Gå til innhold

Får ikke kredittkort med cashback

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte i dag om kredittkort på 365Privat for å bruke det som drivstoffkort. Som dere forstår av overskriften så fikk jeg avslag, noe som i seg selv er helt greit. Men plutselig begynner jeg å sette spørsmål om hvorfor (Danske Bank begrunner ikke avslagene sine).

I fjor tjente jeg 420 000 kr. For øyeblikket er jeg under omskolering, har ca 250 000 kr frem til mai hvor jeg vil gå opp til ca 600 000 kr. Jeg har aldri hatt en betalingsanmerkning, noensinne. Jeg har ett kredittkort igjennom DNB det aldri har løpt renter på (betales inn samme dag som det blir brukt), og jeg har ca 100 000 kr på sparekonto. Jeg har 102 000 kr i gjeld, hvor alt er i lånekassen. Altså, ingen forbruksgjeld, aldri hatt. Jeg fører regnskap og lever sparsommelig, klarer til å med å spare 6000 kr i måneden selv nå som jeg har lite utbetalt.

Jeg lurte på om jeg fikk avslag grunnet at jeg for øyeblikket har lav årslønn, men kravet deres er bare på 140 000 kr i året.

Så jeg ble plutselig nysgjerrig hvorfor jeg ikke var aktuell, sånn på papiret burde jeg jo være en ideel kunde (eller ikke, siden jeg ikke lar det gå renter på beløpet?).
Noen som har en ide eller opplevd det samme?

Anonymous poster hash: 4425b...c71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg søkte flere av disse i går og fikk avslag hos alle. Jeg har null gjeld og eier bolig, men jeg går på AAP. Tror de avslår alle som midlertidig mottar trygd. Jeg vet at få banker gir ut lån til de på AAP fordi det ikke regnes som stabil inntekt.

Anonymous poster hash: 4a030...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Går ikke på AAP, og har 100 % fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de fleste andre kredittkort, men jeg får heller ikke kredittkort fra 365Privat. Min konklusjon: de er ekstremt rigide. Jeg har fast jobb, ingen betalingsanmerkninger, og da jeg søkte hadde jeg kun studielån. Men nei, det nyttet ikke. Så jeg har konkludert med at det gidder jeg ikke å bruke tid på, da har de tapt meg som kunde, det finnes andre kort jeg heller kan bruke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, begynte å bli redd for at det var noe usikkert med meg som jeg ikke hadde fått med meg.

Hvilke andre kort er greit å ha for drivstoff, henholdsvis på Esso? Twocards? Coop Mastercard (får du der bruke medlemskortet i tillegg?). Hvordan kommer regningene, eFaktura?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som virket kjekt med 365Privat var AvtaleGiro og med en manuell søknad (!) kunne du få 100 % innfrielse.

(Riktig nok sykt at du må søke(!) dem om å få 100 % innfrielse ved avtalegiro).

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette hørtes rart ut, når du har ingen betalingsanmerkninger.

Er du veldig ung, TS?

Eller ser tallene dine fra tidligere selvangivelser verre ut enn din økonomiske situasjon reelt sett er?

Så ergelig at du ikke får oppgitt grunnen!

Jeg syns at de burde presisere kravene bedre. Det er nærmest litt nedverdigene å søke, og få avslag hvis du i utgangspunktet ikke oppfyller deres kriterier. Dårlig behandlig, syns jeg.

Anonymous poster hash: cb00d...d09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 25 år i mai.

Selvangivelsen fra 2012 viser 292 000 kr, lønns og trekkoppgave fra 2013 viser 420 000 kr. Jeg ble mildt sagt overrasket når jeg ikke fikk innvilget søknaden siden jeg oppfyller alle krav.

Kanskje jeg kan være glad for at jeg ikke har flere kredittkort, men allikevel har jeg såpass god kontroll på økonomien og er gjerne innom nettbanken flere ganger daglig for å overføre penger til den kontoen hvor regningen skal trekkes fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 25 år i mai. Selvangivelsen fra 2012 viser 292 000 kr, lønns og trekkoppgave fra 2013 viser 420 000 kr. Jeg ble mildt sagt overrasket når jeg ikke fikk innvilget søknaden siden jeg oppfyller alle krav. Kanskje jeg kan være glad for at jeg ikke har flere kredittkort, men allikevel har jeg såpass god kontroll på økonomien og er gjerne innom nettbanken flere ganger daglig for å overføre penger til den kontoen hvor regningen skal trekkes fra. Anonymous poster hash: 4425b...c71

Sjekk gjenpartsbrevet for hvilken score du fikk, kanskje det kan gi deg en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk gjenpartsbrevet for hvilken score du fikk, kanskje det kan gi deg en pekepinn.

Men de har vel neppe kredittsjekket henne, hvis hun ikke har oppfylt kriterene deres?

Hun har jo inntekt og ingen anmerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke kredittsjekket nei, alle kredittsjekkene før har gått igjennom uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de har vel neppe kredittsjekket henne, hvis hun ikke har oppfylt kriterene deres?Hun har jo inntekt og ingen anmerkninger. Anonymous poster hash: cb00d...d09

Jeg søkte som sagt flere av disse i går og nesten alle sammen foretok en kredittsjekk før jeg fikk avslag.

Gjenpartsbrev er et brev (e-post) som informerer deg om at noen (kredittkortselskapet) har foretatt en kredittsjekk (sjekket likninger, betalingsanmerkninger e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke kredittsjekket nei, alle kredittsjekkene før har gått igjennom uten problem.

Jeg syns det gjør saken desto verre. Jeg blir provosert som forbruker. Man behandler ikke potensielle kunder på en slik måte!

Alle KGere: Boikott! :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste mailen jeg fikk var denne:

Søknad om 365Privat MasterCard

Vi kan dessverre ikke innvilge din søknad om 365 Privat MasterCard.

Vi har en automatisk behandling av alle våre søknader som baserer seg på tidligere års ligningstall, eiendomsregisteret og kredittopplysninger hentet fra Bisnode Credit AS

Vi begrunner ikke avslag, men dersom du mener avslaget er feilaktig kan vi gjennomføre en manuell vurdering av din søknad. For å kunne gjøre dette trenger vi kopi av siste års selvangivelse samt siste måneds lønnslipp.

Dokumenter kan sendes per fax til 85407961 eventuelt skannes og sendes til[email protected].

Merk dokumentene "revurdering søknad 365Privat".

Du kan ikke svare direkte på denne e-posten.

Med vennlig hilsen

365Direkte - en enhet i Danske Bank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste mailen jeg fikk var denne:

Er ikke det å tolke som at de automatisk kredittsjekker, da? Jeg får inntrykk av at avslaget er automatisert kun basert på innhentede opplysninger. Kan det være at det har oppstått feil i disse tallene?

Du kan jo tydeligvis be dem revurdere din søknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør maile dem og be om å få oppgitt kriteriene, siden du finn avslag.

(De fortjener å bli plaget med så uklar kommunikasjon som medfører at interessenter kaster bort tid.)

Altså be om generelle kriterier, ikke begrunnelse for ditt avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i alle fall ikke samme brev/mail som jeg har fått fra f.eks Chess, DNB etc når jeg har blitt kredittsjekket.
Dette må i såfall være en "forenklet" versjon, for jeg fikk et automatisk avslag 10 sekunder etter jeg søkte.

Sendte inn dermed inn selvangivelsen for 2012, lønns-og trekkoppgave for 2013 og forrige lønnsslipp på mail og ba om en manuell vurdering. Gikk ikke lange tiden før jeg fikk mail tilbake at de nå hadde vurdert meg manuelt, og at jeg ikke fikk innvilget søknaden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker må kvalifisere for følgende kriterier for å søke: Over 21 år.

Ha en fast inntekt på over 160.000.- pr. år.

Ingen registrerte inkassosaker de siste 3 år.

Ikke misligholdt noen former for lån de siste 3 år.

I tillegg vil det gjennomføres en kredittvurdering som
simulerer rådighetsbeløp per måned som skal sikre at
kunden har økonomi til å tilbakebetale et evt. lån på
kortet.
Kreditten vil kunne disponeres via kort og nettbank.

http://www.365direkte.no/SiteCollectionDocuments/2013-02-04_Prisliste_og_SEF-365Privat.pdf

Disse kriteriene oppfyller jeg, må evnt. være "kredittvurderingen" jeg faller fra på, noe igjen jeg synes er veldig rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...