Gjest Royalwave Skrevet 25. mai 2004 #61 Del Skrevet 25. mai 2004 Vel, her er bare nok et eksempel på noe av forskjellen mellom MM og f.eks. Mary av Danmark som jeg nevnte i et par innlegg nedenfor her i tråden om dokumentaren om Mary. Kan noen forestille seg at Mary ville møtt opp i et slikt antrekk til en slik anledning....? Neppe... Ok, greit nok; jeansen MM brukte var faktisk ganske strait og "pen" til å være en jeans. Men alikevel; å ha på jeans når man ankommer et annet lands hovedstad i anledning kongelig bryllup (og det attpåtil er lagt ut rød løper), nei det passer seg rett og slett ikke. Og hadde hun enda hatt en slags blazer e.l. til da hadde antrekket muligens sett litt mer strait ut. Men nei, det var skjorte og kardigan kneppet på en "sliten husmor måte"...og dette tilsammen gjorde bare hele framtoningen enda mer respektløs.. Det er som flere har sagt her at det også handler om å vise litt respekt og omtanke ovenfor vertsland og vertskap. Det virker som om MM tror hun dro avgårde i et privat bryllup med sin mann og barn på en privat tur..Det gjorde hun faktisk IKKE. Hun var der som representant for hele Norges befolkning, og det er faktisk vi som lønner MM, Håkon og resten av kongefamilien. Det må være lov å stille visse minimumskrav til de da, uten at det skal bli oppfattet som "hets" og mobbing...Tåler ikke norske kvinner at det stilles krav til de lenger eller? Alle andre må jo tåle det samme i sine jobber, hvorfor skal de kongelige være unttaket? Dette syns jeg også vitner om et veldig umodenhet hos MM og/eller hennes rådgivere (hvis hun har noen). Hun burde vite det at (eller satt seg litt inn i det før hun dro til Spania) at det er et konservativt, katolsk land og hun burde vite at de kan være mye mer nådeløse og kritiske til folks "fasade" enn det vi i det liberale Skandinavia er vant til. Lik det eller ei, men det er realiteten og da må man forholde seg til det. Det finnes så mange snertne og elegante drakter å velge mellom. Både skjørt/jakke og bukse/jakke at det ikke burde ha vært noe problem for MM å finne noe som var både behagelig å ha på seg når hun reiste og som ville blitt ansett som pent og ordentlig når hun landet i Madrid og steg ut på den røde løperen. Istedenfor ble det olabukse, cardigan og lut i ryggen (igjen...)... *sukk*...ikke rart jeg er råmisunnelig på danskene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 25. mai 2004 #62 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har en venninne som jobber i SAS på jorda, når hun flyr med dem (som hun gjør ganske ofte, fordelen med å jobbe i SAS ) så har hun aldri på seg joggebukse/olabukse type antrekk, selv om hun ikke jobber da. Hun tar på seg pent tøy fordi hun vet hun assosieres med selskapet, selv om kanskje bare kolleger vet at akkurat hun i det setet jobber for SAS.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 25. mai 2004 #63 Del Skrevet 25. mai 2004 Etter å ha sett på bildene av antrekket vet jeg ikke om det er det at hun gikk i jeans jeg reagerer mest på. Men skjorten og ikke minst jakken hun hadde på. Hadde toppen vært en helt annen hadde også antrekket blitt noe helt annet. Mye mindre kjerring med en gang. Og har full forståelse for at det reageres. Selv om jeg synest det å trekke hele monarkiet i tvil på grunn av det kanskje blir vel drastisk! Lurer litt på hvor dårlig planlegging det er når han reiser i skjorte og slips. Ser man ikke på antrekkene i forhold til hverandre?? De matcher hverandre overhode ikke, og det hadde jo vært et greit utgangspunkt som det er påpekt tidligere her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. mai 2004 #64 Del Skrevet 25. mai 2004 Synes hun burde hatt på seg noe annet. Spesielt når han gikk i dress (noe han sikkert ikke gjør til vanlig). Jeg går ikke i olabukser når jeg har møter med folk jeg ikke har møtt før med jobben, eller nåpr jeg ledet seminarer ol. Rett og slett fordi det ikke ble ansett som fint nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 25. mai 2004 #65 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvor finner jeg bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 25. mai 2004 #66 Del Skrevet 25. mai 2004 Det virker som om MM tror hun dro avgårde i et privat bryllup med sin mann og barn på en privat tur..Det gjorde hun faktisk IKKE. Hun var der som representant for hele Norges befolkning, og det er faktisk vi som lønner MM, Håkon og resten av kongefamilien. Som en av MMs arbeidsgivere har jeg ingen problemer med dette antrekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 25. mai 2004 #67 Del Skrevet 25. mai 2004 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemona Skrevet 25. mai 2004 #68 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor debatten går på om hvorvidt folk på KG synes det er greit å gå i olabukser eller ikke. Det er jo ikke det saken dreier seg om. Poenget er at landet hun besøker reagerer. En del av jobben til MM og Haakon er jo å reise rundt og representere Norge, og selvfølgelig i forkant av dette sette seg inn i kulturene man kommer til. Det er klart det er viktig at man ikke støter mennesker i landene man besøker. Det er jo mange uskrevne regler for de kongeliges etikette. De fleste kongelige bruder har f.eks. ganske tildekkede, langermede brudekjoler. Jeg synes ikke synd på MM fordi det forventes at hun kler seg presentabelt selv om hun er småbarnsmor. Utallige småbarnsmødre har klart det før henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 25. mai 2004 #69 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg synes det gis ganske slakt snøre for MM ang. klær, det må være den norske misforståtte snillismen som slår til og alltid "forstår" at det må være så vanskelig for henne å finne stilen.. Det er da ikke så vanskelig å kle seg, hun er jo ikke handicappet eller tilbakestående. Hun har jo kjøpt sine egne klær i mange år, og vet hvilket snitt som passer henne, hvilke farger osv. Hun har jo øyne i hodet. Hun har jo ikke dårlig smak heller, hun er jo mange ganger fin også. Jeg tror kanskje hun er viljesterk jeg, ikke så svak som mange tror. Hun insisterer på å presse MM inn over kronprinsesse-rollen, og ikke omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enig Skrevet 25. mai 2004 #70 Del Skrevet 25. mai 2004 Ja, enig med "Veslebråka" og flere andre her som mener MM har trådt over streken. Hvis det er sant det at hun også prompet på konferansen synes jeg det blir for mye av det gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 25. mai 2004 #71 Del Skrevet 25. mai 2004 Eg var jo ikkje akkurat imponert over korleis ho var kledd i bukse og det, men det kan jo hende - som det vart sagt i kjoledebatten på TV2 i dag (vel, går) - at den vesle prinsessa har gjort meire enn å rapa, slik at mamma måtte bytte ut den fine kjolen... (Og med tanke på korleis Håkon var kledd, så er det kanskje ikkje så usannsynleg at Ingrid Alexandra hadde ein finger med i spelet når det gjeld påkledninga?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 25. mai 2004 #72 Del Skrevet 25. mai 2004 Vel, greit, men tar ikke en mor som blir gulpet på omtrent daglig høyde for at babyen kan gulpe på pentøy også? Og har med skift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #73 Del Skrevet 25. mai 2004 Det var veldig så mye dere graver fram om MM da! Hun er hele Norges hoggestabbe ser det ut til. Grave fram en masse ubetydelige deltaljer og lage lange tråder på det. Dere gjør det ikke lett for henne når slike bagateller skal blåses opp. Lurer på hvordan hver enkelt av dere hadde vært dersom dere var i hennes sted. Jeg gremmes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 26. mai 2004 #74 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg hadde såklart vært en strålende representant for landet (ellers kan jeg jo ikke kritisere) Jeg tror ikke jeg hadde vært noen god match med haakon, men det hadde nok vært festlig å reist litt rundt histen og pisten. Opplever nok mye morro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #75 Del Skrevet 26. mai 2004 Jada, men nåde deg om du slipper en fjert. Da havner du i en åttesiders tråd på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 26. mai 2004 #76 Del Skrevet 26. mai 2004 He-he gjest, mener du tråden på snikk snakk? Har den allerede blitt åtte sider altså? Det virker som om de aller fleste av oss ikke diskuterer kronprinsessen som person, men derimot hennes klesvalg ved offentlige anledninger. Det gjør ihvertfall jeg. Og slike diskusjoner tror jeg faktisk at de kongelige takler. Moter og etikette er nemlig blitt diskutert i all tid. Synes slett ikke det er rart at dette diskuteres på et kvinneforum, -snarere tvert imot! Vil bare minne om loolaas glimrende setning: Igjen: det handler om å vise respekt for det landet de kommer til, ved å kle seg på en måte som ansees for passende i den situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 26. mai 2004 #77 Del Skrevet 26. mai 2004 Da jeg så reportasjen reagerte jeg også på klærne. Hun har valgt en rolle og må ta med det som følger. Hun har vel ikke akkurat mangel på klær i sin garderobe heller. ...og det finnes faktisk en del dressbukser som er vel så behagelig som ei dongeribukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #78 Del Skrevet 26. mai 2004 Poenget er at landet hun besøker reagerer. En del av jobben til MM og Haakon er jo å reise rundt og representere Norge, og selvfølgelig i forkant av dette sette seg inn i kulturene man kommer til. Det er klart det er viktig at man ikke støter mennesker i landene man besøker. Det er jo mange uskrevne regler for de kongeliges etikette. De fleste kongelige bruder har f.eks. ganske tildekkede, langermede brudekjoler. Så enkelt kan det faktisk sies. Takk Lemona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #79 Del Skrevet 26. mai 2004 Hun insisterer på å presse MM inn over kronprinsesse-rollen' date=' og ikke omvendt.[/quote'] Denne tanken har streifet meg også.... Kanskje jeg skulle prøve det samme her på jobb? Presse mysan sine slitne joggebukser og digre T-skjorte inn som arbeidsantrekk her i resepsjonen hvor jeg er det første kunden ser? Og hvor alle andre altså går kledd i pene hverdagsklær? Spørs om jeg ikke hadde fått beskjed om å dra hjem og skifte da ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2004 #80 Del Skrevet 26. mai 2004 De to forrige gjestene er meg, men jeg snudde ryggen til for å svare på en mail og ta meg en brødskive... og vips! utlogget..... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå