Gå til innhold

Absint - er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Absint inneholder som kjent et ekstrakt fra malurt, men siden de selger det på Vinmonopolet er det vel ikke farligere enn "normal" sprit? Eller? Anonymous poster hash: 9cfdc...bd5

Skrevet

Sikkert ikke så veldig farlig den de selger på polet i Norge men absinth fra utlandet skal man være forsiktig med, det er ikke brekningsmiddel i de. Men all drikke er farlig så lenge man drikker nok...

Skrevet

Er det brekningsmiddel i all alkohol de selger i Norge? Det var nytt for meg.

Anonymous poster hash: 375cd...3f4
Skrevet

Absinth var skummelt for noen tiår siden. Og så vidt jeg husker, var det ikke absinth på Vinmonopolet i Norge i ganske mange år.

Men den som du får på polet her i Norge nå, er nok ikke farlig (dvs. farligere enn annen sterk alkohol)

Anonymous poster hash: aad92...509
Skrevet

Tror det med brekningsgreier er en slags vandrehistorie.

Absint? Er ikke det 60 % og oppover? Selger de det på Polet? o.O Eller er det 80 %?

Jaja ... Absint kan vel ikke være godt for noe? Utenom sår og slikt, me thinks?

Skrevet

Absint? Er ikke det 60 % og oppover? Selger de det på Polet? o.O Eller er det 80 %?

Kan være, vi lærte på sykepleien at det var det men jeg har aldri sett at det er bekreftet - men jeg har ikke lest så mye om det heller da!

Skrevet

Kan være, vi lærte på sykepleien at det var det men jeg har aldri sett at det er bekreftet - men jeg har ikke lest så mye om det heller da!

I følge ordboken:

Letter-K-blue-icon.png

absint m1 (gj fr fra gr 'malurt') en grønnlig likør av malurt med 65 volumprosent alkohol

Sånn, nå vet vi begge litt mer om det. :P Hehe.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Har drukket absinth, den fra Norge, og ble ikke mer eller mindre drita på den enn vanlig alkohol. Tror ikke den som selges i Norge er så veldig sterk, men de som blir solgt på gatebutikker i turistbyer hadde jeg ikke kjøpt...

Skrevet

Det er ikke lov å selge over 60 prosent på polet, tror jeg.

Det er også nesten umulig å få ekte gammeldags vare, den som var in blant kunstnere i riktig gamle dager. Smaken er ikke helt bak mål på den absinten man får kjøpt her i landet, men man får bare promille. Malurt gjør kanskje underverker for underlivene, hva vet jeg.

Skrevet

Takk for svarene, men jeg kan ikke si jeg ble så veldig mye klokere. Brekningsmiddel? Det er ikke rødsprit heller da. :P Anonymous poster hash: 9cfdc...bd5

Skrevet

Den du får tak i på polet er ikke ‹‹the real deal››.

Anonymous poster hash: f0d2d...291
Skrevet

Jeg var på absinthbar da jeg var i Polen og smakte på forskjellige typer. Ble ikke noe fullere eller galere enn det jeg ellers blir når jeg drikker sprit.

Anonymous poster hash: 375cd...3f4
Skrevet

All absinth som selges i EU er underlagt restriksjoner med henhold til innholdet av Thujon (det aktive virkestoffet i malurt). Det får inneholde maksimalt 2%, mener jeg etter hukommelsen. I gamle dager (frem til 1914, var vanlig innhold ca. 30-35%. Du får ikke noen sansbar virkning av det som selges innen EU.

Absinth holder normalt 70-80% alkohol, men i norge er det ikke lov å selge alkohol sterkere enn 60%. Den er ikke farligere enn annen sprit, og den inneholder IKKE brekningsmiddel.

Anonymous poster hash: cb81f...a34

• Liker 1
Skrevet

Ellers kan man legge til at en engangsdose uansett ikke har dramatiske effekter. Langvarig bruk kan derimot gi hallusinasjoner og psykoser, gulsyn og dobbeltsyn (forutsatt høyt innhold av thujon).

Anonymous poster hash: cb81f...a34

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Drakk "ånkli" absinth fra Nederland et par ganger, ble bare veldig full ;) Tror det samme hadde skjedd om det var hvilkensomhelstannensprit ;) Ikke var det særlig godt heller :P

Skrevet

Drakk "ånkli" absinth fra Nederland et par ganger, ble bare veldig full ;) Tror det samme hadde skjedd om det var hvilkensomhelstannensprit ;) Ikke var det særlig godt heller :P

Men den var vel også "EU-absint"? Anonymous poster hash: 9cfdc...bd5

Skrevet

Men den var vel også "EU-absint"? Anonymous poster hash: 9cfdc...bd5

Nope, det var ikke det. Den var kjøpt og smuglet på alle mulige ulovlige vis ;) True story.

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet (endret)

Absinthen på polet i Norge er ikke den gode, gammeldagse som bohemene i Paris drakk :)

Absinth er ganske myteomspunnet mer enn den er faktisk farlig(ere enn annen alkohol). Det ble plutselig knyttet masse voldelige episoder til absinthen, den mest kjente var en alkoholisert bonde som skjøt hele familien sin og skyldte det på drikken. Men det er egentlig ikke noe særlig vitenskapelig grunnlag for å påstå at man blir gal av den ordentlige absinthen.

Og man blir iallefall ikke gal(ere enn av annen alkohol) av den versjonen de selger her til lands.

Endret av Hooty McOwlface

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...