Gå til innhold

kunnskapsløft, ja takk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene motekuren etter den andre, nå som lavkarbohydratkosthold så godt som er utdødd (i alle fall i resten av verden) og er gått av moten, så er 5-2 kosthold en motegreie. Hvor sterkt det slår gjennom gjenstår å se, men kommer nok nye motekurer som i varierende grad vil ta av. Slik har det dessverre alltid vært og slik vil det være inntil galskapen tar slutt ved at ernæring blir mer prioritert som et fag elever lærer mer om - bare kunnskap kan stoppe galskapen og manipulasjonen motekurene står for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har forlengst slått meg at vi er i middelalderen når det gjelder kosthold, slanking og ernæring. Mytene vi omgir oss med ligner på dem vi hadde da vi trodde på hekser og troll og det onde øyet! Ikke engang vitenskapen - kanskje spesielt ikke vitenskapen - har opparbeidet seg nok kunnskap ennå. Dette vil ta flere hundre år, er jeg redd.

Skrevet

Nå må du ikke komplisere alt så mye at du får ekspertisen til å fremstå som en gjeng idioter som ikke kan noe, vitenskapen er ikke så bort i natta at vi i dag ikke aner noe om hvordan kroppen responderer på gitte matvarer og forskjellige kosthold. Hovedkunnskapen har vi alt i dag, det vil bare bli mer detaljer i fremtiden.

Gjest Inferno
Skrevet

Jeg klarer egentlig ikke å forstå at det skal være så innmari vanskelig. Mat er så jævla grunnleggende, det burde ikke være nødvendig med en master i ernæring for å kunne sette sammen et skikkelig kosthold. Grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl, nøtter og bær - det sier seg selv at det er bra for en. Frukt, korn- og meieriprodukter må man nesten prøve seg frem med selv, men foruten det er "alt med måte" en fin regel. Det er ikke rocket science å lytte til sin egen kropp og finne ut hva som funker for den.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke rocket science å lytte til sin egen kropp og finne ut hva som funker for den.

Nei, det er det ikke, men mange av oss har fått ødelagt de naturlige instinktene - ved overspising og/eller feil mat - og må lære og trene på å lytte.

Gjest Inferno
Skrevet

Nei, det er det ikke, men mange av oss har fått ødelagt de naturlige instinktene - ved overspising og/eller feil mat - og må lære og trene på å lytte.

Da er kanskje løsningen å se på hvor problemet egentlig ligger, nemlig i hvilken oppfatning vi får av mat og kropp fra vi er små; ikke for lite kunnskap i skolen.

Skrevet

Da er kanskje løsningen å se på hvor problemet egentlig ligger, nemlig i hvilken oppfatning vi får av mat og kropp fra vi er små; ikke for lite kunnskap i skolen.

Jeg tenker også at det er begrenset hvor mye vi trenger av detaljkunnskap om ernæring - mens det viktigste på et vis blir holdt skjult for oss... vet ikke om det ga så mye mening! Men, statens ernæringsråds råd er rettet mot friske, aktive mennesker, ikke mot fete og slappe folk, dvs de som mest trenger gode råd. Rådene er også i stor grad sånn at de ikke frister til etterfølgelse, tørt, kjedelig, prektig. Alt er farlig. Hvor er matgleden og nytelsen? Hvor er de praktiske rådene for virkelige situasjoner? Dette må man google seg til, på engelsk, og diskutere seg fram til på KG!

Gjest Inferno
Skrevet

Jeg tenker også at det er begrenset hvor mye vi trenger av detaljkunnskap om ernæring - mens det viktigste på et vis blir holdt skjult for oss... vet ikke om det ga så mye mening! Men, statens ernæringsråds råd er rettet mot friske, aktive mennesker, ikke mot fete og slappe folk, dvs de som mest trenger gode råd. Rådene er også i stor grad sånn at de ikke frister til etterfølgelse, tørt, kjedelig, prektig. Alt er farlig. Hvor er matgleden og nytelsen? Hvor er de praktiske rådene for virkelige situasjoner? Dette må man google seg til, på engelsk, og diskutere seg fram til på KG!

Kanskje vi heller kan se på media, på hvordan vi fra vi er små blir lært opp til en viss tankegang rundt kropp og mat. Det kommer ikke av seg selv at 7 år gamle jenter vegrer seg for å spise fordi de er redde for å bli feite. Det er tillært atferd. Spiseforstyrrelser, både i den ene og den andre skalaen, og dårlige spisevaner generelt skyldes ikke for lite fokus på mat; snarere for mye.

At praktiske råd som ikke er gitt fra et "bli god nok"-perspektiv er viktig å ha godt tilgjengelig er jeg enig i.

Skrevet

Selv om jeg er skeptisk til de fleste former for diett som reklamere for noe annet enn "kutt kalori innholdet og spis varier" så er jeg overrasket over 5-2 diett.

uten å gå i for mange detaljer har en bekjent av meg gått fra å være veldig syk med dårlige resultater til å (enda) ¨være veldig syk, men blodprøvene viser at mange av de problemene som den originale sykdommen påførte er borte. Eneste forskjell er at han faster 2 dager i uken.

Så det er ikke den standard 5-2 diett, han spiser bare litt frukt og grønt og masse vann i 2 av dagene og det har gjort ham mye bedre.

Anonymous poster hash: 17568...b60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...