AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Vanligvis holder jeg karbohydratene på et lavt nivå, rett og slett fordi jeg føler meg mye bedre. I tillegg ønsker jeg å gå ned ca. 5 kg, og jeg føler at det går lettere uten så mye karbohydrater. MEN, ca. en gang om dagen spiser jeg enten en ganske stor porsjon havregryn, en stor porsjon linser til middagen eller f.eks. en banan etter trening. Etter jeg har fått i meg lignende, får jeg dårlig samvittighet, og det er kjempeirriterende. Mest fordi lavkarbofanatikere mener at f.eks. korn er gift for tarmene og banan inneholder aaaaltfor mye sukker. Jeg blir rett og slett veldig påvirket av disse utsagnene, og det får meg til å føle meg litt dårlig. Samme hvis jeg tar meg et glass juice, eller lager meg en smoothie med litt gresk yoghurt og masse bær og litt banan(fruktsukker, jeeeez). Bør jeg legge fra meg disse tankene? Det er jo mat som i følge mange er sunn, men så klarer jeg ikke helt å glemme de som svartmaler maten. Anonymous poster hash: d20a6...11e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Legg fra deg de tankene, helt klart! En slik tankegang kan i verste fall føre deg inn i en ond sirkel, i form av en spiseforstyrrelse. Litt karbohydrater nå og da spiller ingen rolle, særlig ikke når du i tillegg trener. Anonymous poster hash: f4bc3...e12 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 De svartmaler maten og ender opp med hjertefeil og det som verre er, har sett huden til noen av disse lavkarberne, og noe så gusten og usunn hud skal man lete lenge etter, sier seg selv at det ikke er bra. Anonymous poster hash: b9f78...d75 2
Gjest made4u Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Glem denne dødsdømte kostholdsteorien, foruten visse land hvor kostholdet fikk stor oppmerksomhet (norge og sverige bl.a.) så er denne mote-kuren nær død og begravd i resten av verden. Her og i Sverige er også kostholdsteorien på kraftig hell etter at den hadde sin topp for flere år siden - folk ser bort fra kostholdet da den store frelse er det jo ikke. Ikke uten grunn at nær et samlet fagmiljø har stilt seg bak å advare mot kostholdet som manipulerer kraftig og baserer seg på å villede mennesker. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi du spiser havregryn, havregryn er kjempesunt.
Missi89 Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Jeg får også dårlig samvittighet grunnet fokuset som har vært på lavkarbo men må bare lære at dette må jg glemme å ha som mål å spise sunt. Og jeg må ha en banan etter trening ellers går det på sjokolade etterpå.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Du er klar over at for å gå ned i vekt er styrketrening en stor prioritet? Og at for å danne muskler, trenger du først karbohydrater, etterfulgt av proteiner, rett etter trening? Og da er det snakk om mer enn en banan! Jeg er slank, lav fettprosent, og jeg er ikke redd for karbohydrater. Det er forskjell på sunne og usunne karbohydrater, og disse tankene du har er giftige. 0,8 x Egen kroppsvekt = antall karbohydrater etter trening (anbefaler riskaker, gjerne med ostesmak) 0,4 x Egen kroppsvekt = antall proteiner etter trening (anbefaler melk eller proteinshake) Utenom dette, ikke tenk så mye på mengde kalorier, karbohydrater, og alt det der.. Bare fokuser på å spise sunt og smart, er de små endringene i kostholdet som gjør de store endringene Anonymous poster hash: a006d...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Du er klar over at for å gå ned i vekt er styrketrening en stor prioritet? Og at for å danne muskler, trenger du først karbohydrater, etterfulgt av proteiner, rett etter trening? Og da er det snakk om mer enn en banan! Jeg er slank, lav fettprosent, og jeg er ikke redd for karbohydrater. Det er forskjell på sunne og usunne karbohydrater, og disse tankene du har er giftige. 0,8 x Egen kroppsvekt = antall karbohydrater etter trening (anbefaler riskaker, gjerne med ostesmak) 0,4 x Egen kroppsvekt = antall proteiner etter trening (anbefaler melk eller proteinshake) Utenom dette, ikke tenk så mye på mengde kalorier, karbohydrater, og alt det der.. Bare fokuser på å spise sunt og smart, er de små endringene i kostholdet som gir de store resultatene Anonymous poster hash: a006d...3fd ops, liten skrivefeil Anonymous poster hash: a006d...3fd
Missi89 Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er klar over det og spiser et måltid to timer etter trening seinast. Må bare ha en banan først. Vurderer å starte på proteinshake.
kills Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Jeg får også litt dårlig samvittighet for det, men har lært meg å ignorere det. Er veldig glad i kikerter feks. og nekter å gå rundt og ha dårlig samvittighet fordi jeg puttet et par stk i salaten eller suppa.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 De svartmaler maten og ender opp med hjertefeil og det som verre er, har sett huden til noen av disse lavkarberne, og noe så gusten og usunn hud skal man lete lenge etter, sier seg selv at det ikke er bra. Anonymous poster hash: b9f78...d75 Bullshit. Om huden til de du kjenner ser gusten ut, er det nok andre grunner til det. Folk flest som spiser lavkarbo, har fin og ren hud. Når det er sagt, trenger man ikke eliminere alt av karbohydrater til tross for at man skal redusere litt i kostholdet. Tilpass det etter egne mål og det du trives med, TS. Anonymous poster hash: f4bc3...e12 2
strawberry Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Kroppen trenger karbohydrater for å fungere optimalt, så sånn bør du absolutt ikke føle det! 2
sullå Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Vil du spise lavkarbo? Hvis svaret er nei, bør du finne et kosthold som passer for deg. Og du trenger ikke å få dårlig samvittighet for det du spiser. Siden du føler deg bedre når du spiser mindre karbohydrater, må du finne ut hvor grensen din går - før du får vondt. Er svaret ja, bør du velge en lavkarbo som fungerer for deg. Det beste er å tenke livsstil, ikke diett. Du skal trives og ha det bra. Gjør du det når du spiser havregrøt toø frokost? Hvis du ikke får vondt i magen av det, og fortsatt går ned i vekt, hvorfor slutte? Det å starte dagen med karbohydrater, kan for noen føre til et søtsug resten av dagen. Men for de som ikke har det problemet, tror jeg ikke havregrøt er den verste "utskeielsen" 2
Pringle Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Everything in moderation, including moderation! 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #14 Skrevet 6. februar 2014 Lavkarbo-tilhenger fremstår for meg som en gjeng med tullete fanatikere. Det sier jeg ikke for å være slem, men det er min ærlige mening om flere av de som følger dette kostholdet\dietten. De opptrer seg som religiøse og påstår at ting som er omstridte, som fakta etter å ha lest noen ikke fullt så plausible nettsider. Det er ikke noe som tilsier at det usunt å spise variert, alt med måte. Anonymous poster hash: 1edaf...55a 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #15 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har uten problemer gått ned flere kilo de siste månedene uten å følge lavkarbo-dietten. Får i meg mindre kalorier enn jeg forbrenner. Trener dager i uken og spise maks 1700 kcal om dagen. Får i meg meieriprodukter (ost og yoghurt), rugsprø og fullkornsbrød, frukt og grønnsaker, karbonadedeig, fisk, kylling og baguetter med grønnsaker og sunt pålegg. Har masse energi, føler meg i god form, klarer å konsentrere meg om studier, etc. Hvis alt dette lavkarbotilhengere påstår hadde vært sant, hadde vi vært syke alle sammen og ødelagt kroppen. Her på kvinneguiden kryr det dessverre av mange fanatikere, ta det de sier med en god klype salt. Anonymous poster hash: 1edaf...55a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #16 Skrevet 6. februar 2014 Du dør ikke av å spise litt karbohydrater. Blir faktisk overgitt over mennesker som får helt panikk når du får i seg litt karbohydrater. Iiiiiiiik. Alle har godt av litt karbohydrater Anonymous poster hash: 4cd60...96e 2
sullå Skrevet 6. februar 2014 #17 Skrevet 6. februar 2014 Og hvis alt det lavkarbomotstanderne påstår om fett var sant, ville jeg vært død for lengst 3
Pringle Skrevet 6. februar 2014 #18 Skrevet 6. februar 2014 (endret) Og hvis alt det lavkarbomotstanderne påstår om fett var sant, ville jeg vært død for lengst Ja, vi leker med livet! (Jeg ligger på rundt 45-50 energiprosent fett for tiden.) (Edit: det er ikke helt sant. Siden jeg går ned i vekt og en tredjedel av det jeg forbruker er mitt eget (mettede) kroppsfett, forbruker kroppen min ca 2/3 fett, dvs 67 energiprosent fett. Hah! Slanking er farlig for hjertet, tydeligvis. Eller, mer sannsynlig, noen tuller med oss.) Endret 6. februar 2014 av Pringle 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #19 Skrevet 6. februar 2014 Og hvis alt det lavkarbomotstanderne påstår om fett var sant, ville jeg vært død for lengst Og hvor mange tiår har du spist så mye mettet fett? Det er langtidsvirkningene mange er redde for, ikke kortsiktige resultater. Anonymous poster hash: 7ab4d...cbf 3
Gjest Funky Punk Skrevet 6. februar 2014 #20 Skrevet 6. februar 2014 Syns ikke du skal bry deg så mye om det jeg ts Spiser selv lavkarbo, men unner meg (og overspiser totalt!!) pizza 1 gang pr uke. I tillegg unner jeg meg gjerne litt syltetøy eller karbomat jeg får servert hos andre. Merker det godt i kroppen når jeg får i meg for mye karbo, men jeg gidder ikke være en slik som avstår fra alt jeg syns er godt eller pirker i maten hos andre. Likevel har jeg gått ned ca 30 kilo på ca 6 mnd ( og huden min har aldri sett bedre ut ) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå