Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser de blir brukt i mange sammenhenger, men blir de også brukt når det gjelder de på trygd?

Ser de sakker lengre og lengre bak.

Ser enslig minstepensjonist så beregner de utgifter på 6770 pr mnd.

En fammdl har ca 12000 i mnd utbetalt i pensjon,så er det 1200 i bostøtte.

Altså 13000 utbetalt

¨Daglig drift 6770

Husleie 5800

Forsikring 400

Drift av hjelpemidler. (funksjonshem. 300

Nå er vi oppe i 13200. kr. Sif sine satser er nøktern. Personen har allerede overskredet budsjettet med det jeg har skisset. Nå skal også bostøtten gå enda lengre ned, uviss av grunn

Personen bruker ca 5000 på vinteren til ved,eller bør bruke det får en si. Det er ikke penger til det.

Skulle personen trenge vintersko,kåper,jakker er det ikke penger til det. Personen sparer på strøm,for å prøve å minske regningen. Andre folk fryser der.

Er det slik minstepensjonister skal behandles?

Det er ikke penger til vedlikehold av hus hverken innvendig eller utvendig.

Skulle vaskemaskin eller komfyr ryke, så fins det ikke penger. I fjor vinter røyk kjøleskap, og personen oppbevarte maten i boden hele vinteren.

Personen bruker også briller. De er dyre pga spesialbriller. Ikke penger

Så har folk verdighet,og er det slik at folk skal ydmykes på sine eldre dager? At de må gå på sosialen for å få hjelp?

Anonymous poster hash: a7581...356
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vedkommende ikke har jobbet, og opptjent høyere trygd på bakgrunn av tidligere arbeidsinnsats, kan vedkommende ha rett på sosialstønad. Vi bør prise oss lykkelige for det gode velferdssystemet i Norge, i andre land ville en ha havnet på gata.

Anonymous poster hash: b370a...00f
Skrevet

Jeg ble syk som tenåring og har fortsatt et håp om å bli frisk, så jeg har nektet å søke uføretrygd så man kan kanskje si at jeg kan skylde megselv. Jeg har utbetalt 10300 kr i måneden. Det er mye mindre enn Sifo operer med. Jeg har opparbeidet meg en del gjeld pga så lav inntekt i mange år, og begynner nå å innse at jeg nok ikke kommer til å bli frisk nok til å jobbe. Så jeg må belage meg på omtrent like lav inntekt hele livet pluss gjelden. Nei, det er absolutt ikke verdig.

Anonymous poster hash: fd3bb...72c

• Liker 1
Skrevet

Tror neppe det skyldes arbeidsinnsatsen. Personen er 80 år. Sprekere enn de fleste, tross handicap. Har eks lyst å ta fly og besøke slekninger,men økonomie stopper det. Har lyst å gå ut og handle til unger,barnebarn til jul, men det begrenser seg stort. I tilegg til dårlig økonomi, så blir man noe isolert også. Greit at det er mye gratis å gå på, men livsutfoldelsen begrenses kraftig.

Egentlig bør en legge på me mere på utgiftesposten, men har ikke gjort det pga det er ikke penger ti det uansett.

Uansett de som er i ferd med å bli ufør i ung alder, sett ignag med å spar. De trenger penger når man får alderstrygd. Om du så sparer 200 kr mnd, så spar.

Anonymous poster hash: a7581...356
  • Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

SIFO sitt budsjett er langt ifra nøktern.

• Liker 4
Skrevet

Sosialsatsene er for eksempel vesentlig lavere enn SIFO-satsene, men det er jo av en god grunn. Denne personen må levere dokumentasjon på utgifter/inntekter og søke om supplerende sosialhjelp. Med utgangspunkt i sosialsatsen for enslig i oslo (men dette varierer fra kommune til kommune, de statlig veiledende satsene er 5.600) som er 6.000 + husleie vil ikke denne personen komme ut med krav på supplering av livsopphold. (6.036 + 5800 = 11.836, hans inntekt er på 13.000, dvs han vil gå med ca 1100 i overskudd pr måned etter utregning ) Men han kan ha krav på stønad til innboforsikring og strøm, da dette skal vurderes utenom livopphold.

Anonymous poster hash: c0472...3ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...