Gjest Funky Punk Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Har ikke malt vegger innomhus på år og dag, så jeg har ikke peiling på slikt lengre. Har så lyst til å male stueveggene siden det er litt blass farge nå. Det er trevegger på to vegger, og tapet på to vegger (leier leilighet, så vet ikke eksakt hva slags type panel/tre osv) Finnes det en type maling jeg bare kan male rett på uten masse forarbeide? Må jo selvfølgelig maskere listene og vaske kjapt over veggene først, men klarer ikke særlig mer enn der. Burde helst tørke fort og ikke avgi for mye lukt pga dyrene mine.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 På panelet maler du 2 strøk med kvist og sperregrunn, deretter 2 toppstrøk med veggmaling, feks lady vegg 10, eller lady surpreme finish. På tapeten kan det lønne seg med et strøk heftgrunn under to strøk med feks lady vegg 10. De fleste malinger i dag lukter svært lite hvis det er vannbasert. Da vi kjøpte hus sverget jeg til jotun sens, men da de ikke kunne brekke en farge i sens ble jeg nødt å kjøpe vanlig lady, og det luktet ingenting det heller. Har ikke brukt sens siden, mye dyrere maling, totalt unødvendig. Sørg for å tørke panelet godt før du maler. Og kjøp for all del den dyreste og beste tapen du finner. Det lønner seg når den skal av igjen. Og kjøp skikkelige pensler og ruller, f.eks kordan ultimate. Lønner seg med skikkelig utstyr, for meg er det hele jobben. Dekkpapp finner du billig på europris, ikke kjøp i dyre dommer på fargehandelen når du finner samme pappen på europris til halve prisen. Ps. Panet er tungt å male, og det tar tid, bare så du er forberedt på det Anonymous poster hash: 4dcb0...4d2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 * JORDAN, ikke kordan Anonymous poster hash: 4dcb0...4d2
Kladd Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 For panelet (antar det er det du mener med "trevegger"?) så husk å bruk kvistlakk før du maler, og jeg ville brukt en vpl-maling (vannbasert maling beregnet på panel og lister i tillegg til slette vegger). Mal med rull og etterstryk med en fordriver. Anbefaler også Jordan Ultimate, som AB over her. Husk å vask med noe fettløselig (husvask, salmiakkvann eller noe) og vask over med rent vann før du setter i gang. Husk å vask skikkelig innimellom bordene på panelet, hvis ikke vil ikke malinga sitte skikkelig. Og så klart ville jeg spurt om lov av huseier først
Gjest Funky Punk Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Takk Kvistlakk trenger jeg nok ikke. Panelen er allerede malt, bare for ørten år siden så fargen er noe blass og kjedelig. Da skal jeg iallefall starte med å kjøpe inn utstyret så det er klart
Gjest Funky Punk Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Huseier er ikke noe problem. Får gjøre som jeg vil her så lenge jeg ikke ødelegger noe
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Ikke Lady 10 som toppstrøk på panel ab#2, det blir ikke fint.Anonymous poster hash: a3163...bad
strawberry Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Ville pusset over panelet litt med fint pussepapir dersom malingen fra før av er litt sånn "humpete" om du skjønner 1
Gjest Funky Punk Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Hmm, malingen har skallet av på ett sted. Kan jeg bare bruke sandpapir der, eller må man da ta hele veggen? Min störste frykt er vel egentlig at det skal ripe eller bli stygt dersom jeg kommer borti veggen med noe. Er det stor risk for at det kan skje?
Kladd Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Hmm, malingen har skallet av på ett sted. Kan jeg bare bruke sandpapir der, eller må man da ta hele veggen? Min störste frykt er vel egentlig at det skal ripe eller bli stygt dersom jeg kommer borti veggen med noe. Er det stor risk for at det kan skje? Jeg ville pussa over hele veggen for å sikre at malinga sitter når den allerede er malt fra før. Altså, jeg hadde ikke pussa av malinga, bare rubbet opp veggen litt.
Gjest Funky Punk Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Okey, da tror jeg at jeg må ta en ting om gangen over en lengre periode. Det gjör vel ikke noe om jeg pusser veggen en dag og at det da kanskje tar noen dager för jeg begynner med malingen?
Kladd Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Okey, da tror jeg at jeg må ta en ting om gangen over en lengre periode. Det gjör vel ikke noe om jeg pusser veggen en dag og at det da kanskje tar noen dager för jeg begynner med malingen? Det går helt fint! Du bør forresten vaske veggen før du pusser siden fett ødelegger pusseeffekten til sandpapiret. Etterpå kan du bare gå over med mikrofiberklut og vann for å få bort pussestøvet.
Gjest Funky Punk Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Takk for tips og råd Tenker jeg kommer til å vente til det blir litt varmere i väret (da klarer jeg mer), så får jeg heller handle inn det jeg trenger frem til det
Gjest Skrevet 6. februar 2014 #14 Skrevet 6. februar 2014 Som et par nevner her - ikke bruk Lady vegg 10 på trepanel. Denne malingen er termoplastisk, det vil si at den kleber. Siden treverk beveger seg, kan du i verste fall risikere at malingen sprekker opp i midten av hver plank. Lite pent med andre ord. Bruk heller en maling egnet for trepanel. Om du ikke vil bruke to forskjellige malinger, kan sens eller et tilsvarende produkt være et alternativ da denne er beregnet til både trepanel og "vanlig" vegg. Vask veggene, fjern all løs maling og mattslip lett over med sandpapir 120-180. Du trenger virkelig ikke pusse veggene, men bare rubbe det opp litt så malingen har noe å feste i. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå