AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er forholdsvis slank en har de siste årene lagt på meg litt og særlig rundt magen pga stressende og stillesittende jobb og lite tid til trening. Jeg er 36 år, 170 høy og veier 66 kg, men ønsker å gå ned til 60 da det er matchvekt for meg. Ikke spesielt overvektig altså, men vil så gjerne bli kvitt bukfettet og generelt stramme opp litt etter som jeg i utgangspunktet alltid har vært naturlig svært slank, til tider on the skinny side.. Har vært opp i 68 kg og har i løpet av januar gått ned til 66, fornøyd med det. Har nemlig nå kommet i en situasjon hvor jeg har tid til å bevege meg mer og tid og overskudd til å tenke helse og diett. Jeg bruker Shape ups-diettapp på telefonen og registrerer hva jeg spiser. Skal ligge på drøye 1200 kcal per dag og har stort sett klart det hele måneden med unntak av et par lørdager hvor jeg har vært på fest/bryllup. Ser nå at jeg har ligget mellom 800 og 1300 hver dag, stort sett 11-1200. Er det et greit nivå for mitt tilfelle? I tillegg går jeg 5 km 4-5 ganger i uka fra jobb, men det trekkes fra i inntaks-regnskapet mitt, slik at de dagene det ender opp på 800 har jeg egentlig spist nærmere 1200, da jeg forbrenner 350-400 kcal på å gå hjem, i følge en annen app. Jeg synes imidlertid ting går litt tregt.. 2 kg på 5uker, hadde forventet litt mer...? Hva kan jeg gjøre annerledes? Dietten min er rimelig sunn og balansert, har lest meg opp på kalorifattige og sunne alternativer og holder meg til dem uten å bli helt fanatisk... Er det ting jeg bør gjøre annerledes for å få mer fart på sakene? Leste et sted at 1200 kcal ble sett på som lite og at noen mente vektnedgangen da kunne stagnere pga kroppen får for lite? I mitt hode så burde lite input gi mindre vekt uansett..? Vi gjerne ha tips om gode menyer og middagsoppskrifter også..kan legge til at jeg i utgangspunktet har ganske høyt stoffskifte. På forhånd takk for tips..! Anonymous poster hash: eddd0...6eb
Gjest Runforit Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Denne artikkelen er fin http://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Denne artikkelen er finhttp://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/ Takk for interessant artikkel! jeg kan utelukke at grunnen til liten nedgang er pga at man gjerne beveger seg mindre på lavere inntak. Jeg beveger meg mer enn på flere år nå for tiden, ca 2-2.5 mil i uka, noen ganger mer. Har faktisk generelt også mer energi og overskudd enn på lenge. På et tilstrekkelig underskudd vil ikke kroppen lengre tilpasse seg og energien må tas fra vevet, står det i artikkelen. Evt må inntaket nedjusteres. Jeg tror vel ikke det er gunstig å legge meg på under 1200 kcal per dag, selv om jeg noen ganger ligger noe under? Vann kan være en faktor ser jeg. Kan prøve meg på en "swooosh". Men jeg har nå altså gått ned 2.3 kg på 5 uker, så det er jo nærme en halv kilo i uka, når jeg tenker meg om... hadde bare håpet det skulle være enda mer. Da jeg var yngre kunne jeg gå ned 2 kg på et par døgn med sykdom, men nå sitter ting mer fast. :/ Tar i mot flere tips og råd , og gjerne meny-/diett-tips! Anonymous poster hash: eddd0...6eb
Jade Skrevet 8. februar 2014 #4 Skrevet 8. februar 2014 En halv kilo er realistisk og bra når du er så slank som du er. En slank kropp forbrenner mindre enn en overvektig kropp. Ikke spis mindre. Bare smør deg med tålmodighet og godta at en halv kilo er bra. 1
Fraggzy Skrevet 8. februar 2014 #5 Skrevet 8. februar 2014 Når jeg begynte fant jeg en guide som jeg var svært fornøyd med og den omhandler de fleste sider ved diett og mat. Anbefaler å ta en kikk på den, den har også en kalkulator og kan hjelpe til med å regne ut daglig energibehov. http://www.acaloriecounter.com/diet/calorie-maintenance-calculator-daily-calorie-requirements/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå