig å ha p-pillene ved siden av tannbørsten, for da huska vi de når vi skulle legge oss.

Aldri lagt merke til noen sure eller sinte kommentarer til verken søstrene mine eller meg.

Gjest Anonymous
Skrevet
quote]

Jeg bodde på hybel da jeg begynte på p-piller. Jeg fikset alt selv, og lot ikke p-pillene ligge å slenge.

Enda foreldrene mine sikkert skjønte at vi hadde sex, så ble det proterster da jeg var 17 og skulle dra på besøk hos ham. Mamma var bekymret.. og ville ikke la meg få dra. Så jeg sa " slapp av... er det graiditet du er redd for?, jeg er ikke helt dum heller"... Hun sa ikke noe, men jeg så på henne at hun likte det jeg sa, så jeg fikk dra. Siden den gangen var det ikke noe problem.

Skjønt de ikke liker at jeg har sex, tror jeg de er glade så lenge jeg beskytter meg. De vil ikke ha noen barnebarn ennå... :ler: . Jeg kan godt snakke med sex med dem, dersom det hadde vært opp til meg. MEn jeg skjønner at det er tabu for dem, så jeg lar være.. Er glad jeg har et avslappet forhold til sex. Jeg skal vertfall lære mine barn om å ta ansvar, og sex skal være et naturlig samtaleemne.. :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...