AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har vært deprimert i flere år, og merker at jeg ikke har så lett for å lese lenger. (Det pleide å være favoritthobbyen min før jeg ble deprimert.) Jeg leser fortsatt, men jeg har mye vanskeligere for å konsentrere meg, husker lite av det jeg leser, og klarer sjelden å engasjere meg ordentlig i en bok. Er det noen som er/har vært i samme situasjon? Tips til å få lesevanene/lesegleden ordentlig på plass igjen, eller må jeg bare vente til jeg har blitt helt frisk fra depresjonen? Hvilke bøker ville du anbefale meg å lese? (Tenker hovedsaklig på skjønnlitteratur...) Anonymous poster hash: d6ce9...3f8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Prøv oppmerksomhetsmeditasjon, også kalt mindfulness meditationAnonymous poster hash: 1a5c4...3ec
snusmumriken Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har opplevd noe av det samme - hele lesegleden forsvant. Det som fungerte for meg, var å starte med lettleste, korte (og for det meste feelgood) - jentebøker ala Sophie Kinsella, Bridget jones etc. Jeg startet der, også gradvis kom lysten sakte men sikkert tilbake og jeg bevegde meg ut på dypere farvann Bare å sende PM om du ønsker en liste med slike bøker - har lest en del av dem 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er ikke så sikker på om det er det å lese i seg selv som er problemet. Jeg har slitt med det samme, men skjønte etter hvert at jeg bare nektet å kaste bort tiden på bøker som ikke ga meg noe. Det handlet kun om å finne bøker som virkelig var verdt å lese. Etter at jeg lærte meg å legge vekk bøker som ikke fanger, har jeg ikke hatt dette problemet. Knausgård har gått ned på høykant. Anonymous poster hash: d7972...74c
Gjest Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har opplevd noe av det samme - hele lesegleden forsvant. Det som fungerte for meg, var å starte med lettleste, korte (og for det meste feelgood) - jentebøker ala Sophie Kinsella, Bridget jones etc. Jeg startet der, også gradvis kom lysten sakte men sikkert tilbake og jeg bevegde meg ut på dypere farvann Bare å sende PM om du ønsker en liste med slike bøker - har lest en del av dem Støtter denne, hadde tenkt å komme med samme anbefaling selv Håper du du får det lettere og finner igjen leselysten på veien,ts
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Dikt, eventuelt humorbøker har jo gjerne korte tekster!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Min redning har vært lydbøker, kombinert med å gjøre noe annet (håndarbeid, matlaging), for da har ikke tankene mine klart å fly avgårde og føre til at jeg ikke får med meg boken. Anonymous poster hash: f9bc3...817
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå