Gå til innhold

rotter som kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei til dere :)

jeg har nå gått til annskaffelse av 2 rotter, kjempe søte ..første dagene bet de ikke i det hele tatt.

jeg kom inn å laget smatte lyder å da kom de egentlig bort til åpningen.å jeg løftet de opp.koset med de.så ut som om de likte dette.

de er to gutter.

men i de siste uken(e) har vi flyttet,nye møbler inn på det rommet. å vi har bråket en del på rommet der rottene er.samt at vi ikke har vært der inne sånn veldig mye i løpet av en dag,i det siste.I og med at det har vært veldig fult der inne..

Men nå biter de, noen gang hardt og noen gang bare litt.dette har pågått i rundt en uke kanskje....Har jeg ødelagt de? hva kan jeg gjøre med dette? de er unge rotter.født i oktober/november.

hjelp meg noen :(

Anonymous poster hash: fea02...ceb
Skrevet

De er stresset av all støyen, og de trenger fysisk kontakt.
Hvorfor ha dyr om de skal stues inn på et eget rom?

Anonymous poster hash: 48dad...dca
  • Liker 4
Skrevet

Først ville jeg kastrert de.

Siden de er på et nytt og ukjent sted er det viktig med trygghet og rolige omgivelser. Det beste å gjøre fremover er å føre hånden rolig inn i buret og holde den der, kose med de etc ofte. Det er også viktig å ta de ut ofte og generelt håndtere de med kos og godbiter. Hetterotter er etter min erfaring de gnagerene som biter minst, og som det er lettest å avvenne med det.

• Liker 1
Skrevet

hei :)

ja det var ikke meningen å lage så mye støy.men saken er den at vi har hund så det var vanskelig å plassere de noen andre plasser.det er fult hele huset .så derfor er de på rommet til datteren min.

men jeg skal ta de ut framover å kose masse med de så får vi se hva som skjer.

hva koster det å kastrere de?

er det mye vits? jeg mener , blir de roligere ? de er jo ganske rolig av seg...

regner med at de ikke tisser så mye da? men er det andre "positive" grunner ?

Skrevet (endret)
Så lenge de går fint med hverandre og ikke har noen aggresjonsproblemer er det ingen vits i å kastrere dem. Det er risikofylt å legge rotter i narkose, pluss at kastrering ikke har noen større effekt på rotter atferdsmessig. Tisser gjør de uansett, om kastrering minker markering er veldig omdiskutert. Hannrotter er naturlig rimelige rolige og daffe.
Forøvrig høres det ut som om rottene deres er understimulerte og antagelig stresset etter alt bråket. Har de stort bur med ting de kan aktivisere seg med? Rotter er svært sosiale og intelligente dyr som krever mye plass og tid. De burde få gå løse minst en time hver dag. Det holder ikke å kose litt med dem, de må få utfolde seg fysisk. Det blir nok kjedelig i lengden for dem å stå stuet bort alene på et rom. Det går an å plassere buret i høyden så hunden ikke kommer til dem.
Det er dog mange grunner til at rotter biter, det kan være usikkerhet, redsel, aggresjon, stress, de vil være i fred, nysgjerrighet osv. Småbiting kan også være deres måte å ”vaske” dere på. Om rottene har røde øyne kan det være at de ser dårlig, som igjen kan føre til usikkerhet eller at de utforsker mer med munnen.
Endret av Skywise
  • Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Lukter det mat av hendene dine? Det kan være de tror du gir de godis.

Ellers så er de i værste puberteten nå og kan være litt høye på testosteron. Det kan også være utslagsgivende.

Jeg har tre hannrotter her og den ene er kastrert med chip. Han var litt vel tøff i tryne, men nå er han myk som smør og han markerer ikke i det hele tatt. Veldig kjekt med den chippen. Går også veldig fint med to med baller og en kastrat (ballene krympa inn av seg selv).

Ellers er kos og oppmerksomhet alltid en god oppskrift.

Skrevet

Så lenge de går fint med hverandre og ikke har noen aggresjonsproblemer er det ingen vits i å kastrere dem. Det er risikofylt å legge rotter i narkose, pluss at kastrering ikke har noen større effekt på rotter atferdsmessig. Tisser gjør de uansett, om kastrering minker markering er veldig omdiskutert. Hannrotter er naturlig rimelige rolige og daffe.
Forøvrig høres det ut som om rottene deres er understimulerte og antagelig stresset etter alt bråket. Har de stort bur med ting de kan aktivisere seg med? Rotter er svært sosiale og intelligente dyr som krever mye plass og tid. De burde få gå løse minst en time hver dag. Det holder ikke å kose litt med dem, de må få utfolde seg fysisk. Det blir nok kjedelig i lengden for dem å stå stuet bort alene på et rom. Det går an å plassere buret i høyden så hunden ikke kommer til dem.
Det er dog mange grunner til at rotter biter, det kan være usikkerhet, redsel, aggresjon, stress, de vil være i fred, nysgjerrighet osv. Småbiting kan også være deres måte å ”vaske” dere på. Om rottene har røde øyne kan det være at de ser dårlig, som igjen kan føre til usikkerhet eller at de utforsker mer med munnen.

Jeg skriver under på denne.

Syntes heller ikke rotter har noe å gjøre på et rom helt alene hele dagen. Sett dem på et rom hvor dere oppholder dere, bare oppå en hylle, så ikke hunden kommer til (se det selvfølgelig an, blir de for stresset, burde de ikke stå der. Men jeg har bare positive erfaringer med å ha rotter i oppholdsrom, og jeg har hatt rotter i snart 15 år).

Rottene er nok stresset og lite sosialisert. Gi dem masse oppmerksomhet og kos, så roer de seg nok.

Skrevet

Jeg har tatt meg tid til de flere ganger per dag at jeg går inn til de.koser, tar det saktw, jeg har med mye godis til de.tørket banan og ost er favoritt ;)

De har et stort bur.mye større enn det som er vanlig.å masse leker.

Det ser ut som om det er mest små biting.så kanskje de lukter mat ?

De er brødre så de krangler ikke.

Jeg vil ikke ha de på stuen, å det er pga hunden.vi har en stor hund.å den bjeffer til buret .så det er derfor

Skrevet

Jeg har hatt rotter, og den ene var utrolig vill og aggressiv i starten. Usikker på hva som roet han, men etter en stund ble han som et lite lam.

Jeg pleide ofte å ha buret åpent når jeg så på tv foreksempel. Så fikk de komme ut når de selv ville, uten at noen presset de. Jeg pleide ofte sette meg på gulvet og "late" som om de ikke var der. Da kom de ofte ut på eget initiativ, og gikk opp på fanget mitt. Kanskje du skal prøve å ikke ta de opp med en gang de kommer i åpningen, sånn at de får komme ut og snuse på ting først. Det tar litt tid, men de vil nok komme opp til deg til slutt. Bare la de gjøre det selv, sånn at de blitt trygge.

La de også stå i et rom med folk i starten, sånn at de blir vant til lydene og stemmene.

Skrevet

Jeg ville lagt inn en ullsokk eller et stykke tøy som du har brukt. Da venner de seg til lukten av deg, og de blander det med noe positivt. I tillegg ville jeg gitt de noe godt hver gang de kom ut av buret/var med deg. Da vil de tenke "mat" eller "kos" hver gang du tar rottene ut av buret. :)

Anonymous poster hash: 41d31...b3e
Skrevet

Det ser ut som om det er mest små biting.så kanskje de lukter mat ?

Småbiting/napping? Ser rotta stressa/spent ut? Gjør det vondt? Hvis ikke, er det ikke noe å bry seg om. Rotter utforsker med tennene. Det kan også hende at det lukter mat, og at de da smaker litt.

Hvis de biter på grunn av aggresjon eller redsel, biter de rimelig hardt...

Skrevet

Er rotter kosete altså? Kan de ligge i fanget og kose?

Anonymous poster hash: 7bf81...749
Skrevet

Er rotter kosete altså? Kan de ligge i fanget og kose?

Det skal jeg love deg at de er! :)

Skrevet

Det skal jeg love deg at de er! :)

Så koselig! Har vært borti noen hamstere og de var max kjipe. Hadde en rotte som lå rundt halsen min en gang jeg så på tv, men jeg trodde det var et unntak hehe. Akkurat som han likte å se på tv for han lå helt rolig og lagde sånne koselyder. Men er det forskjell på hun og han-rotter?

Skrevet

Jeg har kjeller'n full av kloakkrotter etter at dassen sprakk og det ble lekkasje. Så søte og kosete, men litt for mange. Gir bort en flokk av dem mot henting!

Anonymous poster hash: 0d883...e84

Skrevet

Så koselig! Har vært borti noen hamstere og de var max kjipe. Hadde en rotte som lå rundt halsen min en gang jeg så på tv, men jeg trodde det var et unntak hehe. Akkurat som han likte å se på tv for han lå helt rolig og lagde sånne koselyder. Men er det forskjell på hun og han-rotter?

Har hatt hamstere jeg og, men merka fort at rotter er mye annerledes. Hehe, ja var akkurat sånn med mine rotter og. Han ene kom når jeg ropte på han, kom opp i senga når jeg satt på dataen og likte å ligge inni armen på genseren min. Begge to var sånn at de likte å ligge inntil halsen, og ofte våkna jeg av at de lå inni håret fordi jeg hadde glemt å ta igjen luka på buret.

Litt usikker, jeg hadde hanrotter men. Tror kanskje hunnene er mer aktive og lukter mindre, mens hanrottene er roligere og mer glad i å kose.

Skrevet

hadde hann rotte som åpnet buret selv så vi måtte stramme slik at det ble hardt å åpne, slik at vi visste at han var i buret når vi var borte og om natta

var vi hjemme så var han som regel ute av buret og klatret på oss, og sov gjerne i nakken under håret mitt,

rotter er renslige dyr, og mine elsket å dusje, la en vaskeklut i dusjen og satte på vannet med myk stråle og der saatt de og vasket seg og de ville helst dusje i ti minutter, da kom de frivillig opp i fanget på handduken der for å bli tørket og kost med,ble dusjen kortere enn ti minutt så kom de ikke frivillig,

jeg hadde rottene på stua, og der bodde også katta, men katta lot de i fred fordi rottene bet den en gang, så den nærmet seg ikke buret, men katta kunne ligge i fanget og rottene kunne klatre på den for å komme opp i halsgropa og opp på nakken

så at hunden din reagerer på buret er naturlig men la rottene vere inne på rommet med en person og ta med buret ut på stua og la hunden snuse på og bli kjent med buret, la så hunden få lukte på buret med rottene i , hunder er nyskjerrige av seg og vil utforske nye ting

Anonymous poster hash: 5da2e...7dc
Skrevet

Meget stor forskjell på hun- og hanrotter, ja. Hunrottene er mindre i størrelse, og meget aktive. Har lite tid til å sitte stille, og vil gjerne utforske alt. Hanrottene blir større, og er generelt mye roligere og mer kosete. Finnes selvfølgelig individer som avviker fra "normalen", og en av mine jenter er en skikkelig koseklump etter å ha løpt fra seg litt. :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har hatt flere hunnrotter og hannrotter, og de siste årene bare hatt hannrotter. Hunnrottene er kjempemorsomme, men de er virkelig all over the place. Gutta er skikkelig sofaslasker. Har en sovende sofaslask på fanget nå. Veldig koselig.

Hadde en koseslaks av en hunnrotte, og nå har jeg en hyper hannrotte, så det er klart forskjeller som Alacewia sier. Men generelt er hannrottene sedate og hunnrottene aktive.

Rotter er fine kjæledyr. Enkle og glede og lett å få sosiale. Den ene rotta jeg har, kunne jeg ikke ta på de første månedene. Da hylte han av skrekk. Han hadde en kjip opplevelse med mennesker som ung. Jeg tror han har blitt holdt hardt og fått skader/vondt (brekt ribbein?) Nå kommer han smygende opp i fanget mitt og putter hodet i hånda mi for å få kos :rodmer:

Skrevet

Jeg hadde to rotter som kjæledyr en gang, to brødre. De var kjempe snille og kosete begge to fra dag 1, beit aldri eller noe. Kjempe fine kjæledyr :)

Men da den ene rotta døde ble den andre helt umulig å ha med å gjøre. Han beit hele tiden, hardt. Kunne ikke ta matskåla ut av buret en gang. Vi måtte dessverre avlive han, men tror nok det var det beste. Det sa dyrlegen også. Er det normalt at de blir sånn når kompisen dør? Noen som vet? Var i allefall kjempe trist, savner de virkelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...