Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi vært på utredning, og mannen fikk godkjent og jeg fikk beskjed om polycystiske ovarier med 15-16 follikler, forventet hos meg ca. 5-6, og bekreftet at spotting siste dagene før mens kan stå i sammenheng med dårlig eggmodning og kvalitet. Syklus er stort sett innenfor regelmessighetens grenser, registrert maks 35 dager siste halvår, vanligvis 28-31. Jeg har ikke tegn til PCOS og er slank, så det var en veldig uventet diagnose. Undersøkelsen viste også at jeg har hatt eggløsning, både på eggstokk og livmorslimhinnen, og det stemmer også med utslag på eggløsningstest og temperaturkurve denne måneden. Så er det store spørsmålet om eggene er brukbare til noe, og om livmorslimhinnen blir stimulert nok til å kunne holde på embryoet.

Vi gikk privat, og fikk fritt valg mellom stimulering med Gonal F, stimulering med Gonal F + inseminasjon, eller rett på IVF, men vi kan ikke begynne før midten av mars, og jeg er usikker på hva jeg vil gjøre. Jeg er hormonfølsom og sluttet med p-piller fordi jeg fikk betydelig psykiske symptomer av dem. Det er fristende å begynne med det enkle, samtidig er det ikke så fristende å kaste bort måneder og mange penger på behandling som har 20% effektivitet per gang, siden privat IVF blir dyrt. I tillegg har begge risikofaktorer som hver for seg øker risikoen for spontan abort betydelig, om vi klarer å unnfange, så sjansen for å at faktisk blir barn av det er enda mindre. På det mentale planet føler jeg at IVF også er litt skummelt, som den "siste skansen", og jeg er redd for å finne ut at det jeg ønsker meg mest av alt kan være umulig.

Hvis jeg gjør IVF privat og mislykkes, har jeg da få 3 forsøk med egenandel offentlig etterpå?

Er det noen som vil dele sine erfaringer med lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påvist PCO i mai 2013, men ville ikke sette i gang tiltak for å bli gravid akkurat da. Så vi har latt det "stå til" siden jeg uansett ville ha problemer med å bli gravid, og nå er jeg 13 uker på vei på lørdag :-)

Masse masse lykke til videre, jeg er sikker på at det ordner seg for dere! Se positivt på det.

Skrevet

Jeg fikk påvist PCO i mai 2013, men ville ikke sette i gang tiltak for å bli gravid akkurat da. Så vi har latt det "stå til" siden jeg uansett ville ha problemer med å bli gravid, og nå er jeg 13 uker på vei på lørdag :-)

Masse masse lykke til videre, jeg er sikker på at det ordner seg for dere! Se positivt på det.

Så koselig å høre :-) Jeg har ikke gitt opp troen på å bli gravid på egenhånd heller, jeg har jo en mild form for pco og har eggløsninger. Men jeg har en biologisk klokke som tikker fort i tillegg (35 år), så vi trenger at det blir litt fortgang i tingene. Da har jeg denne og en syklus til før de hvite frakkene må trå til.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Da skal jeg håpe det klaffer i løpet av to sykluser, sånn at de hvite frakkene kun er nødvendige når du skal føde ;) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...