Gå til innhold

Spise sunt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Må vel innrømme at jeg har en ganske usunn diett som består av mye ferdigmåltider. Kombinasjonen liten tid, dårlig planlegging, og manglende matlagingsglede gjør at det er altfor lett å bare slenge en frossenpizza i ovnen.

Men det vil jeg ha slutt på! Derfor trenger jeg tips til hvordan jeg kan legge om matvanene mine, uten at jeg må tilbringe timevis på kjøkkenet hver dag. Trenger forholdsvis enkle (og gode!) oppskrifter på middager, frokost, lunsj, snacks etc. Er i grunnen veldig glad i mat egentlig, spesielt mat med mye smak!

Noen som har gode råd og oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Lag store porsjoner som du fryser ned, for da er det bare til å varme maten opp igjen.

Dette kan være:

Lasagne

Supper av ulike slag

Gryteretter

Kjøttkaker

Karbonader

Lag i stand fyllet til pitabrød, taco, lefser ol, så er det bare til å varme det opp samtidig som du varmer opp det andre.

Skrevet

Det skal ikke alltid så mye til, bruk grovt brød, sunne og magre pålegg til brødskivene (egg, rene kjøttpålegg som kokt skinke, makrell i tomat, lette posteier, ost osv), bruk margarin istedet for smør, et salatblad under og paprika/tomat/agurk/annet grønt oppå og du har straks gjort frokost og lunsj både mer spennende og smakfullt i tillegg til sunnere.

Spis mer fisk til middag, det er helt i orden å bruke fiskepinner, fiskeboller, fiskegrateng o.l. om du ikke er glad i eller orker å bruke fersk fisk, men det er ikke nødvendigvis så vanskelig å tilberede fersk fisk. En filet kan enkelt drysses med salt og pepper, legg på en smørklatt og et par sitronskiver og pakk i folie og den kan stekes i ovnen på 20 minutter. Spis mer grønnsaker, prøv å ha 2-3 forskjellige sorter til hver middag og se gjerne etter nye og spennede grønnsaker i butikken. Istedet for poteter, pasta eller ris som de fleste spiser kan du også prøve bulgur, linser eller couscous, prøv gjerne også grov pasta istedet for den vanlige. Mer belgfrukter er også sunt. Du kan gjerne kombinere halv-/helfabrikata med ekstra tilbehør som ekstra grønnsaker. Bruker du posesupper eller -gryter kan du ha i ekstra grønnsaker, fisk/kjøtt osv.

Lag gjerne store porsjoner av middager mens du er i gang, frys det ned og det er enkelt å ta opp en dag du ikke orker eller har tid til å lage mat.

Snacks er ofte det verste for mange. Å sitte i sofaen og se en film gjør at mange vil ha noe godt å tygge på. Selvpoppet popcorn er super snacks fordi du kan selv regulere mengden fett. For å gjøre den mer spennende, ha gjerne litt karripulver eller chilipulver i gryta, det gir ekstra god smak. Ha et stort fat med frukt stående lett tilgjengelig, det er sunt og godt. Bruk Maaruds dipposer enten med lettrømme, rømmekolle, kesam eller yoghurt naturell og spis med forskjellige grønnsaker.

Unngå lettbruser, det gir kanskje ikke kalorier men det ødelegger tennene. Drikk farris, evt kan du blande farris og eplejuice (ikke eplenektar som inneholder sukker(50/50) og du får en forfriskende drikk. Vann er det beste, gjerne 2-3 liter om dagen. Ha vann i en stor mugge i kjøleskapet, gjerne med noen skiver appelsin, sitron eller agurk for ekstra smak.

Skrevet

Jeg har egentlig det samme problemet.

Dårlig tid, lite overskudd og en SÆR samboer gjør at kostholdet her i huset blir så som så.

Men omeletter er alltid populært og kan varieres ganske mye. Vi har omelett til middag 1-2 ganger i uken. Lages på under 10 minutter, er billig og godt. Dessuten kan restene brukes som pålegg dagen etter.

Vi spiser som regel brødskiver til middag et par ganger i uken også. Sunnere og bedre enn frossenpizza. Dessuten passer det fint når vi ikke er sultne samtidig.

Ellers er karbonader et fint alternativ hvis du vil lage ekstra gode brødskiver. Jeg deler dem gjerne i to tynnere skiver før de stekes. Fiskekaker gjør samme nytten.

Andre raske og sunne middager er å steke kjøtt eller kylling sammen med grønnsaker i strimler. Serveres med en eller annen saus og ris.

Havregrøt er min redning når jeg er alene. Kjempegodt og sunt.

Bakte poteter tar tid å lage, men de lager seg selv i løpet av en time i ovnen. Tilbehøret kan varieres i det uendelige.

Røkte kjøttpølser med ris eller potetmos og grønnsaker er kanskje ikke så sunt, men det går raskt å lage.

Ellers er det godt med speilegg en gang i blant. Gjerne med en skinkeskive, en karbonade eller litt magert bacon ved siden av. Og tomatbønner.

Ikke så sunt dette heller, men det er tross alt LITT mer næringsrikt enn frossenpizza.

Skrevet

Bakte poteter tar tid å lage, men de lager seg selv i løpet av en time i ovnen. Tilbehøret kan varieres i det uendelige.

Ikke hvis man har mikrobølgeovn. Prikk poteten med en skarp kniv og bak på full styrke i ca 9 minutter for en vanlig bakepotet. Nam nam! Og som du sier så kan tilbehøret varieres, alt fra litt rømme eller kryddersmør, stekt bacon og mais, chili con carne på glass ++

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...