Gå til innhold

AAP ved endt utdanning uten jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ved slutten av en utdanning og er usikker på om jeg får meg jobb etter endt utdannelse. Hvor "villig" er NAV på å gi meg arbeidsavklaringspenger når jeg har et lite fond i banken? Kommer de til å kreve at jeg skal leve av de midlene jeg har i banken før jeg kan få støtte?

Dersom de gjør det, bør jeg nå overføre pengene til en person jeg kan stole slik at skatteetaten ikke kan opplyse NAV at jeg har penger på bok?

Anonymous poster hash: 19a9d...62a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det skulle ha noe si med fond. Det er ved sosialhjelp de er nøye på at alle midler er brukt, ikke aap. Det handler heller om du er under 50% arbeidsufør og om du får behandling.

Anonymous poster hash: 2be5e...1e4

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke det skulle ha noe si med fond. Det er ved sosialhjelp de er nøye på at alle midler er brukt, ikke aap. Det handler heller om du er under 50% arbeidsufør og om du får behandling.

Ok, det var feil av meg å skrive fond. Det er rett og slett bare oppsparte midler.

Gjest Magdalene
Skrevet

Men du får vel ikke AAP bare fordi du er arbeidsledig?

• Liker 5
Skrevet

Nei man må være for syk til å jobbe.

• Liker 4
Skrevet

Ok, det var feil av meg å skrive fond. Det er rett og slett bare oppsparte midler. Anonymous poster hash: 19a9d...62a

Nav sjekket aldri det på meg i alle fall. Men om du ikke har jobbet de siste tre årene, får du kun minstesats.

Skrevet

Jeg trodde AAP og arbeidsledighetstrygd var det samme. Hva kalles det når man blir arbeidsløs etter flere år på skolebenken. Jeg har jo ingen særlig årsinntekt å vise til som man skal basere arbeidsledighetstrygd utifra?

Skrevet

Nav sjekket aldri det på meg i alle fall. Men om du ikke har jobbet de siste tre årene, får du kun minstesats.

Hva kalles denne minstesatsen? Livsopphold? Jeg har jo faktisk til livsopphold i banken, men det skal brukes til bolig og diverse når jeg har kommet meg i jobb.

Skrevet

Hvorfor tror du ikke at du kommet til å få deg jobb?

Anonymous poster hash: 9e27c...22c

Skrevet

Hvorfor tror du ikke at du kommet til å få deg jobb?

Jeg er bare ikke sikker.

Skrevet

Hva kalles denne minstesatsen? Livsopphold? Jeg har jo faktisk til livsopphold i banken, men det skal brukes til bolig og diverse når jeg har kommet meg i jobb. Anonymous poster hash: 19a9d...62a

Den kalles bare aap. Men du får den misnte satsen. En som har hatt 500 000 i inntekt de tre siste årene får vesentlig mer. er man ung ufør får man en tillegssats i tillegg til misntesatsen.

Misntesats skjedde med meg etter at jeg ikke klarte å stå i jobb et år etter sykdom. Takk arbeiderbevegelsen. Studier teller visst ikke, kun jobb og inntekt de regner ut fra.

Skrevet

Jeg trodde AAP og arbeidsledighetstrygd var det samme. Hva kalles det når man blir arbeidsløs etter flere år på skolebenken. Jeg har jo ingen særlig årsinntekt å vise til som man skal basere arbeidsledighetstrygd utifra? Anonymous poster hash: 19a9d...62a

Det er ikke det samme.

Arbeidsavklaringspenger (aap) får man om man er minst 50 % midlertidig arbeidsufør.

Arbeidsledighetstrygd er for friske mennesker som står uten jobb.

• Liker 7
Skrevet

Den kalles bare aap. Men du får den misnte satsen. En som har hatt 500 000 i inntekt de tre siste årene får vesentlig mer. er man ung ufør får man en tillegssats i tillegg til misntesatsen.

Misntesats skjedde med meg etter at jeg ikke klarte å stå i jobb et år etter sykdom. Takk arbeiderbevegelsen. Studier teller visst ikke, kun jobb og inntekt de regner ut fra. Anonymous poster hash: 2be5e...1e4

Skrivefeil: minstesats

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bare ikke sikker. Anonymous poster hash: 19a9d...62a

Om du ikke er sikker, er det vel arbeidsledighetstrygd du kvalifiserer til (om du ikke er syk).

• Liker 2
Skrevet

Du får ikke AAP i din situasjon. For alle andre ytelser enn sosialstønad spiller ikke personlig økonomi noen rolle. Har du ikke jobbet under studiene har du ikke krav på dagpenger heller, da er det sosialstønad som er aktuelt. Da må du først ha brukt opp tilgjengelige midler, med unntak av det som man måtte ha bundet i BSU.

Anonymous poster hash: a7d59...a39
  • Liker 5
Skrevet

En eller annen jobb får du sikkert. Bare å begynne å søke, melde seg inn i vikarbyråer og skape et godt nettverk. Det er vel enda noen måneder til du er ferdig å studere vil jeg tro. Å begynne å vurdere trygd blir veldig feil synes jeg. Da har man gitt opp før man har begynt.

Anonymous poster hash: e41cf...2e1
  • Liker 2
Skrevet

Vikarbyråer var et godt tips. Ville begynt der.

• Liker 2
Skrevet

Dersom du ikke har jobbet får du ikke dagpenger. Har du ikke nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom får du ikke AAP. Har du midler i banken får du ikke økonomisk sosialhjelp.

Anonymous poster hash: 45621...5c6

• Liker 8
Skrevet

Du har jo fortsatt god tid på å skaffe deg jobb. Du får bedre betalt i kassa på Rimi enn sosialstønad.

• Liker 2
Skrevet

Her er det noe misforståelser. AAP er det du kan få etter et år sykemeldt om du ikke er klar for å jobbe (fortsatt mer enn 50% arbeidsuføre).

Om du har klart å opparbeide deg nok til dagpenger i fjor (2013) eller de siste tre årene, vil du ha rett på dagpenger.

Om du ikke har tjent nok er det sosialhjelp, også kalt livsopphold som gjelder. Da må du bruke alt du har spart før du får penger, også bsu om det er store beløp.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...