AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Jeg har ei jente på 4 år. Hun spiser normalt, sunn hjemmelaga mat, er normalvektig og aktiv. Hun får bare godis på lørdagskveldene. Jeg har aldri kommentert min egen vekt (jeg veier ikke så mye heller), ikke kommentert hennes eller noen andres vekt i hennes nærvær. Hun sier nå at hun er tykk. Hun går i barnehage og lurer på om noen der kanskje har fått henne på tanken. Påkledning på morningen er et rent mareritt hver dag, for hun kan ikke gå i klær hun mener hun ser tjukk ut i. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg prøver å forklare henne at hun er fin akkurat som hun er, hun er hverken tykk eller noen ting. Blir så lei meg, er nok av kroppspress når man kommer i den alderen hvor man føler man må imponere, var litt tidlig å starte som 4-åring. Anonymous poster hash: fc4a5...cfc 2
Millimani Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Stakkars, starte med sånt 4 år gammel da... Kanskje en idé å ta det opp i barnehagen, kan jo være der hun har fått "idéen" fra
LatersBaby Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Stakkars, starte med sånt 4 år gammel da... Kanskje en idé å ta det opp i barnehagen, kan jo være der hun har fått "idéen" fra Helt enig. Hadde absolutt tatt det opp med bhg når du vet selv at disse tankene ikke kommer hjemme i fra.
cattleya Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Husker min niese var rundt 4 år da hun fortalte at de "pene jentene i barnehagen klyper meg i fettet mitt." Hun var også en helt normal 4 åring. Helt utrolig at de starter så ungt! Får en jo til å lure på hva enkelte andre foreldre sier foran barna sine, de må jo ha fått det fra et sted... 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Stakars liten! Nå fikk jeg veldig vondt av henne! Ta det opp med bhg! Og sett deg ned med jenta og ta en skikkelig prat: hvem har sagt det? Fortell henne hvor fin hun er! SnufsAnonymous poster hash: a112b...823 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Ikke fortell henne at hun ikke er tjukk og derfor er fin nok. Hva hvis hun blir tjukk? Er hun ikke fin nok da? Snakk med barnehagen. Ellers får du bare gi henne noe feministlitteratur og håpe på det beste. Kroppspress er langt mer komplekst enn de fleste tror, og selv velmenende utsagn som det over kan være skadelig når de internaliseres. Anonymous poster hash: 4c58f...20e 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er så glad jeg vokste opp på 90-tallet... Mye mindre press enn det er i dag. Anonymous poster hash: dd11e...07e 4
Millimani Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er så glad jeg vokste opp på 90-tallet... Mye mindre press enn det er i dag. Anonymous poster hash: dd11e...07e Kommer helt an på hvor i landet du bor, utrolig nok. Kanskje litt på alderen også. Jeg var 12 år da jeg flytta fra en landsdel til en annen på 90-tallet. Der jeg flytta fra opplevde jeg null press på noe som helst. Der jeg flytta til opplevde jeg et press på moteklær, sminke, frisyre, musikksmak, og mye mer! Kanskje feil å sammenligne med det her, men dog... Jeg tror faktisk det kommer litt an på hvor i landet du bor, eller hvilke personer du har rundt deg. 2
strawberry Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Dette bør du absolutt ta opp i barnehagen. Hun er jo i den alderen hvor de begynner å prate litt sammen med andre barn der og husker hva som blir sagt. Kanskje det er noen andre i barnehagen som er "tjukk" og blir mobbet for det, og hun derfor tenker at hun selv ikke vil "se tjukk ut"?
Moija Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Uff.. ja, ta opp dette snarest. Jeg tenker mobbing med en gang, krisemaksimerer kanskje, men... Når hun er SÅ opptatt av dette hver morgen vil jeg tro det kanskje er fordi hun opplever noe negativt vedr. dette hver dag? Dog- det kan jo også være at hun ikke vil komme i en situasjon andre er i i barnehagen, like viktig å ta det opp med de uansett, er vel en sjangs for at det er NOEN som blir mobbet her ? Vondt å høre om slikt.. håper det ordner seg, lykke til!
aquiz Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Det blir ikke lettere.... min kom hjem fra skolen etter å ha gått der i 3 uker og ville ikke spise mat fordi hun var tjukk. Alt endret seg når vi snakket om kropstyper, noen er kjempetynne, noen er tjukke og andre har muskler. Vi snakket også om at hun klarer å ta pull-ups uten noe problem, mens disse tynne jentene nesten ikke klarer å reise seg fra gulvet fra liggende stilling. Vi er alle forskjellige og vi er bra nok som dem vi er! I fredags kom hun hjem og annonserte at ene hun lekte med sa at jeg var tjukk. Så jeg svarte bare at JA, jeg er tjukk og ikke tynn, og jeg er gla i meg selv for den jeg er! (hvilket jeg er)
Medusa13 Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Jeg tenker også mobbing i barnehage. Hvor utrolig det enn høres, så kan så små barn i barnehagelalder faktisk være fæle mot hverandre. Det er sikkert noe en "ledertype" blant barna slenger til henne. Sier at hun er for tjukk til å være med å leke eller noe sånt. Det er heller ikke alltid like lett å få fakta ut av ungene. Jeg har opplevd at de blir tause hvis man spør dem direkte fordi det er flaut. jeg likte vinklingen til Aquiz med eksemplet med pull-ups. Men ta det for guds skyld opp med barnehagen også, og håp at det finnes observante voksne som har fått med seg hva som skjer. Er det mulig så prøv å få det ut av jenta også 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #13 Skrevet 16. februar 2014 Ikke fortell henne at hun ikke er tjukk og derfor er fin nok. Hva hvis hun blir tjukk? Er hun ikke fin nok da? Snakk med barnehagen. Ellers får du bare gi henne noe feministlitteratur og håpe på det beste. Kroppspress er langt mer komplekst enn de fleste tror, og selv velmenende utsagn som det over kan være skadelig når de internaliseres. Anonymous poster hash: 4c58f...20e Har jo aldri sagt at hun ikke er tjukk og derfor fin nok. Jeg sier at hun er fin, uavhengig av noen ting. Er jo ikke dum heller. Tror du virkelig at det er DET jeg bekymrer meg for, at hun ikke er fin nok om hun blir tykk? Du mente det sikker ikke nedlatende, men når jenta mi hele tiden tenker på kroppen sin, så tar jeg det til meg Men har snakka med bhg, og de sa de skulle følge med. TS Anonymous poster hash: fc4a5...cfc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #14 Skrevet 16. februar 2014 Jeg er så glad jeg vokste opp på 90-tallet... Mye mindre press enn det er i dag. Anonymous poster hash: dd11e...07e Det var like mye press i mitt miljo paa 90 tallet faktisk. Jeg er enig i at du boer ta det opp med noen i barnehagen. Da jeg var liten sa en gutt i nabolaget til meg at jeg var tjukk. Det hang virkelig ved meg og jeg begynte aa tenke over vekt hele tiden. En dag mamma og jeg var alene ville hun overraske meg med aa lage boller. Jeg nektet aa spise dem selv om jeg eeelsker boller og sa "den der tar veldig stor plass i magen min". Mamma ble helt fortvilet. Ikke for aa gjore vondt verre, men selv som en slank 23 aaring har jeg fortsatt et vanskelig forhold til vekt. Er viktig aa ta tak i disse tingene naar de begynner. Anonymous poster hash: ea743...13c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå