Gå til innhold

Mamma døde for to uker siden, nå må huset vårt selges. Vet ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor valgte å avslutte livet sitt for to uker siden. Byfogden har nå sendt ut et brev om at huset/lånet på huset/gjelden hennes må være ordnet innen 60 dager..

Jeg er i 20 årene, med inntekt (AAP) fra NAV. Jeg har bodd hjemme og ikke fått kommet ut i noe jobb eller kommet langt i utdanning da jeg har tatt meg av min mor og til tider vært så psykisk og fysisk utmattet. Nå som hun er borte, har jeg ingen anelse av hvor jeg skal gjøre av meg..

På grunn av at jeg arver litt penger etter henne så har jeg ikke rett til sosialhjelp - noe jeg hadde trengt for å kunne betale husleie noe sted. Jeg aner ikke hva jeg har krav på eller hvor jeg burde henvende meg, hvem jeg burde snakke med..

Vet noen? Føler meg så rådvill og sliten av alt det her jeg ikke skjønner noe av..

Anonymous poster hash: 60c6d...e3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:hug:

Anonymous poster hash: c74bc...b42
  • Liker 4
Skrevet

Er din far helt ute av bildet?

Går du på vgs?

Hvorfor har du ikke lenger AAP?

Har du mulighet til å ta opp et lån for å betale ned din mors gjeld?

Du kan kontakte Nav for gjeldsrådgivning.

Anonymous poster hash: c3094...c39

• Liker 1
Skrevet

(...)med inntekt (AAP) fra NAV.

(..)

På grunn av at jeg arver litt penger etter henne så har jeg ikke rett til sosialhjelp (...) Anonymous poster hash: 60c6d...e3b

Hva mener du egentlig?

Er du syk? Kan du har krav på ung ufør tillegget?

Hvis du ikke er syk/på bedringens vei kan Kvalifiseringsstønad være noe for deg?

Anonymous poster hash: c3094...c39

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Kjære deg, kondolerer. Du har fått mye trist i livet ditt nå. Man blir handlingslammet. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med familievernkontoret der du bor. Der kan du snakke med en sosionom først om alt som henger over deg nå, som du ikke vet hvordan du skal håndtere. Videre kan du få juridisk hjelp. Det vil du trenge. I en slik situasjon som du er i nå, er det lett å handle overilet, og viktig å snakke med fagfolk. Lykke til!

• Liker 9
Skrevet (endret)

Er du enearving av eiendommen(huset)?
Nå vet jeg ikke hva NAV mener om å hjelpe deg med å dekke lånet, eller om de bare mener du bør selge huset.
Men jeg ville fått en takst av huset så vet du hvor mye den er verd og ta det med deg i banken sånn at de har en oversikt over verdien av eiendommen.
Er det lån på huset?

Største spørsmålet er vel om du i det hele tatt er interessert i å ta over huset, hvis ikke så er det vel bare å få en takst og få solgt det.

Du burde også skaffe deg en skifteattest, hvis du faktisk er enearvingen.
Hvis du skal ta over huset må du få skrive under på en "Hjemmelserklæring" om jeg husker rett.

Alt finner du ved å bare Guuugle litt.

Jeg har vært igjennom det samme som deg, det er utrolig lite hjelp å få om man ikke kjenner andre folk som har vært igjennom det samme.

Jeg hørte med NAV og banken min men det var ikke noe hjelp å få derfra med å fylle ut skjema og diverse.

http://www.arvehjelpen.no/

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Skrevet

Kondolerer så mye :(:hug:

Jeg kan desverre ikke komme med noen gode råd. Men jeg håper virkelig at du har noen å støtte deg på, og at du får hjelp med dette. Om du trenger noen å snakke med, så er jeg her. :hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Kondolerer :(

Du må snakke med en advokat og prøve på å ikke få huset tvangssolgt. Hvor mye er det snakk om? Synes du har veldig liten tid på deg, hva kan grunnen være?

Skrevet

Kondolerer, det er trist å høre hvordan situasjonen er og har vært. :klem:

Jeg skal være kynisk ærlig å si at nå når du ikke lenger er din mors redningsplanke og støttekontakt har du bedre muligheter til å fokusere på dine egne utfordringer og bygge deg selv opp.

Det å skulle ta seg av et familiemedlem som lider av psykisk sykdom er utmattende, og det er ikke uvanlig at barn i din situasjon også får psykiske utfordringer.

Du ville kanskje ha utbytte av å lese denne boken for å sortere tanker om hvordan oppveksten har påvirket deg.

http://www.webpsykologen.no/video/oppvekst-med-psykiske-lidelser/

Jeg håper det økonomiske ordner deg for deg!

Anonymous poster hash: 24c29...1b5
  • Liker 1
Skrevet

Dersom hun hadde en del gjeld må du som arving utstede proklama før du skifter boet. Proklama har en frist på 6 uker. I den perioden må du prøve å få tatt en takst på huset og da vet du om du kan skifte boet eller om det ikke vil lønne seg. Prøv å snakk med de å forklar dette. Du rådes også til å kontakte JURK (via telefon om du ikke bor i oslo) de tilbyr gratis juridiske tjenester og kan hjelpe deg med dette.

Selv om du kan vente arv om en tid kan du likevel ha krav på supplerende sosialhjelp frem til arven er klar.

Anonymous poster hash: a0578...51a
Skrevet

Dersom hun hadde en del gjeld må du som arving utstede proklama før du skifter boet. Proklama har en frist på 6 uker. I den perioden må du prøve å få tatt en takst på huset og da vet du om du kan skifte boet eller om det ikke vil lønne seg. Prøv å snakk med de å forklar dette. Du rådes også til å kontakte JURK (via telefon om du ikke bor i oslo) de tilbyr gratis juridiske tjenester og kan hjelpe deg med dette.

Selv om du kan vente arv om en tid kan du likevel ha krav på supplerende sosialhjelp frem til arven er klar.

Anonymous poster hash: a0578...51a

Det tar gjerne noen uker før et dødsfall proklameres, å det skal proklameres to ganger, så det går fort vekk med noen mnd bare den prosessen der.

Skjønner meg ikke på Nav. Tror de det bare er å selge en bolig - sånn på noen få uker bare? Folk må jo få tid, å spesielt i tilfeller som ts.

Anonymous poster hash: 58b87...b50

Skrevet

Byfogden har nå sendt ut et brev om at huset/lånet på huset/gjelden hennes må være ordnet innen 60 dager..

Vet noen? Føler meg så rådvill og sliten av alt det her jeg ikke skjønner noe av..

Ta kontakt med Byfogden! De kan svare på alt du lurer på.

Fristen på 60 dager er nok fristen arvingene har for eventuelt å ta på seg ansvaret for forpliktelsene til den døde, noe som er vilkåret for såkalt privat skifte. Det vil si at arvingene selv tar seg av det praktiske arbeidet med arveoppgjøret. Det er frivillig å ta på seg gjeldsansvaret til den døde.

Du trenger å få oversikt over økonomien hennes. Byfogden kan gi deg en fullmakt til å ta kontakt med f.eks. skatteetaten og be om utskrift av ligningen hennes. Den viser eiendeler og gjeld, men verdiene som er oppgitt, er ikke alltid markedsverdi. Fast eiendom oppgis med likningsverdi, som bare er en brøkdel av den reelle verdien. Med fullmakten kan du også få ut opplysninger fra banker om saldo på innskudd og lån.

Alternativet til privat skifte er offentlig skifte. Det vil si at byfogden er ansvarlig for skiftet.

Skrevet

Kondolerer. Synes det er hjerterått å gi deg økonomiske bekymringer rett etter du har mistet din mor. Er det slik at du ikke har familie som kan hjelpe deg med å kontakte korrekte instanser? Det får da være måte på alt man skal greie å takle på en gang...

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye gjeld det er på huset, mulig det er nedbetalt? Kanskje litt gjeld? Er det noen i hjapparatet som vet du har tatt deg av din mor? Kanskje er det rimelgere for deg å bo der, enn å skaffe deg ny bolig. Søk hjelp,så det ikke blir gjort noe som blir for sent å angre på

Anonymous poster hash: 53916...103

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...