Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #1 Del Skrevet 24. mai 2004 Hvor står man henn når man blir samboer med en som har gård?? Det er litt frustrerende å bo på en gård, der ingenting av det som tilhører den, noen gang blir ens eget... Jeg føler at jeg bare bor der på lånt tid og at jeg bare er en bruksgjenstand på gården, som ikke har noen rettigheter. Alt det som er tilfaller hans familie, mens jeg som er med på å ivareta og pusser opp gården, ikke har krav på noen ting - hvis det skulle skjære seg mellom oss... det som er vårt, er ikke vårt, men hans.. det sliter på psyken..+- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #2 Del Skrevet 24. mai 2004 Da blir jo alt som er ditt også bare ditt. Det kan jo hende det sliter på psyken hans og? Du får nok bare lære deg til å se på det som ditt hjem og. Å tenke at du ikke har krav på noe hvis dere skulle bryter er vel en litt usunn tanke gang. Uansett når dere er samboere så har du ikke krav på noe eiendom som er hans. Man må være gift for at spørsmålet om særeie skal komme opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 24. mai 2004 #3 Del Skrevet 24. mai 2004 Slik er det - og slik vil det være helt frem til du kjøper deg inn i boligen. Selv om dere skulle gifte dere, vil du ikke få noe av det som din kjære har fått (gjelder også arv). Skal du ha innpass i hans ting, må du kjøpe deg inn. Ikke at jeg vet hva særeie defineres som, men jeg vet at dette er særeie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreyer Skrevet 25. mai 2004 #4 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvis du er med og jobber på gården så får du selvsagt kompensasjon for det ved evt brudd. Ellers burde du kanskje ta opp dette spørsmålet med bonden selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #5 Del Skrevet 25. mai 2004 du kan aldri gifte deg til odel, men deres felles barn vill jo bli odler..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #6 Del Skrevet 28. mai 2004 Slik er det - og slik vil det være helt frem til du kjøper deg inn i boligen. Selv om dere skulle gifte dere, vil du ikke få noe av det som din kjære har fått (gjelder også arv). Skal du ha innpass i hans ting, må du kjøpe deg inn. Ikke at jeg vet hva særeie defineres som, men jeg vet at dette er særeie. ehhh.. jeg har fått et annet intrykk av loverket.. nemlig at er gården på en viss størrelse, vil ikke en samboer ha noe hun skulla ha sagt uansett. hvis han har barn fra før, går gården til dem. Hvis han gifter seg med henne, vil gården likevel gå til hans barn. Hun har ikke noe igjen.. hvis noe går galt i forholdet, eller ved dødsfall, vil ikke hun ha rettigheter i det hele tatt.. Får de barn sammen, vil barnet ha lik rett som de andre barna, men den eldste rangerer øverst.. han kan ikke gjennom arv / testamente ovelate noe til henne pga odelsloven.. Tror ikke det er snakk om å overta hans ting her, men det er å føle at man er sammen om tingene. det er viktig for noen å føle at man har noe felles og har noe å arbeide for som går til noe felles... det har vel noe med tilhørighets følelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 28. mai 2004 #7 Del Skrevet 28. mai 2004 ehhh.. jeg har fått et annet intrykk av loverket.. nemlig at er gården på en viss størrelse' date=' vil ikke en samboer ha noe hun skulla ha sagt uansett. *klippe*[/quote'] Vi er enige vi. Joda, hun vil ha rettigheter dersom hun kjøper seg inn i eiendommen - og innkjøpet blir tinglyst (og avgifter betalt til staten). Da eier de det jo begge to... Ellers er vi enige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #8 Del Skrevet 28. mai 2004 Hvis du er med og jobber på gården så får du selvsagt kompensasjon for det ved evt brudd. Ellers burde du kanskje ta opp dette spørsmålet med bonden selv? Er gården stor, så tror jeg ikke det nytter å prate om det. odelsloven er visst ganske sterk her... men det finnes kanskje en måte å omgå den på, slik at det blir rettferdig.. spesielt hvis hun deltar med arbeid og penger for å få ting til å fungere.. Men hvordan?? vet jeg ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 28. mai 2004 #9 Del Skrevet 28. mai 2004 Som samboer har du vel ikke krav på noe ved brudd uansett bosituasjon? Eier han leiligheten forblir den hans ved brudd. Det samme gjelder ved dødsfall og arv med mindre man har testamente seg i mellom? Uansett, vet at da foreldrene mine skilte seg måtte pappa betale ut mamma fra gården selv om den var hans på odel. Vet ikke bakgrunnen, men tror det var med basis i at det ikke var skrevet noe særeie avtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #10 Del Skrevet 28. mai 2004 Dette blir akkurat som ved andre typer bolig; så lenge du er samboer og alt står i hans navn er det hans ved brudd. Akkurat som ved et hus kan du sitte igjen i uskiftet bo dersom han dør og dere er gift. En gård er akkuat som en annen eiendom på de aller aller fleste måter. Odlesloven sier heller ingenting om hvem som "skal ha" en gård. Den er kun en rett for eiers familie til å kjøpe tilbake en gård som selges ut av familien. Dvs at om dere gifter dere og han dør, spiller ikke odelsloven noen rolle før du evt vil selge gården. I det du selger den, kan hans barn tvinge seg til å kjøpe den. Verdienfordelig av eiendeler ved dødsfall og skilmisse osv er akkurat som med andre eiendeler. Man har ikke odelsrett til verdien av en gård, bare til eierretten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå