Gå til innhold

Å betale ungene når de gjør husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var mindre, hadde jeg noen venner som fikk en drøss med lommepenger. Fordi foreldrene hadde bedt dem gjøre noe hjemme (vaske gulvet, støvsuge, rydde rommet, vaske bilen). Det resulterte at de gikk og snopte og brukte det på mye rart. Jeg gjorde mitt i huset. Rydda rommet, hjalpt til med helge vasken, og tok ut bosset når jeg fikk beskjed. Men jeg fikk ikke lommene tjukke fordi om!

Jeg fikk av og til! Som jeg kunne handle lørdags godt til.. Klær o.l kjøpte jo mamma og pappa!

Jeg lærte at man ikke får penger for alt man gjør...Jeg fikk av og til "bare" en varm klem og en "tusen takk, du er en engel"

Så dere med barn mellom 5-18 år.... gir dere penger til barna deres når de gjør noe for å hjelpe til?

Gir dere ros for det de gjør?

Tenk over det..

Tror dette vil si hvor mye barna tenker på yrker i fremtiden...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

ja mine barn på 5 og 8 år får ukelønn. 5 og 10 kr for noen faste oppgaver. I tillegg får de masse ros og godklemmer for andre oppgaver de utfører.

Skrevet

Hei!

Har ikke barn selv, men vet at jeg alltid har opplevd det som veldig positivt å få faste lommepenger. dvs at jeg hadde mine oppgaver i huset, og hver uke/ måned fikk jeg et beløp.

på denne måten lærte jeg meg å håndtere penger, fordi jeg visste at hvis jeg brukte opp alt på godteri etc, så kom det ikke noe mer. punktum. men samtidig hadde jeg mulighet til å bestemme meg for å spare. Syntes selv denne ordningen var utrolig mye bedre enn å måtte gå og be om penger når jeg trengte det. og når man er voksen får man jo som regel en fast lønn hver måned, altså god trening.

klem fra tingeling

Skrevet

Min datter er 6 år, og det hender hun får litt penger for ting hun gjør, men ikke fast. Hun har heler ingen faste oppgaver. Gir henne mye ros, selvfølgelig, og det er noe hun setter pris på. Tror ikke hun savner lommepenger, til det er hun for liten, men har tenkt hun skal få ukelønn når hun blir større, mot at hun har faste ting å gjøre hjemme.

• 2 uker senere...
Skrevet

Unger/ungdommer under 16 år har ikke lett for å tjene penger. De trenger å ha noe penger å rutte med, mener nå jeg da. Så hvorfor ikke betale dem litt når de gjør noe i huset? Jeg mener ikke at de skal få penger for å rydde sitt eget rom. Men ellers i huset med å støvsuge og vaske.

Da kan de selv bestemme hva de skal bruke pengene til også. Hvis det er en ny bukse eller genser som han/hun har lyst på så får se spare til det.

Klær ellers som de trenger mener jeg foreldrene skal betale.

Finner man en god løsning på det hos hver enkelt syntes jeg det er ok! :)

Skrevet

Jeg synes at barna må kunne hjelpe til uten å få betalt for det de gjør.

Det er jo, for fellesskapet.

Her kaller vi det lommepenger, i stedet for lønn. De får penger ved behov.

Ved større oppgaver, som vi avtaler får de betalt. Men ikke for daglidagse gjøremål. Sånn gjør vi det her, om noen forsto det :wink:

• Liker 2
Gjest Funnyboy
Skrevet

Hei!

Jeg fikk aldri lommepenger, men fra jeg begynte på undomsskolen hadde jeg noen faste ukesoppgaver som jeg fikk lønn for: Vasket alt vanlig tøy, puttet det i tørketromelene og brettet det sammen, fredagsrengjøring i huset etc.

Jeg syntes dette var en grei ordning, og jeg har vel blitt en noe mer økonomisk person en min yngre bror, som heller fikk ukepenger.

Fikk vel relativt godt betalt, men lønnen skulle da gå til klær + andre ungdomsutgifter.

Skrevet

Jeg fikk aldri lommepenger og dermed så kunne jeg ikke kjøpe meg noe heller eller spare opp til noe.

Jeg kommer til å gi mine barn faste oppgaver som de får lommepenger for og som de kan bruke på Lørdagsgodt f eks.

Ting de gjør utover der får de ikke lommepenger for.

Hva folk velger å gjøre er vel opp til hver enkelt, men her i huset kommer det til å bli lommepenger

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lærte meg tidlig å hjelpe til hjemme, mot lønn. Klart det ikke var den store inntekten, men nok til at jeg lærte meg å jobbe for å få penger, og til å spare hvis jeg ønsket meg noe utenom det "vanlie".

Min mann og hans søsken har blitt oppdratt på en helt annen måte, å få penger når de trenge og hjelpe til hvis de vil. Dette ser jeg at er meget negativt i dems tilfelle... Nå som de er voksne må de plutselig lære seg å gjøre noe i uset...endten de får betalt eller ei... Og det er ikke alltid like orden da kan du tenke:-)...

Skrevet

Det må jo også være opp til den enkelte families økonomi. Noen har masse, noen har litt, og noen har ingenting til overs å gi til barna når regningerer betalt, og det nødvendige er kjøpt inn.

Bestemoren min vokste opp på gård, hvor hun fikk ingenting for å hjelpe til, men hjelpe til måtte hun jo likevel (og da snakker jeg ikke om å ta oppvasken etter middag!). Men håndtere penger og spare, det kan hun bedre enn jeg kan det. Men tidene forandrer seg jo, så hva som var vanlig under depresjonen er antagelig ikke noe godt eksempel.

• Liker 1
  • 17 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 24f55...d8a

Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg 50 kroner hver uke. 
var ikke for å jobbe nei, og fikk heller ikke noe ekstra for å jobbe

Skrevet

Du må lære barna at de skal jobbe fordi de er en del av familien, ikke at de skal jobbe for å få penger

Skrevet

Nei de får ikke penger for å hjelpe til hjemme. Det er bare en selvfølge at de skal det. 

De får en fast månedslønn, som er fast uansett, og som har en helt egen funksjon, i det å lære seg å disponere pengene, så de har råd til å være med på det de ønsker. 

Ved dyrere aktiviteter enn å gå og svømme eller dra på kino får de ekstra, men månedslønn skal i utgangspunktet disponeres til kino, MC Donald, svømming, småkjøp og lignende. 

Det jeg ber om hjelp til i huset er egentlig ikke at jeg spør. Jeg sier hva de skal gjøre, og så skal de bare gjøre det. De er tenåringer, og det er ikke et alternativ å si nei til å bidra hjemme. 

Kunne imidlertid fint betale dem om de tok større jobber, som å male huset. Ikke for å gjøre det de bare skal bidra med. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dytt

Det var litt av en dytt --> opp 18 år 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Kattugla skrev:

Stemmer det, den fikk seg en skikkelig boost. Må si det er en bra prestasjon. En slik problemstilling mister aldri aldri sin glans, hehe. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg penger for å for eksempel støvsuge. Det har ikke gjort meg til et dårlig menneske, jeg går ikke rundt og forventer å få lønn for tjenester jeg gjør andre, jeg vasker huset mitt helt fint, og alt sånn. Jeg er en god arbeidstaker også, blir ofte (veldig ofte) både 15 og 30 minutter over tiden på jobb, uten at jeg skriver overtid av den grunn.

Anonymkode: 0f178...3cc

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kattugla skrev:

Fra den tiden jeg bodde hjemme 😂

Fikk 100 kroner bare for å spise en potet. Mer om jeg støvsugde. 

Det lærte meg mye. Innsats=resultater. Tok en mastergrad, jobbet hardt, har sjusifret lønn. Kjøpte hus for egne penger. 

Anonymkode: a79e2...c19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra den tiden jeg bodde hjemme 😂

Fikk 100 kroner bare for å spise en potet. Mer om jeg støvsugde. 

Det lærte meg mye. Innsats=resultater. Tok en mastergrad, jobbet hardt, har sjusifret lønn. Kjøpte hus for egne penger. 

Anonymkode: a79e2...c19

Herlig historie! Fint å høre at det har gått bra for deg. :) 

Skrevet

Eg meiner at barn bør ha ein indremotivert drivkraft for å bidra heima utan materielle premiar. Eg tar med mine på alt, måler ikkje resultatet av vask eller sortering, bidraget som teller. Montessori inspirert oppvekst. Viktig at barna kan væra med å påvirke kvardagen sin.

Er ikkje motstandar av ukelønn, men det blir noko anna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...