AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Er det mange her som har opplevd at partneren har skaffet stor kredittkortgjeld bak deres rygg? Jeg trodde vi hadde en ordnet økonomi, med huslån under kontroll. En periode har vi mistet litt oversikt over budsjettet, og har hatt store reparasjoner på bil og en del andre store regninger. For å løse dette midlertidig har mannen min tatt opp stor kredittkortgjeld. Han gjorde det en gang før, men da var det et ganske lite beløp, og da ba jeg ham om å ALDRI gjøre det igjen. Det har nå skjedd, og jeg er mildt sagt sjokkert. Fikk nettopp vite hvor ille det står til. Og jeg har i ett år prøvd å få ha til å sette seg ned med meg og gjennomgå økonomien vår. I mellomtiden har jeg sittet og sett Luksusfellen på tv, moralisert over folk der og ledd av hvor dumme folk kan være. I min ytterste naivitet har jeg stolt på mannen min. Med så mye gjeld burde vi ha solgt den ene bilen, og det nye skiutstyret til 5000 kunne han ha spart seg å kjøpe. Nå viser det seg at min beste venninnes mann har gjort noe lignende, og hun sier det er et stort beløp, men hvor stort vet jeg ikke. Er dette så vanlig??? Skulle vært forbudt å ta opp lån som privatperson uten ektefelles samtykke. VIrker som det er alt for lett å få lån/kreditt. Anonymous poster hash: 2f7d2...180
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Jeg synes det er helt tragisk, og jeg hadde seriøst kjølhalt mannen min om han hadde gjort noe slikt. Jeg hadde faktisk anmeldt han. Men jeg klarer ikke å la være å tenke at når du bruker 1 år på å få han til å snakke om økonomien så er det noe i veien med deg også. Du gir opp for fort og setter for få krav. Anonymous poster hash: 8277a...0b7
Marie90 Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Ganske mange nordmenn har kredittkortgjeld, saa i seg selv er det vel ikke unormalt. Hvor mange som har det bak partnerens rygg, vet jeg ikke. Men mange har jo delvis separat okonomi ogsaa, saa saa lenge man klarer aa betale paa felles laan osv. burde det ikke vaere noe problem. Han er vel kanskje flau over aa ikke ha raad til ting og aa ha gjeld? Hvis du ler av folk paa Luksusfellen foran ham saa er det vel heller ikke noe han har lyst aa nevne. Ellers burde vel en ha samtaler om okonomi generelt ganske tidlig? Slik at man vet at man er paa samme side der med samme holdninger. Mine foreldre har helt like (sparsomme) holdninger. Endret 5. februar 2014 av Marie90 1
luringen34 Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Hvor mye er gjelden på da?.. Kan jo snakke med banken om man kan få det inn i huslånet. Alternativt så er en god måte å spare å ikke bestille ferie, så tar dere og slenger dere på en slik restplass tur en uke eller to. Da sparer man gress med penger, husker jeg tok en slik tur under studiene, kostet 1000,- for 2 til Italia, og vi brukte under 400,- dagen inkludert hotell. Hotellene kostet ca 150 per døgn, endel hostell også, skikkelig morsomt. Fordelen med hostell i forhold til budsjett er at man kan lage maten på hostellet mens på hotell må man spise ute. Endret 5. februar 2014 av luringen34
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Tilsammen nesten 500 000 Han har snakket med banken, han sier han skal ordne opp (dvs VI skal ordne opp). Vi hadde god oversikt før, men vi har hatt noen vanskelige år med dårlig kommunikasjon der vi har løst opp i ting ad hoc. Jeg her helt rystet, og kjølhaling er vurdert, men av hensyn til barna må vi ta ting steg for steg. Anonymous poster hash: 2f7d2...180
Marie90 Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Tilsammen nesten 500 000 Han har snakket med banken, han sier han skal ordne opp (dvs VI skal ordne opp). Vi hadde god oversikt før, men vi har hatt noen vanskelige år med dårlig kommunikasjon der vi har løst opp i ting ad hoc. Jeg her helt rystet, og kjølhaling er vurdert, men av hensyn til barna må vi ta ting steg for steg. Anonymous poster hash: 2f7d2...180 Au! Har dere mye gjeld/laan ellers? Har han ok inntekt?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Heldigvis har vi god og stabil inntekt, men vi har et stort huslån i tillegg. Det er uforklarlig for meg hvordan alt dette kan ha skjedd og at han ikke har tatt grep tidligere. . Vi setter nå opp en plan som begge har innsikt i, men dette kommer jo til å prege oss i lang tid. Og tilliten er jo helt borte fra min side. Vurderer å skilles, men er ikke klar enda. Anonymous poster hash: 2f7d2...180 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #8 Skrevet 5. februar 2014 Kan legge til at vi har levd veldig nøktern, med billige ferieturer (på camping og ungdsomsherberger og hos familie). Ikke er vi på byen, og ikke shopper vi mye. Det vil si, det viser seg at han har shoppet en del. Vi har hatt store utgifter på bilreparasjoner (jeg har forlengst sagt stopp, men han er uenig), og her er det bl.a. han har skjult en del for meg. Oppussing og noe arbeid på tomta er også pengesluk. Men at det var en så stor sum hadde jeg ALDRI drømt om. Det er et mareritt. Knip meg i armen, folkens. Anonymous poster hash: 2f7d2...180
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 Har dere seriøst tatt oppussing og arbeid på tomta på kredittkort? Såpass oversikt over økonomien måtte du vel ha at du visste at dette var ting dere faktisk ikke hadde råd til? Anonymous poster hash: b585c...b88 1
Jodi Skrevet 5. februar 2014 #10 Skrevet 5. februar 2014 Han kan umulig ha klart å bruke 500 000,- ekstra på ett år uten at du har lurt på hvor alle disse pengene kommer fra? Du må ha skjønt før nå at han har tatt opp lån på dette? 2
Bettina82 Skrevet 5. februar 2014 #11 Skrevet 5. februar 2014 Det var litt av ett beløp! Til svar på spørsmålet ditt: nei min mann har aldri hatt en slik gjeld jeg ikke har vist om, og vi kjenner heller ingen som har opplevd dette i forholdet sitt. Har du absolutt ingen oversikt over økonomien deres? 500 000,- er vanvittig mye i løpet av ett år, og vanskelig å forstå at noen kan overse ett slikt forbruk. 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 5. februar 2014 #12 Skrevet 5. februar 2014 Kan bare snakke for meg selv, og hadde dette skjedd meg hadde jeg skilt meg! Hadde aldri klart og stole på mannen min igjen noen gang. Sånt skal man jo være i lag om! 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #13 Skrevet 5. februar 2014 Det viser bare at også du ikke har god nok oversikt over deres økonomi og forbruk. 500 000 er vanvittig mye ekstra i forbruk. Vi snakker ikke bare om en reparasjon av en bil. I løpet av et år så snakker vi om nesten 42 000 i forbruk hver måned. Har du ikke fått med deg det ekstra forbruket så har du vært rimelig bevisstløs. Har du sjekket om noe av dette kan være spillegjeld?Anonymous poster hash: b59e8...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #14 Skrevet 5. februar 2014 Er det mange her som har opplevd at partneren har skaffet stor kredittkortgjeld bak deres rygg? Jeg trodde vi hadde en ordnet økonomi, med huslån under kontroll. En periode har vi mistet litt oversikt over budsjettet, og har hatt store reparasjoner på bil og en del andre store regninger. For å løse dette midlertidig har mannen min tatt opp stor kredittkortgjeld. Han gjorde det en gang før, men da var det et ganske lite beløp, og da ba jeg ham om å ALDRI gjøre det igjen. Det har nå skjedd, og jeg er mildt sagt sjokkert. Fikk nettopp vite hvor ille det står til. Og jeg har i ett år prøvd å få ha til å sette seg ned med meg og gjennomgå økonomien vår. I mellomtiden har jeg sittet og sett Luksusfellen på tv, moralisert over folk der og ledd av hvor dumme folk kan være. I min ytterste naivitet har jeg stolt på mannen min. Med så mye gjeld burde vi ha solgt den ene bilen, og det nye skiutstyret til 5000 kunne han ha spart seg å kjøpe. Nå viser det seg at min beste venninnes mann har gjort noe lignende, og hun sier det er et stort beløp, men hvor stort vet jeg ikke. Er dette så vanlig??? Skulle vært forbudt å ta opp lån som privatperson uten ektefelles samtykke. VIrker som det er alt for lett å få lån/kreditt. Anonymous poster hash: 2f7d2...180 Nordmenn har mye kredittkortgjeld, så dette er nok ganske vanlig. Men det er litt rart at du ikke har oppdaget dette, fordi ektefellens gjeld kommer på selvangivelsen, under punktet "Overføring mellom ektefeller". Ellers virker det jo som dere har ganske grei økonomi, så dere burde absolutt klare å nedbetale dette. Bare med å selge den ene bilen vil dere vel spare 50- 60 000 i året. Hvis du skiller deg på grunn av dette, vil jeg tro at dere har andre problemer i ekteskapet. Anonymous poster hash: 349bd...a84
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #15 Skrevet 5. februar 2014 TS her. Dette har nok pågått over flere år. Prøver å komme til bunns i det. Det er et bilkjøp inni dette også. Alt bunner i større problemer, og skilsmisse er det mest nærliggende. Men han vil ikke det, og jeg trenger tid til å finne ut hva vi gjør med hus og lån. Vi klarer å ordne opp med en god plan, og jeg har penger etter et salg av fritidsbolig. Han eier hytta foreldrene benytter, de har ført den på ham før alt dette skjedde. Saken er at jeg ikke forstår hvordan han kan ha gjort dette uten å informere meg. Og nå sliter vi ikke bare med å rydde i økonomi, men med tilliten også. Det er veldig trist alt sammen.Anonymous poster hash: 2f7d2...180 1
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Tilsammen nesten 500 000 Han har snakket med banken, han sier han skal ordne opp (dvs VI skal ordne opp). Vi hadde god oversikt før, men vi har hatt noen vanskelige år med dårlig kommunikasjon der vi har løst opp i ting ad hoc. Jeg her helt rystet, og kjølhaling er vurdert, men av hensyn til barna må vi ta ting steg for steg. Anonymous poster hash: 2f7d2...180 Som du er medansvarlig for pga du er gift med ham...
Gjest Deilig mann Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes det er helt tragisk, og jeg hadde seriøst kjølhalt mannen min om han hadde gjort noe slikt. Jeg hadde faktisk anmeldt han. Men jeg klarer ikke å la være å tenke at når du bruker 1 år på å få han til å snakke om økonomien så er det noe i veien med deg også. Du gir opp for fort og setter for få krav. Anonymous poster hash: 8277a...0b7 for hva? 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 TS her. Dette har nok pågått over flere år. Prøver å komme til bunns i det. Det er et bilkjøp inni dette også. Alt bunner i større problemer, og skilsmisse er det mest nærliggende. Men han vil ikke det, og jeg trenger tid til å finne ut hva vi gjør med hus og lån. Vi klarer å ordne opp med en god plan, og jeg har penger etter et salg av fritidsbolig. Han eier hytta foreldrene benytter, de har ført den på ham før alt dette skjedde. Saken er at jeg ikke forstår hvordan han kan ha gjort dette uten å informere meg. Og nå sliter vi ikke bare med å rydde i økonomi, men med tilliten også. Det er veldig trist alt sammen.Anonymous poster hash: 2f7d2...180 Jeg opplevde forsåvidt det samme. Min kone hadde kredittkortgjeld på vel 400 000,-, uten å fortelle meg. Men jeg visste om det hele tiden, fordi gjelden hennes kom på min selvangivelse under posten "Overføring mellom ektefeller". Jeg tok ikke på vei for dette, fordi vi har grei økonomi, og eier egen bolig, så vi bare bakte de 400 000,- inn i boliglånet. Det som irriterte meg mest, var at hun hadde antagelig betalt 60 - 70 000 i året unødvendig, fordi hun hadde kredittkortgjeld, og ikke boliglån. Tanken på skilsmisse streifet meg ikke. Dersom du skiller deg, vil jeg tro at det er andre problemer i ekteskapet. Anonymous poster hash: 349bd...a84
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #19 Skrevet 7. februar 2014 Heldigvis har vi god og stabil inntekt, men vi har et stort huslån i tillegg. Det er uforklarlig for meg hvordan alt dette kan ha skjedd og at han ikke har tatt grep tidligere. . Vi setter nå opp en plan som begge har innsikt i, men dette kommer jo til å prege oss i lang tid. Og tilliten er jo helt borte fra min side. Vurderer å skilles, men er ikke klar enda. Anonymous poster hash: 2f7d2...180 Det blir på en måte økonomisk utroskap, et svik. Skjønner godt dette tærer på forholdet. Men bra dere ser ut til å finne en løsning, så får tiden vise om forholdet er liv laga. Lykke til!Anonymous poster hash: 407b5...bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå