Gjest Lompa Skrevet 24. mai 2004 #1 Skrevet 24. mai 2004 Kan noen hjelpe meg med en opskrift på MYKE fløtekarameller?Helst så myke at de nesten er litt flytende. Har tenkt å bruke de i snickerskake, men alle de oppskriftene jeg finner på karameller blir harde.....
Sarabi Skrevet 24. mai 2004 #2 Skrevet 24. mai 2004 Prøv å ha litt mere fløte i enn det som står i oppskriften...
Arkana Skrevet 24. mai 2004 #3 Skrevet 24. mai 2004 Gammeldagse fløtekarameller 5 dl sukker 2,5 dl helmelk 1 ss lys sirup 60 g smør 1 knivsodd salt ½ boks kondensert melk 1 knivsodd kremortartari 1 ts vaniljeessens Bland sukker, melk, sirup, smør og salt i en tykkbunnet gryte. Sett på sterk varme og rør hele tiden til smøret har smeltet. Kok blandingen i 5 minutter. Skru ned varmen og rør inn kondensert melk og kremortartari. Kok blandingne i 20-25 minutter mens du rører hele tiden. Drypp en dråpe i kaldt vann, kan den rulles til en kule er massen ferdig. Ta gryten fra varmen og rør inn vanilje. Hell massen i godt smurt form og skjær den i firkanter når den er kald.
liv Skrevet 24. mai 2004 #4 Skrevet 24. mai 2004 ½ boks kondensert melk 1 knivsodd kremortartari Hva er dette? :oops: :oops: :oops:
Arkana Skrevet 24. mai 2004 #5 Skrevet 24. mai 2004 Hva er dette? Kremortartari, eller vinstein, er et fint, hvitt pulver som er et biprodukt i vingjæringsprosessen. Det blir brukt til å stabilisere eggehviter som skal røres inn i marengsmasse, suffleer og visse lette sukkerbrødaktige kaker. Kremortartari brukes også for å hindre krystallisering av sukker til sukkertøy. Du får kjøpt det på apotek og i velassorterte dagligvarebutikker. Kondensert melk er helmelk hvor halvparten av vannet er fjernet. Vikingmelk er kondensert melk, i tillegg har Nestlé en søt kondensert melk.
Gjest Lompa Skrevet 24. mai 2004 #6 Skrevet 24. mai 2004 Ingrid Espelid: Gå og legg deg, Arkana har overtatt tronen!:-) GJETT om jeg skal prøve ut oppskriften din`a!
Arkana Skrevet 24. mai 2004 #7 Skrevet 24. mai 2004 Ingrid Espelid: Gå og legg deg, Arkana har overtatt tronen!:-) :bukke:
magolia Skrevet 25. mai 2004 #8 Skrevet 25. mai 2004 Hvor lang holdbarhet har disse karamellene og hvordan bør de oppbevares?
Arkana Skrevet 25. mai 2004 #9 Skrevet 25. mai 2004 I allefall noen uker (de blir nok spist lenge før den tid), det kan være nødvendig å drysse litt melis rundt dem så de ikke klistrer seg sammen. Jeg har en enklere karamelloppskrift også: 2 dl sukker 2 dl sirup 2 dl fløte evt hakkede nøtter eller mandler Hell sukker, fløte og sirup i ei stor panne. Rør sammen, må koke lenge og røres med jevne mellomrom. Ta vannprøven slik beskrevet i oppskriften over her, så kan du helle massen i en form med oljet bakepapir i bunnen. Avkjøl.
diddi Skrevet 25. mai 2004 #11 Skrevet 25. mai 2004 De karamellene jeg lagde til jul for over ett år siden er like gode (i tett boks). Men jeg tror det hele dreier seg om å ta dem i rett tid. Hadde råflaks den gangen. Tok de akkurat i rett tid.
Arkana Skrevet 25. mai 2004 #12 Skrevet 25. mai 2004 De skal oppbevares i tett boks..? Jepp. Hvis de klistrer seg sammen kan du drysse litt melis på dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå