Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #1 Skrevet 24. mai 2004 Det er 4 års dagen våres. Jeg har laget middag og har tenkt å overraske han med kake etterpå. Jeg står og koker poteter og ber han sile av potetene. Han sier: "Ikke for å klage altså, men hvis du hadde kokt potetene slik...... så hadde de ikke sett slik ut." Jeg blir såret og sier ikke noe på en stund og så kommenterer han at jeg ikke sier noe og jeg sier at jeg trenger å være litt i fred fordi jeg ble litt skuffet. Så begynner diskusjonen og kranglingen. Han mener han skal ha rett til å kommentere potetene og at hvem som helst utenom meg ville taklet denne kritikken (som jeg kommenterer er lite konstruktiv) Hvem har rett? Burde jeg tålt dette og ikke blitt skuffet over sur klaging? Eller burde sånne kommentarer vært unødvendige i et forhold?
Junebug Skrevet 24. mai 2004 #2 Skrevet 24. mai 2004 Det høres ut som om det ligger mer bak denne historien... Hadde mannen min bare kommentert potetene slik du forteller her så hadde jeg ikke reagert på det. Hadde sansynligvis bare tatt det til orientering (kanskje han hadde et poeng?) eller sagt at han fikk lage potetene neste gang. Hadde han derimot stadig hatt en eler annen sur kommentar til alt mulig jeg gjorde tror jeg en slik kommentar hadde gått mer innpå meg.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2004 #3 Skrevet 24. mai 2004 For det første, når du er såpass snill å lager middag til han så burde han være takknemlig....!!! Hvis han absolutt vil lære deg å koke poteter på sin måte så kan han heller kommentere det en dag når han lager mat. (fx: "Se her, jeg gjør slik jeg når jeg når jeg lager poteter, da unngår jeg nemli...bla bla") Når min kjære kommenterer min matlaging får han beskjed om at når jeg lager mat, så gjør jeg det på min måte! (Likeeins når han lager mat..) Jeg synes det var dumt av typen din å kommentere det, og jeg synes også det var en smule dramatisk og reagere som du gjorde... (De var jo bare poteter det var snakk om...) Clea
Arkana Skrevet 24. mai 2004 #4 Skrevet 24. mai 2004 Jeg vil si begge deler, det er kanskje unødvendig av ham å komme med en slik kommentar, men trenger man på død og liv ta alt veldig personlig og bli fornærmet? Det må være lov å kommentere ting uten å være redd for at den andre skal bli sur og drive med "silent treatment", men hvis han hele tiden kommer med unødvendige sure kommentarer så er ikke akkurat det bra heller.
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #5 Skrevet 24. mai 2004 Men hva er poenget med å kommentere ting på en slik måte? Det er klaging, skulle det vært et råd kunne det vært formulert på andre måter. Helt unødvendig!
Gjest TomKrus Skrevet 24. mai 2004 #6 Skrevet 24. mai 2004 Men hva er poenget med å kommentere ting på en slik måte? Det er klaging, skulle det vært et råd kunne det vært formulert på andre måter. Helt unødvendig! Klaging vil fort skje. Man kan ha hatt en dårlig dag på jobben, sliten og stresset og det legges kanskje mer irritasjon bak utsagnet enn hva ellers ville vært vanlig. Alle klager vel? Selv klager jeg mer hvis jeg er i dårlig humør.
Gjest Den onde mannen Skrevet 24. mai 2004 #7 Skrevet 24. mai 2004 For det første' date=' når du er såpass snill å lager middag til han så burde han være takknemlig....!!![/quote'] Nå fikk jeg denne tråden på e-post fra min kjære, hun som er opphavet til tråden, og det var jo bra for det var litt skjevt framstilt. Nå har jeg i hvert fall sjansen til å gi et mer balansert inntrykk. For det første, vi laget middag annenhver dag, så det handler ikke om ”å være snill og lage middag til ham”. Dette er en daglig rutine. Jeg lagde middag i går, og fikk kritikk for riskokingen min uten at jeg lagde noe nummer ut av det. Det jeg kommenterte var at potetene var skitne med skall, og de var delt i to. Da sa jeg, og dette er ordrett: ”ikke for å kritisere, men dersom du hadde tatt skallet av, eller vasket dem før du kokte dem, så hadde de ikke blitt brune på kutteflaten”. Som sagt, det var ikke ment som kritikk, bare et råd.
Gjest Hillary.. Skrevet 24. mai 2004 #8 Skrevet 24. mai 2004 :o Potet-kranglingen bør man vel ta i heimen.... jeg tror også det ligger noe annet bak her.
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #9 Skrevet 24. mai 2004 At dere gidder og krangle om sånt.. Finn på noe morsomt i stedet! Synes dere er litt hårsåre begge to.
VesleBråka Skrevet 24. mai 2004 #10 Skrevet 24. mai 2004 Lite romslige begge to.. han har lite impulskontroll på belærende kommentarer (må lære seg å holde litt tilbake, la folk få gjøre som de synes er best iblandt) og hun blir veldig fort snurt over noe som kanskje ikke var ment som en fornærmelse. Jeg tror også det er en historie med krangling over småting bak dette, dere har en dårlig tone imellom dere. Prøv heller å finne ut hva som er roten til problemet, bli enige om hvordan kommunisere. (hvis jeg koker halve poteter, spiser vi ikke kuttflaten uansett for du får aldri av all møkka av potetene.. vi skjærer vekk en skive så vi få ny kuttflate hver for oss)
~umulia~ Skrevet 24. mai 2004 #11 Skrevet 24. mai 2004 Ærlig talt, man kan da vel ikke bil såret fordi noen gir en råd om potet koking. Det er for dumt. (og uansett om man deler potetene før man koker dem, eller ikke bør man jo vaske dem først da)
Gjest Jente 30 Skrevet 24. mai 2004 #12 Skrevet 24. mai 2004 Hvis vi KUN skal snakke om potet-kommentaren, synes jeg ikke han klaget. Han sa jo bare ifra at du godt kunne ha vasket poteteene før du kokte dem. Og det er jo ikke urimelig å be om synes jeg. Selv glemmer jeg/gidder ikke å vaske dem først (hvertfall når det bare er meg som skal ha poteter), bare koker dem..og hvis noen da sier ifra, så hadde jeg forstått dem og tatt det som en melding bare. Jeg synes derfor HUN overreagerer noe veldig. På den annen side, virker det som om tonen og kommunikasjonen mellom dere 2 ikke er verdens mest konstruktive, eller rett og slett at dere er veldig forskjellige mennesker i tankegang og måten å løse ting på. Hvis det er tilfellet har dere jo litt å jobbe med begge to.
Nabodama Skrevet 24. mai 2004 #13 Skrevet 24. mai 2004 Dette er et typisk eksempel på å henge seg opp i bagateller. Se heller stort på ting, og ikke ta alt personlig! Da går det mye bedre!!!
Gjest GreenSky Skrevet 24. mai 2004 #14 Skrevet 24. mai 2004 Hva jeg mener om den situasjonen? Jeg mener at dere kanskje henger dere litt for mye opp i detaljer, og at dere komuniserer "forbi" hverandre. Og jeg mener at samlivkrangler/diskusjoner skal diskuteres RL og ikke på KG.
Annie Skrevet 25. mai 2004 #15 Skrevet 25. mai 2004 Jeg skreller alltid potetene før jeg koker dem. Dermed unngår jeg møkkete kuttflater. Liker heller ikke å skrelle varme poteter. Men så er vi bare 4 i heimen og å skrelle poteter til oss går fort. Finn noe annet å krangle om. Er det et problem, så har man SMÅ problemer!!!
diddi Skrevet 26. mai 2004 #16 Skrevet 26. mai 2004 For å avslutte enhver diskusjon så kan du jo si som jeg har gjort siden jeg var bitteliten (i følge min mor): "ok, men slik gjør jeg det!" Stiller på lik linje som krangelen om den siste sjokoladen. Vips lå den i munnen min og var svelgt ned. Ikke mer å krangle om! Mamma sier fortsatt at "du er en fæl unge!!" (PS. nå er jeg 32!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå