AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Hei. Snakte litt med pappa i dag, og han sa det var lurt å begynne med sparing av pensjon. Hvor mye mener dere jeg burde sette av hver måned? Sparer dere til pensjon, og hvor gamle er dere? Anonymous poster hash: a38c5...6e2
Lakrisjenta Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 (endret) Jeg begynte å spare når jeg var 25 år. Sparer 1000 kroner i mnd fordelt på 2 fond. Er nå snart 28 år. Er ikke nødvendig å spare så mye sikkert. Men tar ingen sjanser hvis jeg fortsatt er alene som pensjonist er det greit å ha noe igjen. Og jeg har god råd så hadde vært dumt å ikke spare ********************************* Vil også legge til at jeg eier bolig som er lån på under 60% av verdien. Hvis ikke jeg hadde hatt det ville prioriteringen vært bolig lån. Endret 6. februar 2014 av Lakrisjenta
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Har du noen andre sparemål som kan prioriteres? Har du bolig? Hvordan er situasjonen din med tanke på utdanning og jobb, eventuelle fremtidsplaner? Anonymous poster hash: 0ad51...b43
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Har du noen andre sparemål som kan prioriteres? Har du bolig? Hvordan er situasjonen din med tanke på utdanning og jobb, eventuelle fremtidsplaner? Anonymous poster hash: 0ad51...b43 Har ikke bolig nei. Er utdannet med noe innen helse (bare 3 år på videregående), og jobber nå som vikar på et eldresenter siden det ligger dårlig ann med ledige jobber. Burde jeg prioritere noe annet? Er jo dumt å sitte med lite penger som pensjonist liksom... Anonymous poster hash: a38c5...6e2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Jeg begynte å spare når jeg var 25 år. Sparer 1000 kroner i mnd fordelt på 2 fond. Er nå snart 28 år. Er ikke nødvendig å spare så mye sikkert. Men tar ingen sjanser hvis jeg fortsatt er alene som pensjonist er det greit å ha noe igjen. Og jeg har god råd så hadde vært dumt å ikke spare Takk for svar Hvordan opprettet du sparingen? Snakte du med banken? Anonymous poster hash: a38c5...6e2
Marie90 Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Pensjonssparing gjor jeg ikke. Er andre prioriteringer foer det. Er 23 aar. Har et laan paa bolig, samt at moren min har et innskudd der. Etter hvert forfaller jo studielaan ogsaa. Saa jeg setter av penger til det, og en gang senere begynner jeg med pensjon. Hores veldig rart ut aa spare til pensjon foer man eier egen bolig. For meg i hvert fall.
Lakrisjenta Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Takk for svar Hvordan opprettet du sparingen? Snakte du med banken? Anonymous poster hash: a38c5...6e2 Det kan opprettes på nettet. Jeg har fra Eika og KLP. Men det fins mange forskjellige fond du kan velge mellom.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Det kan opprettes på nettet. Jeg har fra Eika og KLP. Men det fins mange forskjellige fond du kan velge mellom. Koster dette noe? og hvordan sparer du egentlig? Setter du innpå penger selv, eller trekkes det fra lønna di? Anonymous poster hash: a38c5...6e2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Har ikke tenkt å begynne med pensjonssparing før jeg er 40. Før det er prioriteringsrekkefølgen min: Kortsiktig gjeld (blir ferdig dette halvåret) Buffer på tre månedslønner (innen slutten av 2015) Boliglån (prøve å få ned betalingstiden til 15 år totalt) Skal i tillegg spare til ferier og oppgradering av badet. På denne måten regner jeg med å kunne betale såpass mye til pensjonssparing når jeg er 40 at det veier opp for ikke å ha spart tidligere år.Anonymous poster hash: 55f44...3b3 1
Lakrisjenta Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Koster dette noe? og hvordan sparer du egentlig? Setter du innpå penger selv, eller trekkes det fra lønna di? Anonymous poster hash: a38c5...6e2 Har det som avtalegiro fast hver mnd. Jeg har stålkontroll på økonomien så det blir som en regning på lik linje som huslånet. Hva det koster varierer på fondene. Men mine øker bare i verdi så jeg merker ikke at det koster noe.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Jeg ville prioritert slik: Alder under 37 år: 1) fyll opp BSU til maks hvert år. 2) spar til boligformål 3) hvis fortsatt overskudd spar i fond. Alder mer enn 36 år: 1) start Innskuddspensjon med skattefradrag istedenfor BSU. 2) start/fortsett fondsparing. De fleste banker kan du opprette fond og pensjonssparing i nettbanken - under sparing på menyen. Som regel finnes dette under sparing.
Gjest Ciegus Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Å spare til/i bolig er også å spare til pensjon. Så jeg ville definitivt spart til bolig og ikke direkte til pensjon! Pensjonssparing kan man vurdere når boligen begynner å bli noe nedbetalt, da kan det være greit å "spre" midlene litt for å fordele risiko, for eksempel ved å spare i fond (men sett deg litt inn i de ulike fondene, ikke plukk det første og beste fondet du finner i banken din). 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Jeg begynner å spare til pensjon neste år når jeg er 30 år. Da kommer jeg til å bytte jobb til en som er bedre betalt enn idag. Inntil videre så prioriterer jeg nedbetaling av boliglån og BSU-sparing, og dette kommer nok til å være førsteprioritet frem til samlet gjeldsgrad ((gjeld-oppspartemidler) / lønnsinntekt) er nede i 3 istedet for rundt 4 som nå. Hvis du eier bolig uten altfor mye lån, så ville jeg begynt å spare til pensjon så tidlig som mulig. Du kan spare uten at pengene er bundet frem til pensjonslader, så om du skulle ønske pengene om 10 år, så kan du gradvis selge fondsandelene da. (Men du bør uansett ha lang tidshorisont på sparingen) Hvis du ikke eier bolig, men ønsker å kjøpe en gang, så ville jeg prioritert BSU-sparing høyere enn pensjonssparing da dette er en spareform med veldig høy avkastning i forhold til risiko - spesielt pågrunn av skattefradraget.. Anonymous poster hash: c0f79...131
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå