mlilja Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg og kjæresten har bestemt oss for å ha en datenight. Og det er jeg som skal planøegge hele greia. Jeg har elendig fantasi så jeg tenkte vi kunne kose oss hjemme hvor jeg lager mat. Han vet hvor mye jeg hater å lage mat så jeg tror faktisk det vil slå an. Hva tenker dere? Og til det egentlige spørsmålet. Jeg tenkte på tandoori chicken. Hvilken dessert kan jeg ha da?
Elze Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Tenker du å lage "ekte" tandoorikylling, eller noe posegreier? Indisk kjøkken er jo uansett ikke kjent for desserter. Men mater vel litt spicy? Da tenker jeg at det passer med noe friskt, men litt eksotisk. Mangosorbet, eller pannacotta med mangosaus, eller fruktsalat med litt spenstige frukter, kanskje?
Gjest Citronella Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Noe eksotisk frukt? F.eks en fruktsalat med mango med tilhørende (helst hjemmelaget) vaniljeis. Eller en mangolassi (som er en indisk smoothie med mango og yoghurt). Ville uansett hatt noe lett og fruktig etter såpass kraftig og sterk mat.
Kamelia83 Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Ikke akkurat indisk, men hva med en frisk sitronfromasj etter den krydrede maten? Ellers er jo sjokolademousse godt. Panna cotta eller pavlova?
mlilja Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2014 Tenker du å lage "ekte" tandoorikylling, eller noe posegreier? Indisk kjøkken er jo uansett ikke kjent for desserter. Men mater vel litt spicy? Da tenker jeg at det passer med noe friskt, men litt eksotisk. Mangosorbet, eller pannacotta med mangosaus, eller fruktsalat med litt spenstige frukter, kanskje? Ingen posegreier nei Nei, jeg er ikke så kjent med indisk mat, men tror ikke det er så vanlig med desserter. Men tenkte det ville være hyggelig med noe kos i sofaen etterpå Takk for gode forslag
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Hva med enten fruktsalat, is, hermetiske pærer, sitronfromasj/mousse, pannekaker med blåbær og is for eksempel... Anonymous poster hash: 1189f...126
Alvina Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 (endret) Bløtkake med fruktcocktail. Dynk bunnene med saften fra boksen som er delt i to eller tre (gjerne kjøpebunn den som er x 24 i diameter, husker ikke merket, kan være at det smaker annet i dag). Ha krem mellom lagene og de minst fargerike bitene under kremen. Krem på toppen og sidene, og fruktcockail på toppen i et kunstfargerikt sammensurium. Går en halv liter fløte, to ss sukker. Snadder de lux. Kaken må trekkes noen timer, helst et døgn. Vafler med meierismør og brunost og jordbærsyltetøy og kaffe med fløte. Jeg ville gått for noe tradisjonelt som bryter, men er sulten når jeg svarer nå. Endret 6. februar 2014 av Alvina
mlilja Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2014 Bløtkake med fruktcocktail. Dynk bunnene med saften fra boksen som er delt i to eller tre (gjerne kjøpebunn den som er x 24 i diameter, husker ikke merket, kan være at det smaker annet i dag). Ha krem mellom lagene og de minst fargerike bitene under kremen. Krem på toppen og sidene, og fruktcockail på toppen i et kunstfargerikt sammensurium. Går en halv liter fløte, to ss sukker. Snadder de lux. Kaken må trekkes noen timer, helst et døgn. Vafler med meierismør og brunost og jordbærsyltetøy og kaffe med fløte. Jeg ville gått for noe tradisjonelt som bryter, men er sulten når jeg svarer nå. Den bløtkaka hørtes godt ut! Lovet å bske til en bursdag i helgen, så tror jeg prøver meg på den jeg 1
mlilja Skrevet 6. februar 2014 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2014 Noe eksotisk frukt? F.eks en fruktsalat med mango med tilhørende (helst hjemmelaget) vaniljeis. Eller en mangolassi (som er en indisk smoothie med mango og yoghurt). Ville uansett hatt noe lett og fruktig etter såpass kraftig og sterk mat. Tror jeg går for den smoothien din jeg! men leser at det er best med pulp på boks og ikke hele mangoer, hva mener du? Og hvor får man tak i pulp?
Gjest Citronella Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Tror jeg går for den smoothien din jeg! men leser at det er best med pulp på boks og ikke hele mangoer, hva mener du? Og hvor får man tak i pulp? Mangopulp kan du få i enkelte innvandrerbutikker, men det fungerer bra med godt modnet mango også. Lykke til med kjærestemiddag!
Alvina Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Den bløtkaka hørtes godt ut! Lovet å bske til en bursdag i helgen, så tror jeg prøver meg på den jeg Den er veldig god. Jeg brukte å lage den når jeg var på besøk hos faren min, ofte midt i uka. Bruk 2-3 ss fruktlake på hvert lag når du dynker, også på toppen. 2 ss sukker er nok til cirka 4 dl fløte (halv liter kan bli i overkant avhengig om det er to eller tre lag kakebunn) Den må trekke noen timer. Jeg er ikke så glad i kaker, men denne kan jeg spise både til frokost og etterpå... Jeg er ikke konditor, så når kaka er dekket med krem, bruker jeg bare bunnen av en skje og lager bølgemønster og danderer de fargerike bitene som et lite abstrakt "kunstverk" på toppen. Endret 7. februar 2014 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Mango lassi serveres jo til maten som drikke, ikke som dessert. Typisk indiske desserter er puddinger, men du kan jo også lage sorbet. Gjerne noe med mynte, det friskner opp. Anonymous poster hash: 85461...b84 1
venus_ Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Mango lassi serveres jo til maten som drikke, ikke som dessert. Typisk indiske desserter er puddinger, men du kan jo også lage sorbet. Gjerne noe med mynte, det friskner opp. Anonymous poster hash: 85461...b84 Den kan godt brukes som dessert også, selv om det muligens ikke er meningen. Jeg har alltid mangolassie som dessert når jeg er ute å spiser indisk. Jeg ville gått for panna cotta med hakket mango blandet med mynte på toppen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå