Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ordentlig trønder som har flyttet til det kalde nord. Når jeg kom hit ble jeg fortalt av noen at nordlendinger ofte ikke liker trøndere særlig godt, men de pleier å gi dem en sjanse likevel. Etter å ha bodd her en stund nå, så ser jeg flere likheter mellom dem og trøndere. Like rappkjeftet, litt grov språkbruk (spesielt ved sinne) og tar gjerne en litt sleazy spøk :fnise: Kjenner også igjen ærligheten som finnes blant nordlendingene, de legger sjelden noe mellom linjene og er sjelden sjenerte. Dette er muligens litt mer fremtredende her enn hjemme - men definitivt likt.

Skjønner i grunnen ikke hvorfor ikke disse to "folkeslagene" skal like hverandre, når de deler såppas mange likheter?

Anonymous poster hash: 4ba53...d77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nordlending, aldri hørt at vi ikke liker trøndere. Det er folk sørpå vi "ikke liker".

• Liker 1
Skrevet

Er nordlending, aldri hørt at vi ikke liker trøndere. Det er folk sørpå vi "ikke liker".

ÅÅÅÅÅÅÅ!!! Hvorfor hater du folk fra Flekkefjord og Mandal?

Anonymous poster hash: cdc52...a73

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor? Vi sørfra misliker jo ikke dere? Så vidt jeg vet... Noen som har en forklaring?

Skrevet

Jeg er halvt om halvt, og aldri hørt at dette skal være noen stor kulturkrasj :) Derimot er det vel ''søringer'' og nordlendinger som visstnok ikke går spesielt godt sammen.

Og muligens trøndere og bergensere.

Anonymous poster hash: 15aa9...a04
Skrevet

Har aldri hørt at vi nordlendinger ikke liker trøndere? På hjemplassen min er nesten alle innflyttere fra nettopp Trøndelag. Ser på trøndere som trivelige, men så er jeg kanskje påvirka av at jeg har ei bestevenninne som er trønder.

Anonymous poster hash: cc504...3eb
Skrevet

Jeg er fra sørlandet og har aldri hørt noe om at vi ikke liker nordlendinger? :fnise:

Skrevet

http://15489.vgb.no/2007/07/05/nordlendingeret-lite-kurs-for-soringer/

Dersom du begir deg av sted nordover på ferie bør du være klar over en ting: "Søringer" er det verste nordlendinger vet! Nordlendinger mener nemlig at folk fra Trøndelag og nedover mobber nordlendingene og ler av dem. Intet er vel mer feil. Men likevel: Har du tenkt å dra nordover og krysse moral-sirkelen, så repeter dette kurset grundig.

Det kan redde ditt liv! LYKKE TIL!

:fnise:

Anonymous poster hash: 019c1...0c5

Anonymous poster hash: 019c1...0c5
  • Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor? Vi sørfra misliker jo ikke dere? Så vidt jeg vet... Noen som har en forklaring?

Det kan ha noe med måten nordlendinger ble møtt på i Oslo for et par generasjoner siden. Utleiere nektet å leie ut til nordlendinger, det var vanskeligere å få jobb med nordnorsk aksent, og man ble gjerne avvist fra de "rette" utestedene dersom man ikke kom fra byen. Slike ting har en tendens til å gå i arv - jeg vet at min bestemor hadde blitt litt skuffet om jeg kom hjem med en Osloboer. Og så har det bare blitt generalisert fra Oslo til hele området sør for Trondheim.

Ellers så kan det være fordi søringer er ekle og slimete, selvsagt ;)

• Liker 7
Skrevet

Det kan ha noe med måten nordlendinger ble møtt på i Oslo for et par generasjoner siden. Utleiere nektet å leie ut til nordlendinger, det var vanskeligere å få jobb med nordnorsk aksent, og man ble gjerne avvist fra de "rette" utestedene dersom man ikke kom fra byen. Slike ting har en tendens til å gå i arv - jeg vet at min bestemor hadde blitt litt skuffet om jeg kom hjem med en Osloboer. Og så har det bare blitt generalisert fra Oslo til hele området sør for Trondheim.

Ellers så kan det være fordi søringer er ekle og slimete, selvsagt ;)

Jepp var noe sånt jeg tenkte på. Det med at nordlenninger ble diskriminert før. Trudde folk flest viste om det men kanskje ikke

Skrevet

Dette er da slik folk jevnt over bygdenorge er generelt. Jeg er fra vestlandet og vi er greit grovmælte her også. Kanskje ikke i "stor"byene og i de penere strøk, men det gjelder vel overalt.

Det jeg derimot har merket meg med nordlendinger er at de veldig ofte har denne "hehe ja oss nordlendinger altså!" Hele tiden skal det stikkes mot "søringan" og de må liksom hele tiden understreke at de nordlendingene altså, ja hehe de er sånn og sånn og sånn og sååå annerledes enn resten av landet og det er ikke måte på. Neida, ikke alle er sånn, men det er en tendens jeg har merka meg som jeg ikke har sett ellers i landet. Der holder det seg til en og annen "bønder i byen"-vits. Så nordlendinger. Hva er greia med dette? Vi er et samla land og vi er ikke forskjellige raser. Norge er ganske likt seg selv overalt, enten dere liker det eller ikke.

Anonymous poster hash: 095a8...b83
  • Liker 2
Skrevet

Dersom dette er tilfelle har jeg virkelig misforstått noe. Trodde nordlendinger mislikte søringer og trøndere mislikte bergensere.

Er trønder som er sammen med en nordlending, og jeg liker ikke bergensere.

Skrevet

Jeg er halvt om halvt, og aldri hørt at dette skal være noen stor kulturkrasj :) Derimot er det vel ''søringer'' og nordlendinger som visstnok ikke går spesielt godt sammen.

Og muligens trøndere og bergensere.

Anonymous poster hash: 15aa9...a04

Jeg er bergenser, og er sammen med en trønder. :fnise: Jeg tror vi liker hverandre ihvertfall.. :P

Anonymous poster hash: 29bb0...146

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det inntrykket av at trøndere digger nordlendinger, har aldri hørt en nordlendig si noe stygt om en trønder heller, men har derimot hørt mye om at nordlendinger har noe i mot folk fra f.eks. Oslo. Hørt det flere ganger direkte.

Det med at trøndere har noe i mot bergensere, det kan nok stemme til en viss grad. (Er trønder selv, men hater ikke bergensere så klart. Det går heller på personlighet, uavhengig av dialekt)

Anonymous poster hash: 4ba53...d77
Skrevet

Jeg er trønder og har bodd i nord. Opplevde at jeg ble sett på som litt annerledes, både pga. hvordan jeg tedde meg og materialistiske ting tror jeg. Jentene på min alder hadde en litt annen stil og humor enn meg, enda jeg trodde at jeg ikke var en av de mest "sossete" fra Trondheimsområdet. Var tydelig at selv om de var hyggelige, så var det helt avgjort at jeg ikke fikk samme innpass - det ville jeg heller ikke ha, forresten. Følte vi ikke matchet særlig bra i forhold til mine trønderske venner.

Skrevet

Trodde nordlenninger bare generelt hater alle som ikke er nordlenninger :laugh:

Anonymous poster hash: 90ef4...b46
Skrevet

Jeg er bergensk og i Trondheim kommer jeg godt overens med de fleste jeg er i kontakt med. Hvorfor i alle dager skulle trøndere ha noe imot bergensere?

Anonymous poster hash: 095a8...b83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...