AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er det man kaller en nybegynner på kjøkkenet, og har gått til innkjøp av min første kjøkkenmaskin. Det jeg lurer på er: Når man skal lage noe ekstra luftig, som en krem eller en luftig og lett røre, bør man da heller vispe for hånd eller bruke håndmikser for best resultat? Har ikke testet kjøkkenmaskinen på dette ennå, men trodde den skulle gjøre en enda bedre jobb jeg. (Ser på kakekrigen nå, og hun ene som lager vannbakkels (profiteroles) der sa at hun helst skulle pisket for hånd, men skulle brukke håndmikser. Men de har jo kjøkkenmaskin tilgjengelig! :S Og... Jeg har begynt å lage hjemmelaget brun saus, og har liksom lyst på en brun saus a'la meg. Altså min egen. Men jeg innser at jeg må be dere flotte jenter om å dele deres oppskrifter på en god brun saus til meg. Gjerne en helt enkel en! Det som skjer med min er at den smaker helt nydelig, men den ser liksom litt "kornete" ut, og trekker rett ned i potetene (som jeg alltid knuser med en gaffel før jeg tar på brun saus fordi jeg er som en treåring på akkurat det! ) Håper noen kan komme med noen gode råd til meg! Anonymous poster hash: 27870...0c7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har prøvd å google. Oppskrifter er greit, det finner jeg på google. Men det hadde jo vært hyggelig om noen her inne ville dele oppskrifter på brun saus med meg også da. Det første jeg spurte om, ang. kremen, det finner jeg faktisk ikke noe svar på. Anonymous poster hash: 27870...0c7
Zzyzx Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Til det første spørsmålet: Det kommer rett og slett an på hva det er som skal piskes luftig og lett. Jeg har dessverre ingen oppskrift på brun saus jeg slumper alltid. Jeg smelter smør og har i mel, dette bruner jeg over middels varme. Det må ikke svi seg, men det skal ha fin farge. Helt på slutten av den prosessen har jeg oppi litt finhakket sjalottløk og lar det få noen sekunder før jeg trekker gryta av kokeplaten og begynner å spe med varm kraft. Pass på, for dette kan sprute. Rører som en galning med visp for å unngå klumper. Tilbake på plata for et oppkok, spe eventuelt med mer kraft til passende tykkelse. Salt og pepper til det smaker smaker bra. Jg bruker ikke mange dragene av pepperkverna. Og da er jeg vel egentlig ferdig sånn for en rask hverdagsmiddag.
Gjest navnelapp Skrevet 8. februar 2014 #5 Skrevet 8. februar 2014 Her er mi brunsausoppskrift, den er "idiot proof", og eg syns eg alltid får eit godt resultat med den. Trikset er vel å røre flittig heile tida, spesielt under speinga. Dra gryta til side, og spe i når det har fått kjølt seg litt, så du ikkje sprutar ned kjøkkenet. Når det gjeld pisking så piskar eg som regel små porsjonar for hand. Spesielt krem går like fort nesten, iallfall når du reknar inn tida med å leite fram og montere maskin, og å rydde bort. Store porsjonar som eg må bli ferdig med fort brukar eg maskinen til. Dessutan har eg betre kontroll på konsistensen på fløtekrem for hand. Når det gjeld vassbakkels veit eg ikkje kva som vart piska. var det vaniljekrem? Eller vanleg krem? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå