Gå til innhold

Luksusfellen, ok og røyke som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat sett ukens luksus fellen. Er det ok og røyke som gravid? Er dette evt. bedre enn stresset ved å slutte som gravid? Jeg husker jo selv hvor hardt det var å avslutte med snus, men jeg greide det jo... Har man ikke nok motivasjon til å slutte som gravid???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere greier å slutte når man er gravid ja, litt bedre motivasjon.

Er aldri bra å røyke, men når man røyker med barn i magen så er det jo klart at barnet blir påvirket. Den får jo også i seg nikotin med alle dens effekter! Barn av røykere blir gjerne født med lavere fødselsvekt fordi de får mindre oksygen og næring. Barnet blir gjerne mer stressa. Det er også økt fare for spontanabort, dødfødsel og for tidlig fødsel. Med andre ord er det ikke ok å røyke under graviditet, men man kan ikke tvinge dem til å slutte, bare sterkt anbefale det.

Anonymous poster hash: e5118...7ed
  • Liker 7
Skrevet

Eg såg også kveldens program. Ikkje imponert over at den vordende mor røyker.

Neste spørsmål: er det ok med 10 cm lang ettervekst når ein skal på tv? ;)

• Liker 11
Skrevet

Det er bedre enn å stå å røyke åpenlyst med baby i magen hvertfall og i tillegg innrømme at man ikke har prøvd å slutte en gang.

Anonymous poster hash: 6d2d5...104

• Liker 11
Skrevet

Når det er luksus fellen så..

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ikke greit å røyke som gravid, samme hva.

Anonymous poster hash: 6d2d5...104
  • Liker 6
Skrevet

Nei, det er ikke greit å røyke eller snuse som gravid, på lik linje som at det ikke er greit å drikke alkohol som gravid.

• Liker 4
Skrevet

I bunn og grunn er det nesten som å gi et spedbarn nikotin, bare litt verre siden barnet som foster er i den mest kritiske utviklingsfasen. Noe slikt vil være utenkelig for alle, men av en eller annen grunn frafaller dette hos noen når barnet er i magen. Anse det som en gyllen mulighet til å slutte å røyke, finnes det bedre motivasjon til nettopp dette enn at du for hver sigarett øker sjansen for at utviklingen til barnet ditt ikke foregår optimalt?

• Liker 8
Skrevet

Jeg er litt overrasket om de faktisk viste det på tv? Hvem er det som tør å stå frem med noe slikt? O.o

Anonymous poster hash: 8dc75...6d2
  • Liker 3
Skrevet

Da er man passe dum og lite sensitiv overfor sitt kommende barns behov. Tragisk.

Anonymous poster hash: d642e...f41

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk litt ekkel smak i munnen av dagens episode, jeg. Stort sett så synes jeg Luksusfellen klarer å finne gode folk å ha med, fordi de har vært normale og oppegående mennesker som har kløna det til for seg selv. Denne gjengen virket det litt mer som om kanskje burde ha blitt beskytta for seg selv og som det lå noe mer under...

Og nei - det er selvfølgelig ikke greit å røyke når man er gravid. Jeg har blitt litt mer forsiktig med å dømme slikt hos folk jeg ikke kjenner etter at ei venninne av meg faktisk ble frarådet å slutte å røyke av legen sin da hun ble gravid. Nå skal det sies at hun er psykisk syk, bl.a. har hun angst, og at hun måtte slutte på medisiner under svangerskapet. Av frykt for at reaksjonene skulle bli for sterke og ukontrollerbare om hun i tillegg måtte avvennes røyken, så mente faktisk legen at det ville være tryggere for både henne og den lille å fortsette. (Hun kuttet kraftig ned, og heldigvis ser det ut til at det ikke har påvirket barnet) Men hun er selvfølgelig ikke representativ for de fleste gravide, og neppe de fleste som røyker heller. Det virket ikke akkurat som om det var en lignende historie hos hun som var på TV i kveld.

Anonymous poster hash: 5ed3c...785
  • Liker 6
Skrevet

Haha tenkte det samme. Røyking er ikke bra, men det verste som skjer er at ungen kan bli litt liten. Jeg ville heller bekymret meg for at folk ser meg på tv med ettervekst. Enklere å ta etterveksten enn å slutte og røyke ihvertfall.

Anonymous poster hash: 2cc3e...553

• Liker 1
Skrevet

Haha tenkte det samme. Røyking er ikke bra, men det verste som skjer er at ungen kan bli litt liten. Jeg ville heller bekymret meg for at folk ser meg på tv med ettervekst. Enklere å ta etterveksten enn å slutte og røyke ihvertfall.

Anonymous poster hash: 2cc3e...553

Hvis du tror at det eneste som skjer ved røyking under svangerskap er at ungen blir litt liten så tror jeg du bør lese deg opp litt….

https://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Gravide-og-royk/Gravid-og-roykfri.aspx

• Liker 14
Skrevet

Jeg ser ned på kvinner som røyker under graviditeten og når de har barn i hus. Syns det opptrer egoistisk og burde ikke hatt barn.

Anonymous poster hash: a5200...4c2
  • Liker 17
Skrevet

At man nedprioriterer å bruke penger på skjønnhet er vel greit på luksusfellen.

Anonymous poster hash: c9e22...867

• Liker 1
Skrevet

Hvert innpust av røyk er det samme som noen tok kvelertak på navlestrengen til baby. Enten er mødrene dumme, uvitende eller så bryr deg seg rett og slett mer om sitt eget røykebehov enn barnet sitt.

Anonymous poster hash: c1df2...c5a

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig slutter man når man blir gravid. Klarer man ikke slutte, klarer man heller ikke å ta vare på et barn.

Anonymous poster hash: f5017...8cd

• Liker 2
Skrevet

Tipper dette er registert hos BV. De kommer nok til å holde et ekstra øye med vedkommende. Jeg skjønner ikke at det er mulig å bli så trailer trash, men…

Anonymous poster hash: db937...3f1
  • Liker 2
Skrevet

Så klart er ikke dette ok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...