Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har søkt dette den siste tiden og vet hva jeg må dokumentere?

Trenger hjelp til strømregning og livsopphold. Husleie er allerede betalt og ordnet.

Grunnen til at jeg må søke er at jeg venter enda på godkjenning av AAP,og har ikke mottatt en krone enda i år. De sier på Nav jeg trolig vil være godkjent til 1.Mars.

Så nå er det meget skrant på kontoen kan man si :S

Skal dit å søke i morgen,og tenkte jeg skulle ha alle papirer klar,så jeg slipper noe mye frem og tilbake :)

Skrevet

Kravet for nødhjelp er bare kontoutskrift som viser at det er skrapa. Skal du søke livsopphold og strøm må du dokumentere alt av utgifter, inntekter, bosituasjon og eventuelle vedtak ang andre stønader.

Anonymous poster hash: 4d811...7a8
  • Liker 1
Skrevet

Kravet for nødhjelp er bare kontoutskrift som viser at det er skrapa. Skal du søke livsopphold og strøm må du dokumentere alt av utgifter, inntekter, bosituasjon og eventuelle vedtak ang andre stønader.

Anonymous poster hash: 4d811...7a8

Okei,så da er det nesten enklere å bare søke nødhjelp,og heller be om utsettelse på strømregningen da..

Vet du om det er nok med en mnd utskrift av brukskonto og sparekonto,eller må det være flere?

Skrevet

Du må og dokumentere hva du har brukt pengene dine på de siste par mnd. Jeg fikk den beskjeden hvis de mente jeg hadde brukt de på noe jeg ikke skulle ville jeg ikke få noen ting. Jeg ble forb**** og fikk låne av familien til alt var ok. Man skal visst ikke ha noe liv så når er uheldig med sykdom osv. Alt ordna seg til slutt for meg, betalt tilbake det jeg har lånt og har nå akkurat til husleie, regninger, mat og behandlinger. Utenom det så kan jeg ikke gjøre noen verdens ting. Som en på Nav sa til meg at jeg kan jo ikke bruke skattebetalernes penger til og sløse. Øøøø, javel, har jobba i over 30 år jeg non stop så trodde jeg hadde betalt inn mye skatt og aldri mottatt stønad før jeg ble syk. Så unnskyld Staten for at jeg er syk og ikke blir frisk innen tidsfristen på et år........

Anonymous poster hash: 03def...7f6
Skrevet

Du må og dokumentere hva du har brukt pengene dine på de siste par mnd. Jeg fikk den beskjeden hvis de mente jeg hadde brukt de på noe jeg ikke skulle ville jeg ikke få noen ting. Jeg ble forb**** og fikk låne av familien til alt var ok. Man skal visst ikke ha noe liv så når er uheldig med sykdom osv. Alt ordna seg til slutt for meg, betalt tilbake det jeg har lånt og har nå akkurat til husleie, regninger, mat og behandlinger. Utenom det så kan jeg ikke gjøre noen verdens ting. Som en på Nav sa til meg at jeg kan jo ikke bruke skattebetalernes penger til og sløse. Øøøø, javel, har jobba i over 30 år jeg non stop så trodde jeg hadde betalt inn mye skatt og aldri mottatt stønad før jeg ble syk. Så unnskyld Staten for at jeg er syk og ikke blir frisk innen tidsfristen på et år........

De ser jo på kontoutskriften min hvor pengene har gått,så håper det er bra nok?

Synes virkelig dette med Nav er ett vanskelig tema. Man vil gjerne klare seg selv,også når man kryper til korset å ber om hjelp for å "overleve" noen uker blir man gransket som en kriminell :S

Synd å høre om din situasjon,men bra du hadde noen som kunne hjelpe deg! Er dette lenge siden?

Skrevet

Noen som har søkt dette den siste tiden og vet hva jeg må dokumentere?

Trenger hjelp til strømregning og livsopphold. Husleie er allerede betalt og ordnet.

Grunnen til at jeg må søke er at jeg venter enda på godkjenning av AAP,og har ikke mottatt en krone enda i år. De sier på Nav jeg trolig vil være godkjent til 1.Mars.

Så nå er det meget skrant på kontoen kan man si :S

Skal dit å søke i morgen,og tenkte jeg skulle ha alle papirer klar,så jeg slipper noe mye frem og tilbake :)

Nødhjelp må dokumenteres med kontoutskrift/saldo som viser at det er tomt. Nødhjelp kan bare innvilges i en periode på 5-7 dager og er en lav sats som varierer fra kommune til kommune (f.eks 80 kroner dagen)

Du bør søke om stønad til livsopphold og strøm og dokumentere at dette er en nødsøknad ved å legge ved kontoutskrift for siste tre måneder (utskrift fra nettbanken holder lenge), samt dok om evt bostøtte, husleiekontrakt (ikke helt nødvendig i og med at du ikke søker om stønad til husleie) og kopi av strømfaktura. Da kan du få matrekvisisjon som nødhjelp frem til de behandler søknaden din. I og med at det er nødhjelp skal søknaden prioriteres.

Anonymous poster hash: 14d93...fec

• Liker 1
Skrevet

Hvis du med rimelig stor sannsynlighet får utbetalt AAP 1. mars kan det være et alternativ å forklare situasjonen til de du skylder penger og be om en utsettelse. Ettersom det kun er en måned du står uten penger kan det jo også være en mulighet å bruke kredittkort, mot at du betaler tilbake 1. mars. (Du vil få etterbetalt for perioden søknadden har ligget til vurdering). Du kan også be (tidligere) arbeidsgiver om forskudd på feriepenger.

Anonymous poster hash: 50168...f0a

Skrevet

Du trenger: siste ligningsattest (viser kontonr du har), kontoutskrifter for alle kontoer, husleiekontrakt (viser utgifter) eventuelle helsemessige utgifter bør dokumenteres,og selvsagt strømregningen!

Gjest solstråleen
Skrevet

Jeg satt i samme situasjon i fjor sommer, Nav ga rett og slett faen i hvor mye jeg slet økonomisk. Jeg fikk støtten min på 9.500 kr i måneden og det fikk være mitt problem hvis det ikke holdt. Det var straffen min for å være syk... Jeg klarte meg ikke, å er nå i full jobb og fortiden sykmeldt. Jeg klarte meg ikke på Nav, de nektet å hjelpe meg mer så jeg måtte bare finne meg en jobb..

Skrevet

Dette er ikke riktig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne streke ut hva jeg hadde brukt pengene mine på. Det de vil se er hva som har gått inn.

Anonymous poster hash: 76abb...7c8

Skrevet

Det er høyst relevant hva pengene som har gått ut er blitt brukt på også. Etter fvl § 17 skal NAV opplyse saken så godt som mulig. Det står også på sosialskjemaene (hvertfall i alle kommuner jeg har sett) at dersom bruker ikke lar NAV innhente eller kontrollere alle opplysninger som er relevant for saken kan søknaden avslås.

Man står i sin fulle rett til å stryke ut det man ønsker, men konsekvensen kan altså være at det blir vanskelig for NAV å beregne stønad, da utgifter er minst like viktige å få oversikt over som inntekter.

Ikke minst kan oversikt over kontoer hjelpe NAV til å kunne komme med riktig økonomisk rådgivning overfor bruker. Det er ikke til å stikke under en stol at de aller fleste som trenger sosialhjelp har et stort behov for økonomisk rådgivning for å kunne disponere pengene sine på en slik måte at de rekker til alle utgifter. Feildisponeringer er en stor fellesnevner.

Anonymous poster hash: 14d93...fec
  • Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg satt i samme situasjon i fjor sommer, Nav ga rett og slett faen i hvor mye jeg slet økonomisk. Jeg fikk støtten min på 9.500 kr i måneden og det fikk være mitt problem hvis det ikke holdt. Det var straffen min for å være syk... Jeg klarte meg ikke, å er nå i full jobb og fortiden sykmeldt. Jeg klarte meg ikke på Nav, de nektet å hjelpe meg mer så jeg måtte bare finne meg en jobb..

Så fint at du fann deg ein jobb!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...