Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #1 Skrevet 24. mai 2004 heisann, Etterlyser en oppskrift på en kake med nøtte(mandlebunn), vaniljekrem og bær (pluss gele) på toppen. Noen som har en slik oppskrift? Elin
floyel Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Hei! Har ikke noen direkte oppskrift, men kanskje du blir litt klokere av dette: Mandelbunn finner du veldig mange oppskrifter på. Jeg bruker en av Sverre Sætre fra boken "Sans for det søte". Den kan lånes på biblioteket. Imidlertid tror jeg enhver oppskrift fra hvilken som helst kokebok vil fungere. Oppskrift på vaniljekrem finner du ved å søke på "creme patissiere". Det er tykk vaniljekrem som lages med litt mel eller maizenna. Da tåler eggeplommene å varmes tilstrekkelig opp til å bli tykk nok. Den lages ved å piske eggeplommer og sukker til tykk eggedosis, tilsette litt mel, og helle over kokende melk som har trukket med vaniljestang. Så varmes hele greia opp til kokepunktet, rører i 1 min mens du koker kraftig (den blir litt klumpete, men glatter seg ved røring) og avkjøler. Tips: Bruk Bourbon-vaniljestang. Fåes på ultra o.l. Det smaker mye bedre. Blank gele til å pensle over bærene lager du ved å lage mettet sukkerlake og tilsette gelatin. Legg gelatinplater (ikke gelatinpulver!) i bløt. (sjekk på pakken hvor mye du trenger i forhold til væske). Kok opp 50/50 med vann og sukker. Kryst gelatinplatene og la dem smelte i den varme væska. Avkjøl Pensle over den klare gelen like før den når stivnepunktet. Håper dette hjalp litt? mvh Fløyel
Mona Skrevet 13. juni 2004 #3 Skrevet 13. juni 2004 Hvis du vil gjøre det enkelt, kan du ta en boks ferdig vaniljekrem, bær og litt tykk gele på toppen. Det er også veldig godt å bruke mørdeig og lage det som en terte. En av mine favoritter, spesielt om sommeren med jordbær. Men er også godt med blåbær og rips sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå