AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Jeg syntes jeg har sett mange tråder her inne hvor folk som jobber med barn omtaler kontakt med foreldre som noe negativt. Stemmer det? Er det så ille å ha kontakt med foreldre? For det er litt trist.. Anonymous poster hash: 84830...af7 1
Muscae Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Jeg liker det ikke. Jobber i barnehage, og stortrives sammen med barna og føler jeg gjør en god jobb der. Men når foreldrene kommer så blir jeg usikker, stammer, sier dumme ting og føler meg fullstendig utilstrekkelig. Og det er jo ikke noe man liker å oppleve. Men dette er jo sånn jeg er som person. Jeg snakker ikke så mye med folk jeg ikke kjenner, fordi jeg ikke liker det. Men prøver selvsagt å ta meg sammen på jobb da. Og så har du selvsagt også de "vanskelige foreldre". De finnes overalt, og ingenting er bra nok for deres barn, noensinne. Disse bruker man mye tid på å kommunisere med (det er ofte disse som har med seg egen sakliste til foreldremøtet og tar over hele møtet) og det er disse man husker når man går hjem for dagen. Stort sett er jo de fleste foreldre veldig greie og høflige.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Og så har du selvsagt også de "vanskelige foreldre". De finnes overalt, og ingenting er bra nok for deres barn, noensinne. Disse bruker man mye tid på å kommunisere med (det er ofte disse som har med seg egen sakliste til foreldremøtet og tar over hele møtet) og det er disse man husker når man går hjem for dagen. Stort sett er jo de fleste foreldre veldig greie og høflige. Jeg har aldri hatt med en egen saksliste på foreldremøtet, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er negativt. Det viser at man har tenkt gjennom punktene man skal snakke om. Tenker du på foreldremøter der man er sammen med alle andre foreldre, eller der det bare er en selv og kontaktperson i barnehage/skole? I vår barnehage blir vi oppfordret til å tenke gjennom de punktene vi skal snakke om, og vi får vite på forhånd hva vi skal snakke om. Det viser bare at man bryr seg om barnet sitt dersom man tenker gjennom ting på forhånd. Anonymous poster hash: f8531...d2b 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Helt ærlig så er det utrolig mange idioter som har barn. Jeg jobbet som lærer i mange år, og har vært borti mange foreldre som tydeligvis er helt ufeilbarlige og har barn som er verdens beste engler som aldri gjør noe galt, til tross for at ungene er uoppdragne krapyl som gjør livet surt for alle rundt seg. Anonymous poster hash: b9d7a...227
Mafalda Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Synes kanskje AB over her tar litt hardt i, men jeg skjønner helt ærlig hva vedkommende mener. Kan det være så enkelt, TS, som at foreldrekontakt er positivt, men at foreldremas er negativt? Jeg velger å tro (og har absolutt inntrykk av, etter ørten år som forelder til barnehage- og skolebarn) at ansatte er positive til kontakt i utgangspunktet. Samtidig har jeg vært på mange nok foreldremøte med bare... sorry, tullprat og endeløs gnåling fra foreldre. En halvtimes diskusjon om sukkerinnholdet i grøten til jul eller rosinene i bollene og regler for lekebiler på SFO, lange monologer/utstpørringer om hvordan en stakkars kontaktlærer egentlig ser på det nye KRL-faget, for hun kan da ikke mene at det skal være sånn at blablabla. Det er mange, mange flotte foreldre der ute, men jøjemeg, det er mye rart også Og får du mange nok sånne telefoner og mailer, pluss hele den sveiseblinde gjengen som helst vil at deres barn skal særbehandles og ønsker referat fra hvert eneste minutt av Prinsen/Prinsessas skoledag, så kan jeg forstå at du blir lei, altså. Men jeg har personlig aldri opplevd at lærere eller barnehagelærere har vært negativt innstilt til konkrete og jordnære henvendelser fra foreldre. Tvert imot har jeg inntrykk av at de strekker seg langt for å være vennlige, også når forespørslene bikker over i det noe spesielle... 2
Gjest Magdalene Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Du sier det alltid så bra, Mafalda! 👏
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Jobber som lærer og opplever foreldrekontakt som både positivt og negativt. Noen foreldre er så gode og stiller opp på en god måte. Slike foreldre er det så godt å ha samtaler med. Mens andre henger seg opp i småting og skal hele tiden finne feil. De tror gullungene aldri gjør noe galt og legger alt ansvaret over på oss lærere. Type en elev går utenfor grensene eller kommer for sent til timen, det er så klart skolen som er for dårlig til å følge med. Eller foreldre som sender lange sinte mail og henger seg opp i alt fra skrivefeil på ukeplanen og at jeg ikke har sørget for at barnet har tørre sokker til enhver tid!Anonymous poster hash: 6d86e...fbb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå