AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Femåringen min er inne i en "hører ikke etter" fase, og jeg kjenner at det tar veldig på. Spesielt rydding har vært et slit med ham i alle år, han vil bare ikke gjøre det. Det skal ryddes i stua på kvelden før kveldsmat og legging, men han vil bare ikke gjøre det. Han sitter heller på gulvet og stirrer tomt foran seg framfor å rydde fort og så gjøre noe annet morsomt etterpå. Jeg føler vi har prøvd det meste. En periode sa jeg at alt av leker som lå igjen på gulvet ved leggetid ble fjernet, men da det stod en velfylt eske i boden uten at han hadde endret seg ble det åpenbart at dette ikke fungerte. Han har i tillegg yngre søsken som ikke kan forventes å rydde, men som selvsagt må få leke de også, så å fjerne alt av leker er ikke gjennomførbart (for ikke å snakke om at det er en jobb jeg ikke har spesielt lyst til å ta på meg). På kvelden når jeg ber ham rydde (mens jeg eller pappan tar de yngre søsknene sitt rot) bare ligger han og ruller seg på gulvet til det er kveldsmat og så rett i seng, selvsagt uten nattahistorie siden det ikke ble tid til dette fordi han valgte å bruke tiden på tull framfor å rydde. Jeg er rett og slett lei av å måtte bruke kvelden på rydding for en som er gammel nok til å gjøre det selv. Lar jeg rotet ligge til neste dag, med beskjed om at han ikke får leke med noe nytt før det gamle er ryddet gjentar atferden seg, han ligger på gulvet og tuller i stedet. Hvis jeg ikke vokter ham som en hauk går han rett i gang med leking og tulling straks jeg snur ryggen eller forlater rommet, slik at det stadig blir mer og mer rot. Jeg har prøvd å gi time out når jeg ser han tuller, men det ender bare med gjentatte time outs avbrutt av tulling. Jeg har igjen og igjen forklart at det er viktig at han rydder etter seg fordi vi er en familie som sammen skal holde huset ryddig, rent og koselig, og at det ikke bare er mamma og pappa som skal gjøre all ryddingen. Jeg er ikke interessert i å gjøre rydding til en lek, enkelte ting forventer jeg at han gjør bare fordi det trengs å gjøres. Ingenting fungerer, hverken å snakke fornuft med ham eller gi ham konsekvenser. Jeg er sliten og aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av å være sur og sint masemamma. Har noen gode råd for hvordan dere håndterer slike situasjoner? Anonymous poster hash: 7e40b...802
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Si at han kan velge hva dere skal ha til middag hvis han rydder. Kjør på med fisk og kokt potet hver dag til han blir lei og rydder. Minn ham på at han kunne ha fått pizza/burger (hva nå enn livretten hans er) hvis han hadde ryddet i går etc hvis han er misfornøyd med serveringen. Hvis han eier noen spillkonsoller går det også ann å inndra disse til det er ferdigryddet. Anonymous poster hash: 5e9b3...902 3
absinthia Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Har du forsøkt å gi ham et avgrenset område til å begynne med til du får ham ordentlig i gang? F.eks du kan rydde legoen og så tar vi andre da andre tingene. Hjelper også å forberede barnet med at om fem minutter så er det ryddetid og da skal alle rydde når " ryddealarmen" går. Hjelper også på å si at man skal gjøre noe koselig etter at man har ryddet og ikke straffe med å ta fra ham positive ting om han ikke rydder. Dvs du kan si : når vi har ryddet skal alle som har vært med få nattahistorie, men ikke dersom du ikke rydder gidder jeg ikke å lese for deg. - For selv om det i praksis ikke er så stor forskjell, så er det det for barnets fordi man uttrykker seg på en annen måte. Det gjør ingenting at man gjør ryddingen til en lek de første årene, nå har du jo et barn som ikke deltar og jeg vil egentlig oppfordre til mest mulig bruk av positive metoder for å få ham med, men om det hadde vært mitt barn som lå der og ikke foretok seg noe etter at alle positive midler var brukt, så hadde jeg løftet ham opp derfra og lempet ham med meg der det skulle ryddes og puttet ting i fingrene på ham for så å sleep ham til lekekassen om han ikke klarte å gå dit selv. Etter et par - fem ganger på denne måten, blir dette så slitsomt at de fleste barn heller vil gjøre det for egen maskin. Edit: om de yngre søsknene er over ett år, så kan de også være med på ryddingen, selv om en ettåring ikke rydder så mye, men kanskje bare går rundt og holder på en ting, så hjelper det på ryddemoralen senere. Har jobbet mye på småbarnsavdeling i barnehage og der deltar alle som er våkne på rydding ( selv om de voksne må rydde mest og man ofte bare gir de minste en ting de kan på putte i kassen) Endret 5. februar 2014 av absinthia 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 Da jeg var 5 år gammel hadde jeg én barbie, noen bamser og litt lego/duplo. Jeg lekte mye ute og fikk aldri se TV, med unntak av barne-TV kl 18. Fortell ham at han tydeligvis har for mye leker siden han ikke klarer å holde orden på dem, og at dere må selge/gi bort noen av lekene siden han ikke holder orden på dem. Begynn å plukk lekene fra gulvet og legg i en svart søppelsekk og se om han reagerer på dette. Hvis han ikke gjør det så er det bare å gi bort/selge. Anonymous poster hash: 5e9b3...902 9
lulle Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 For noen dårlige råd. Det er åpenbart at det ikke går å motivere ham med bare å snakke. Hvis han kje rydder er det inn på rommet og spis kveldsmat der før det er rett i seng. Nekte ham å leke neste dag . Evt avtal med han før han tar ut lekene at an skal rydde. Jeg tror du må være megatøff noen dager da det høres ut som dette kommer til å utvikle seg hvis det ikke settes grenser. 4
Gjest Magdalene Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Ser han barnetv? Om han gjør det, så si han må rydde før barnetv.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Det der hørtes veldig slitsomt ut. Jeg tror bare jeg ville ryddet selv, evt fjernet alle lekene hvis han ikke ryddet. Anonymous poster hash: daa58...43f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #8 Skrevet 5. februar 2014 Si at du skal gi bort alle lekene til barn som rydder etter seg Og hvis han fortsatt ikke rydder opp, så gir du dem bort. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 06fca...b35 1
Japp Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 For noen dårlige råd. Det er åpenbart at det ikke går å motivere ham med bare å snakke. Hvis han kje rydder er det inn på rommet og spis kveldsmat der før det er rett i seng. Nekte ham å leke neste dag . Evt avtal med han før han tar ut lekene at an skal rydde. Jeg tror du må være megatøff noen dager da det høres ut som dette kommer til å utvikle seg hvis det ikke settes grenser. Sende han på rommet, og be han spise der Er du seriøs? Jeg har dessverre ingen gode tips, annet enn å rydde bort alt som er hans leiker. De mindre må selvsagt få ha lekene sine, men de er vel ikke artig for han å leke med. Blir fort kjedelig uten leker. Eventuelt ha et belønningssystem. Når han har ryddet fem ganger kan han få en liten ting, har han rydda 10 ganger vanker det en større ting. Ikke nødvendigvis materialistisk, men f.eks en opplevelse. 6
Gjest Keikolina Skrevet 5. februar 2014 #10 Skrevet 5. februar 2014 Belønningssystem med klistremerke fungerer her.
lulle Skrevet 5. februar 2014 #11 Skrevet 5. februar 2014 Sende han på rommet, og be han spise der Er du seriøs? Jeg har dessverre ingen gode tips, annet enn å rydde bort alt som er hans leiker. De mindre må selvsagt få ha lekene sine, men de er vel ikke artig for han å leke med. Blir fort kjedelig uten leker. Eventuelt ha et belønningssystem. Når han har ryddet fem ganger kan han få en liten ting, har han rydda 10 ganger vanker det en større ting. Ikke nødvendigvis materialistisk, men f.eks en opplevelse. Hvorfor er det så gale at en vrang 5 åring spiser kveldsmat på rommet? 4
Japp Skrevet 5. februar 2014 #12 Skrevet 5. februar 2014 Hvorfor er det så gale at en vrang 5 åring spiser kveldsmat på rommet? I mitt hus spises maten ved bordet. Det er utenkelig for meg å sende ungen min på rommet og det må spise der som straff. Da ville jeg funnet på noe annet. Soverommet skal assosieres med hygge og lek, ikke straff. 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #13 Skrevet 5. februar 2014 Går dere snart tom for stoff og tråd, dere som absolutt skal sy puter under armene til ufordragelige barn? Det nytter ikke med tomme ord og trusler. Anonymous poster hash: 06fca...b35 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #14 Skrevet 5. februar 2014 Få alle ungene med på ryddingen. Selvfølgelig protesterer han når han er den eneste som må rydde etter seg. Du må selvfølgelig være med for veiledning og hjelp.Anonymous poster hash: 9f833...d50 3
Japp Skrevet 5. februar 2014 #15 Skrevet 5. februar 2014 Går dere snart tom for stoff og tråd, dere som absolutt skal sy puter under armene til ufordragelige barn? Det nytter ikke med tomme ord og trusler.Anonymous poster hash: 06fca...b35 Lyst til å utdype?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #16 Skrevet 5. februar 2014 Det er da ikke et valg å rydde? Motivasjon eller ikke, dette er bare noe man gjør på lik linje med å vaske hendene etter dobesøk.Anonymous poster hash: 38b84...311 3
Antoinette Skrevet 5. februar 2014 #17 Skrevet 5. februar 2014 Han er altfor stor til å holde på med slikt trass hvis han blir skolegutt til høsten. 4
MunaMadan Skrevet 5. februar 2014 #18 Skrevet 5. februar 2014 Du har virkelig prøvd mye. Det kan nesten virke som om det har vært så mye fokus på rydding og forskjellige konsekvenser av å ikke rydde, at det har blitt noe sønnen din ikke orker å forholde seg til. Det at han heller sitter og stirrer tomt foran seg eller ruller rundt og rundt og "tuller" høres ut som en slags mestringsstragi for å unnslippe, ikke nødvendigvis trass eller at han "gjørs på". Dette var en trist og slitsom utvikling for alle parter, og jeg tror du gjør hele familien en tjeneste med å tenke nytt og la ryddefokuset gå for en stund. Hva med å bruke et tynt teppe/laken, bre det utover gulvet og når det skal ryddes tar alle hvert sitt hjørne av lakenet og så samles alle lekene i en bylt som tømmes ut i en stor kasse? - altså ikke noe system, alle leker hulter til bulter og rett i kassen. Så får du heller komme tilbake til rydding og systemer når det har roet seg. Og hvorfor ikke spille på lag med han - "nå har mamma også blitt så lei av denne ryddingen, han har heelt rett, vi gjør det heller på laken-måten". 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #19 Skrevet 5. februar 2014 Det er da ikke et valg å rydde? Motivasjon eller ikke, dette er bare noe man gjør på lik linje med å vaske hendene etter dobesøk.Anonymous poster hash: 38b84...311 Han er altfor stor til å holde på med slikt trass hvis han blir skolegutt til høsten. Hva slags svar er dette? Dere kommer bare med en påstand, uten å komme med forslag til å løse det. Det er ikke et valg å rydde; neivel, hvordan skal dette løses? Den setningen hjelper ikke noe. Og det at han er for stor til å holde på med slik trass, hva hjelper det TS? Har du noen tips? Anonymous poster hash: 14351...931 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #20 Skrevet 5. februar 2014 Gutten vår blir tre år i april så han er en del yngre enn din, men han liker heller ikke å rydde. Her er hva vi har gjort som har fungert bra: 1) Vi sier fra 5 minutter i forveien om at nå er det snart ryddetid (og passer på at han har hørt det og svarer "ja" for å vise at han har oppfattet beskjeden) 2) Jeg samler 5-6 leker i en liten klynge, som alle skal oppi samme kasse eller hylle. Det er lekene som jeg så forteller gutten at er hans ansvar å rydde. Resten av lekene rydder jeg mens han rydder sin lille haug. 3) Vi sier "nå er det ryddetid, og etterpå er det barne-tv! Når vi er ferdige med å rydde så kan du få kose deg med barne-tv helt til det er leggetid! Jo før du rydder, jo mer barne-tv får du!" Dette fungerer veldig fint hos oss, men helt sikkert mest fordi vår gutt rett og slett elsker tv. Var èn gang han ikke ville rydde likevel, og du kan tro fortvilelsen ble stor når mamma og pappa holdt ord og det ikke ble noe tv. Slik skaper man trygge barn som vet hva de kan forvente, tenker nå jeg Anonymous poster hash: a96fb...123 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå