Gå til innhold

Dokumentformat

Nullet

Hva slags dokumentformat bruker du?  

1. 1. Hva slags dokumentformat bruker du?

• Jeg bruker heeeelt noe annet
      1
    • Jeg vil at alle skal kunne lese filene mine. Bruker *.pdf, *.rtf eller *.html
      6
    • Microsoft Word (*.doc) og er ikke så nøye på om alle kan lese filene mine
      11

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva slags formater folk flest bruker!

Det har vel blit slik etterhvert at det står endel UNIX/Linux maskiner rundt omkring, både på arbeidsplasser og i de tusen hjem. Desverre så får man ikke Microsoft Word til til f.eks Linux, så det kan være litt katastrofalt å sende *.doc filer til en slik maskin, fordi man av og til ikke får lest dem. Litt synd å sende f.eks. en søknad i *.doc, og få en sur mail tilbake, eller? :wink:

Jeg for min del bruker kun *.pdf, fordi det er et industriformat og ekte standard (Microsoft's *.doc er IKKE det), og fordi jeg vet at alle har mulighet til å lese filene mine slik de var ment de skulle se ut.

Nullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke blitt så avansert ennå, så jeg bruker bare word....

Men jeg finner vel ut at det går an å bruke andre ting jeg også etter hvert.... :o

Kult at du har laget en ordentlig profil, foressten.

Med bilde og greier... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likar òg best opne format, og særleg når eg skal senda dokumenta frå meg.

Rettnok kan Open Office, Star Office og andre program (for både Linux og Windows m.m.) lesa dokument i MS .doc-format - men det formatet varierar jo etter kva versjon av Word ein brukar. Kan jo òg risikere at det ikkje er kompatibelt med den Word-versjonen mottakar har...

Elles synest eg at txt burde fått plass i den lista i lag med pdf, rtf og html - det er det perfekte formatet i mange tilfelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg lurte litt på om jeg skulle ta med *.txt også, men så er det jo det at det formatet egentlig har begrensede muligheter. Ren tekst kan jo være fint til mye, f.eks "no nonsense" ting & tang.

Det er forskjell på ren tekst også.

Unix systemer bruker en enkel "linefeed" (ascii 10), Mac bruker "carriage return" (ascii 13) og Windows/Dos systemer bruker "carriage return" OG en "linefeed".

Så det blir litt kluss her også :roll:

Morn @lfa, er det slik du ser ut! :)

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lagre .pdf filer, må man da ha et eget program til det? :roll:

Grønnskollingen slår til igjen..... :o

Og, ja... sånn er jeg.... vel og merke, jeg har langt hår, selv om det ikke ser sånn ut på bildet...... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Søker du litt på nettet, finner du sikkert ett eller annet program du kan konvertere med. Vet ikke om dette funker i Word, men du kan jo prøve å skive dokumentet til en fil (print document to file). Output'n blir som regel i en *.ps fil, denne kan lett omgjøres til *.pdf igjen (med et programm). Men som sagt jeg har aldri prøvd dette i Word, men det funker iallefal i OpenOffice og Abiword (denne burde du prøve).

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WOW!! Sjokkerende resultater! :wink:

For de som har lyst til å bruke *.pdf, kan man bruke et programm som heter GPStill.

http://www.this.net/~frank/pstill_win.html

Det er også mulig at du må ha en PostScript printerdriver innstallert (hvis ikke printeren din er en PostScript printer). Denne driveren finner du her:

http://www.adobe.com/products/printerdrivers/main.html

Etter at du har installert GPStill (og eventuellt en printer-driver), starter du f.eks MS Word, skriver det dukumentet du skal, eller en test. Så velger du "print" i menyen, haker av for "print to file (pass på at du har valgt riktig printer også) og klikk "ok".

Hvis du velger å ikke betale for GPStill får du desverre et "vannmerke" nederst på dokumentet ditt. Hvis du synes GPStill er et fint program, etter å ha testet det, kan du jo betale for det. Koster 20$ eller noe.

Det går an å lage *.pdf filer billigere enn dette også. Man kan jo ty til OpenSource software f.eks.

GhostScript (et MEGET avansert og BRA programm)

GSWiew (et grafisk grensesnitt for GhostScript)

Lykke til! :)

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Word hvis jeg vet at de i andre enden også kan bruke Word. Men der har man igjen problemet med at Word XP-docs kan være litt dårlig bakoverkompatible med Word 97 / 6.0 etc... Skal ikke være lett.

I det siste har jeg søkt på masse jobber, så da har jeg skrevet ting i Word først, og konvertert til pdf etterpå. Før jeg "oppdaget" pdf pleide jeg å skrive ting med "ukjent" mottaker i html eller text, hvis jeg tenkte på det.

RTF er vel egentlig ingen bra standard, siden forskjellige rtf-versjoner faktisk ikke er helt bakoverkompatible på all formatering.

Jeg tror også at bevisstheten rundt lesbarhet økes etter jo flere ulesbare dokumenter du prøver å lese, eller hører om. Jeg forventer ikke at min mor skal tenke på sånt. Hun er ikke så avansert på datafeltet. Og hun har liten erfaring med andre filtyper enn *.doc, fordi hun ikke har trengt å forholde seg til ikke-kompatible muligheter. Jeg tror nok det samme gjelder for de brukerne som har svart ja på alternativ 1 her. Hvis du ikke har oppdaget at word ikke er det ultimate formatet, så er det jo ikke rart du kun bruker det heller.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Word, hvis jeg tror det kan gå bra. Men jeg har hatt problemer med feil format mange ganger. Det irriterer meg at det ikke skal gå an å lese dokumenter i programmer som er laget av samme produsent som det programmet dokumentet var skrevet i. F.eks. kan det være temmelig vanskelig å lese programmer i Works hvis de ble skrevet i Word (FY, Microsoft). :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Adobe's pdf format begynner heldigvis å bli ganske populært, og det er jammen bra! Dataverdenen trenger et dokumentformat som er seriøst.

Adobe er såpass geme at de har lansert Adobe Acrobat til de fleste OS. Dessuten er Adobe "rock solid" når det gjelder programmering og gir ikke ut nye versjoner av programmer i hytt og pine. Får bare håpe at de i fremtiden lanserer PhotoShop og PageMaker også, da det ofte er kundet som hindrer folk i å flykte fra Windows (folk som gjerne vil det).

I Mac OS-X og Linux (og andre Unix-varianter), er det "skitenkelt" å lage *.pdf filer, bare et par tastetrykk eller museklikk så er det gjort. Og hvis man ikke bruker KDE i f.eks Linux så følger det som regel med verktøy i samtlige distroer, slik at man kan få gjort det "à la commando". Har masse verktøy her jeg, f.eks: ps2pdf, GostScript, GV, xpdf.......bla bla bla (nå har jeg fått skryti litt av Linux i dag au :lol: )

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både Unix- og Windows-maskiner, og synes det er veldig irriterende å få dokumenter f.eks. skrevet i Word når jeg sitter på en Unix-maskin. Har Star-Office, men det er ikke alltid den klarer å tolke dokumentet godt nok, så ofte må jeg skifte maskin for å klare å lese dokumenter.

Jeg har jo fått klager når jeg har sendt bare .pdf til folk som ikke har installert .pdf-leser. De fleste har vel enten Word eller .pdf-leser, så skal jeg sende et dokument til mange, hender det jeg sender det i to versjoner, slik at flest mulig kan lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...