Gå til innhold

Størrelse i brudekjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg skal gifte meg sommeren 2014 og merket at jeg må tenke på brudekjole, for det begynner å nærme seg. Er så usikker på om jeg faktisk passer noen, for er litt større enn "normalen":/ Ser på finn.no at de fleste er på 34-36, men at det er en del kjoler som har snøring, men hvor mye vil egentlig det si for størrelsen?

Er brudekjole størrelse det samme som i vanlige klær eller varierer det mye egentlig? Er så redd for å ikke finne noen som passer:/

Takker for svar :)

Anonymous poster hash: 61311...46b
Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hvilken størrelse bruker du da? Du finner sannsynligvis noen som passer uansett. Jeg har en tante som er svært stor i størrelsen, men hun kler seg bedre enn mange av oss andre likevel.

Skrevet

Min erfaring fra prøving av kjoler er at størrelsen varierer VELDIG fra merke til merke. Generelt sett er en kjole av amerikansk merke større enn en europeisk i samme størrelse. Dette på grunn av amerikansk "vanity sizing".

Jeg bruker vanligvis 38/40 i "normale" klær. Pronovias str. 40 var alt for stor for meg og måtte klypes inn skikkelig. Mens i Ladybird passet str. 42.

Mener å huske at en størrelse i Pronovias tilsa ca 4 cm, slik at en str. 40 er 4 cm større i livet enn str. 38.

Tror ikke du trenger å bekymre deg, altså! Det finnes brudekjoler i alle størrelser. F.eks går Mori Lee "vanlig" størrelse opp til US 28. De har også en egen plus size linje, Julietta.

Hvor mange størrelser som kan varieres med snøring vil også avhenge av hvordan kjolen er bak, f.eks. om det er stoff nok til å dekke huden under snøringen. Det kan jo være at du får snørt igjen kjolen, men at det er glippe som viser hud og det er vel ikke meningen. Generelt kan vel størrelsen maks variere med tre.

Anonymous poster hash: 686a7...eb8
Skrevet

Jeg er strl 40-42 i de fleste klær, og da jeg bestilte brudekjole så mente hun som hjalp meg i salongen at jeg ville passe strl 36 i Maggie sottero fordi det var snøring i ryggen og at de var generelt større i strl enn vanlige klær.

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at ikke du finner en som passer, men hvis du går i brudesalong og bestiller, så må du huske at det kan være litt leveringstid på kjolen med mindre de har strl din i salongen :)

Lykke til og ikke bekymre deg!! :-)

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Min erfaring fra prøving av kjoler er at størrelsen varierer VELDIG fra merke til merke. Generelt sett er en kjole av amerikansk merke større enn en europeisk i samme størrelse. Dette på grunn av amerikansk "vanity sizing".

Jeg bruker vanligvis 38/40 i "normale" klær. Pronovias str. 40 var alt for stor for meg og måtte klypes inn skikkelig. Mens i Ladybird passet str. 42.

Mener å huske at en størrelse i Pronovias tilsa ca 4 cm, slik at en str. 40 er 4 cm større i livet enn str. 38.

Tror ikke du trenger å bekymre deg, altså! Det finnes brudekjoler i alle størrelser. F.eks går Mori Lee "vanlig" størrelse opp til US 28. De har også en egen plus size linje, Julietta.

Hvor mange størrelser som kan varieres med snøring vil også avhenge av hvordan kjolen er bak, f.eks. om det er stoff nok til å dekke huden under snøringen. Det kan jo være at du får snørt igjen kjolen, men at det er glippe som viser hud og det er vel ikke meningen. Generelt kan vel størrelsen maks variere med tre.

Jeg har faktisk motsatt erfaring med Pronovias. Måtte ha str 38 selv om jeg til vanlig var str 34/36. Dette var modellen Nenufar, den er uten snøring. Endret av Trøffel
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da fikk jeg litt ideer og er ikke like bekymret:) TS

Anonymous poster hash: 61311...46b
Skrevet

Jeg har faktisk motsatt erfaring med Pronovias. Måtte ha str 38 selv om jeg til vanlig var str 34/36. Dette var modellen Nenufar, den er uten snøring.

Så rart! Kanskje det har med modellen å gjøre. Eller at størrelsene har blitt større nå (Nenufar kommer opp som en 2011/2012 kjole på Google). De jeg prøvde hadde alle glidelås, så størrelsen var ganske "fastsatt".

Det er litt forskjell i modellene, jeg fikk på meg noen i str. 34, mens andre i 34 ikke kom over lårene engang :P

Gjest Trøffel
Skrevet

Så rart! Kanskje det har med modellen å gjøre. Eller at størrelsene har blitt større nå (Nenufar kommer opp som en 2011/2012 kjole på Google). De jeg prøvde hadde alle glidelås, så størrelsen var ganske "fastsatt".

Det er litt forskjell i modellene, jeg fikk på meg noen i str. 34, mens andre i 34 ikke kom over lårene engang :P

Jeg giftet meg i 2011 så stemmer det :-) Ja jeg var redd for at str 38 ble for stort, men den satt faktisk så trangt at jeg ikke fikk plass til brudekorsettet under :-) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...