Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var 13 år vant jeg 150 000 kroner. Disse pengene hadde jeg verken behov for eller lov/lyst til å bruke før jeg var i alle fall 18. Pappa hadde på den tiden mye gjeld pga skilsmisse, og uten at jeg visste det så brukte han disse pengene til å betale gjeld (pengene skulle egentlig stå på en høyrentekonto). Jeg ble litt sur da jeg fant det ut 1-2 år etterpå, men han sa jeg skulle få de tilbake. Da jeg var 18-19 begynte jeg å få mer interesse for disse pengene, og lurte på om han ikke skulle betale de tilbake snart. Han har ikke dårlig råd, men han hadde ikke 150 000 kroner å punge ut. Da jeg var ble 21 så hadde jeg til slutt fått tilbake 130 000 kroner. (Penger som han arvet da bestefar døde) Jeg synes det var helt forferdelig å ta imot disse pengene....Men jeg så det som eneste måten til at jeg ville få dem..

Han skylder fortsatt 20 000, og jeg kvier meg så utrolig mye til å spørre om de. Har spurt forsiktig for et halvt år siden, men han hadde ikke 20 000 "til overs da". Han har fin leilighet, bil og en god jobb, så det er ikke sånn at han nesten bor på gaten bare for å få det på det rette. Jeg har så lyst å si at han bare kan beholde pengene, føler meg så stygg som krever de tilbake.. (vi har et veldig godt forhold, det har vi alltid hatt). Men jeg har snart 3 år med studier bak meg og fullt studielån, jeg holder også på å spare på BSU, så dette er jo trengte penger... Uff.. Hva synes dere? Det er jo tross alt pappan min som jeg er veldig glad i :vetikke:

Anonymous poster hash: f08ba...916
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei han skylder deg ikke 20 000, han skylder deg også renter for alle disse årene!

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor disponerte han pengene? Burde det ikke vært Overformynderiet?

Anonymous poster hash: f176f...1bd

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Hvorfor disponerte han pengene? Burde det ikke vært Overformynderiet?

Det har nok gått under radaren. Overformynderiet må jo faktisk få vite om det for å kunne ta styring på pengane.

ts: Han skuldar deg også renter, så han skuldar deg meir enn 20 000. Eg syns du skal snakke med han om dette, og evnt dele det opp i fire avdrag på 5 000, og så rentene etterpå. Det er pill råttent av han å ha tatt dine pengar, og så ikkje vere så anstendig at han betalar det tilbake uoppfordra.

• Liker 1
Skrevet

Skriv en avtale som dere begge signerer om hvor mye han skal betale deg hver måned!

• Liker 2
Skrevet

DU skal ikke ha dårlig samvittighet i det hele tatt.

Hvis det er dine penger, har han oppført seg skammelig uredelig!

Anonymous poster hash: f18fa...458
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri krevd renter av min egen far.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde heller ikke krevd renter av min egen far, og skjønner godt at du kvier deg for å spørre etter de. Sånn er det jo bare, uansett hvor mye han burde betalt de tilbake av seg selv uten at du spurte.

Men jeg ville lagt det frem på en måte som at du trengte pengene til noe, da er det liksom enklere.

For eks. kan du si at siden bankene krever såpass egenkapital for å gi boliglån, så må du begynne å spare nå. Og om han kanskje vil betale deg tilbake litt hver mnd som du da kan sette inn på BSU.

Det er alltid enklere å spørre om å få tilbake penger, når du "trenger" de liksom, da føler man seg ikke så krevende. Eller du kan finne på noe som at vaskemaskinen gikk i stykker, og du trenger penger til å kjøpe ny. Det burde være nok til å få fart på han :)

Skrevet

Det er alltid enklere å spørre om å få tilbake penger, når du "trenger" de liksom, da føler man seg ikke så krevende. Eller du kan finne på noe som at vaskemaskinen gikk i stykker, og du trenger penger til å kjøpe ny. Det burde være nok til å få fart på han :)

Hallo hun skal da ikke SPØRRE om å FÅ penger. Hun skal kreve å få tilbakebetalt sine egne penger som han har stjålet fra henne.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri krevd renter av min egen far.

Hvis du ikke tar renter, har du i praksis tapt penger!

TS må iallefall få nok renter til å kompensere for inflasjon / prisstigningen og skatt.

Hvis det er ca. 7 år siden TS mottok pengene, kan du tenke på hvor mye boligprisene har øket i mellomtiden. (Nå er det neppe realistisk at TS ville ha investert i eiendom, men det illustrer prinsippet. Får du ikke renter, har realverdien av beløpet blitt mindre.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig ville sett pengene som tapt og forsonet meg med det.

Anonymous poster hash: 3cdac...ba7
Skrevet

Jeg blir litt nysgjerrig, jeg: Hvordan vinner en 13-åring 150 000 kroner?

Skrevet

Nesten godt gjort at foreldre skylder barna sine penger, all den tid det koster en formue å ha tenåringer i hus ;)

Anonymous poster hash: b2c89...4e6
  • Liker 1
Skrevet

Nesten godt gjort at foreldre skylder barna sine penger, all den tid det koster en formue å ha tenåringer i hus ;)

Anonymous poster hash: b2c89...4e6

Nå er det jo foreldre som selv har valgt å få unger

Anonymous poster hash: f08ba...916

• Liker 1
Skrevet

Hallo hun skal da ikke SPØRRE om å FÅ penger. Hun skal kreve å få tilbakebetalt sine egne penger som han har stjålet fra henne.

Ja, men dette er ikke like enkelt for alle, må du forstå. Viss det hadde vært så enkelt hadde hun vel gjort det forlengst?! Jeg kom med tips som gjorde det enklere å spørre/kreve/få (stryk det som ikke passer) pengene tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...