Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man velger å være litt annerledes og gjøre ting som ikke er helt "A4" så risikerer man reaksjoner på at man er i beste fall rar og i verste fall gal og uansvarlig, men som oftest uten noen god grunn til at det er galt det man gjør. Man bør tydeligvis holde seg innenfor det som er "godtatt i vårt samfunn".

Jeg er av dem som gir blaffen i hva andre måtte mene om mine valg, så lenge det ikke skader verken meg eller andre og jeg og de omkring meg er lykkelige med å ha det som vi har det så er det det som teller for meg. Så jeg har vel endt opp med å ikke være helt A4, kan man vel si.

Jeg er litt opptatt av at folk skal få leve som de vil uten å skulle bli hindret av synsing og fordommer fra ulike hold, så lenge det som sagt ikke skader noen de valgene man gjør.

Hva med dere andre? Hvor konforme eller ikke er dere? Hva har dere gjort/gjør dere som ikke er "godtatt i vårt samfunn"? Evt. har dere valgt bort ting i redsel for å skille dere ut. Eller har dere faktisk aldri hatt lyst til å gjøre noe som ikke er etter "malen"?

Og ikke minst, reagerer dere på mennesker som ikke holder seg innenfor malen for hva som er "godtatt i vårt samfunn"?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man velger å være litt annerledes og gjøre ting som ikke er helt "A4" så risikerer man reaksjoner på at man er i beste fall rar og i verste fall gal og uansvarlig, men som oftest uten noen god grunn til at det er galt det man gjør. Man bør tydeligvis holde seg innenfor det som er "godtatt i vårt samfunn".

Jeg er av dem som gir blaffen i hva andre måtte mene om mine valg, så lenge det ikke skader verken meg eller andre og jeg og de omkring meg er lykkelige med å ha det som vi har det så er det det som teller for meg. Så jeg har vel endt opp med å ikke være helt A4, kan man vel si.

Jeg er litt opptatt av at folk skal få leve som de vil uten å skulle bli hindret av synsing og fordommer fra ulike hold, så lenge det som sagt ikke skader noen de valgene man gjør.

Hva med dere andre? Hvor konforme eller ikke er dere? Hva har dere gjort/gjør dere som ikke er "godtatt i vårt samfunn"? Evt. har dere valgt bort ting i redsel for å skille dere ut. Eller har dere faktisk aldri hatt lyst til å gjøre noe som ikke er etter "malen"?

Og ikke minst, reagerer dere på mennesker som ikke holder seg innenfor malen for hva som er "godtatt i vårt samfunn"?

Jeg har inntrykk av at det som oftest er de som er mest ivrig på å proklamere seg som uavhengig og upåvirket av hva andre mener og sier (hint: er seg selv 110%!), faktisk er de som er mest opptatte av dette. Muligens ikke 'A4', men veldig stereotypiske.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har valgt et liv utenom A4. Og jeg står for valgene jeg har tatt. Valgene er tatt utifra det som passer meg best, ikke utifra hva samfunnet rundt forventer.

Men underveis har jeg møtt på (altfor) mange som vil mene en masse, og helst få meg inn på "riktig spor".

Og det er nok ganske mange forskjellige måter å ikke leve A4 på. Noen mer utagerende enn andre. Så det er vanskelig å svare helt eksakt.

Anonymous poster hash: 5898c...bc2
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har inntrykk av at det som oftest er de som er mest ivrig på å proklamere seg som uavhengig og upåvirket av hva andre mener og sier (hint: er seg selv 110%!), faktisk er de som er mest opptatte av dette. Muligens ikke 'A4', men veldig stereotypiske.

Nå var det jo da ikke om man blir påvirket av andre jeg pratet om, men om man velger å gjøre ting eller ikke selv om de strider mot godtatte normer.

Alle blir vi nok ubevisst litt påvirket av samfunnet vi lever i, men det er forskjell på det og å ikke våge å gjøre uvanlige valg fordi man vet at det nok vil komme reaksjoner.

Endret av asterix
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har valgt et liv utenom A4. Og jeg står for valgene jeg har tatt. Valgene er tatt utifra det som passer meg best, ikke utifra hva samfunnet rundt forventer.

Men underveis har jeg møtt på (altfor) mange som vil mene en masse, og helst få meg inn på "riktig spor".

Og det er nok ganske mange forskjellige måter å ikke leve A4 på. Noen mer utagerende enn andre. Så det er vanskelig å svare helt eksakt.

Anonymous poster hash: 5898c...bc2

Ja, mange som er glade i å mene mye om andres valg. (Spesielt på nettfora som dette hvor de kan gjøre det anonymt.), men også i det virkelige liv. Flott at du likevel har våget å ta dine egne valg.

Skrevet

Folk kan gjore som de vil for min del, men da er det jo gitt at de ikke klager over valgene eller konsekvensene av dem. Noen ganger er enkelte valg ukonvensjonelle av en grunn.

• Liker 2
Gjest Inferno
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne opphengtheten til enkelte i å proklamere seg selv som et avvik fra A4-livet. Flott for deg, vil du ha et diplom? Minner meg om emokidsa i 9. klasse som babler om at de er så sykt rare og unormale og at alle hater dem fordi de skiller seg ut.

Jeg gjør det jeg vil og om noen har et problem med det, er det deres problem. Det er ikke verre enn det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg velger å ikke få flere barn enn det ene jeg allerede har. Det er ikke alle som reagerer særlig bra på det selv om de er godt voksne.

Anonymous poster hash: 20393...64b

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir litt nysgjerrig på hva det er du gjør som er utenfor a4-boksen :)

Hva jobber du med, og hvor bor du?

Anonymous poster hash: 88845...799

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne opphengtheten til enkelte i å proklamere seg selv som et avvik fra A4-livet. Flott for deg, vil du ha et diplom? Minner meg om emokidsa i 9. klasse som babler om at de er så sykt rare og unormale og at alle hater dem fordi de skiller seg ut.

Jeg gjør det jeg vil og om noen har et problem med det, er det deres problem. Det er ikke verre enn det.

Grunnen til at jeg tar det opp er at jeg vet om mange som har latt være å gjøre ting fordi de var redde for reaksjonene eller har gått tilbake til malen pga reaksjoner. Sett fra mitt synspunkt vil det være positivt å belyse at mange faktisk gjør ting som er utenom det som er "godtatt i vårt samfunn". At samfunnet er mer mangfoldig enn man får inntrykk av ut fra de mest høyrøstede som setter seg til dommere over hva som er godtatt. Det er ikke så enkelt som å si at man driter i hva andre gjør, bare man slipper å høre om det. Dette skaper ikke et mer aksepterende samfunn, snarere tvert i mot.

• Liker 2
Gjest Inferno
Skrevet

Grunnen til at jeg tar det opp er at jeg vet om mange som har latt være å gjøre ting fordi de var redde for reaksjonene eller har gått tilbake til malen pga reaksjoner. Sett fra mitt synspunkt vil det være positivt å belyse at mange faktisk gjør ting som er utenom det som er "godtatt i vårt samfunn". At samfunnet er mer mangfoldig enn man får inntrykk av ut fra de mest høyrøstede som setter seg til dommere over hva som er godtatt. Det er ikke så enkelt som å si at man driter i hva andre gjør, bare man slipper å høre om det. Dette skaper ikke et mer aksepterende samfunn, snarere tvert i mot.

Og det er jo jævlig synd for dem, men en tråd på KG kommer ikke til å forandre noe. Vi bombanderes med "go your own way" og "just do it" og "be yourself, everyone else is taken" og det er ikke måte på hvor individualistiske og fantastiske vi alle er.

Skrevet

Jeg blir litt nysgjerrig på hva det er du gjør som er utenfor a4-boksen :)

Hva jobber du med, og hvor bor du?

Anonymous poster hash: 88845...799

Jobben min er nok rimelig A4, selv om kvinner nok er i mindretall i min bransje enda.Bosted nå er også veldig ordinært, selv om jeg har bodd på en del steder gjennom livet som har vært langt fra "normen".

Akkurat nå er det nok heller det at jeg bl.a har mange barn og er samboer med en som er mye yngre enn meg.

Ikke så "himla" rart akkurat. For meg er det helt normalt og ordinært, men det er likevel valg som skaper reaksjoner hos en del. Og hadde jeg brydd meg om hva som er "godtatt i vårt samfunn", så hadde jeg ikke kunnet valgt å leve som jeg gjør, rett og slett.

Skrevet

Og det er jo jævlig synd for dem, men en tråd på KG kommer ikke til å forandre noe. Vi bombanderes med "go your own way" og "just do it" og "be yourself, everyone else is taken" og det er ikke måte på hvor individualistiske og fantastiske vi alle er.

Vi er jo alle egne individer, så hvorfor ikke være individualister?

• Liker 1
Gjest Inferno
Skrevet

Vi er jo alle egne individer, så hvorfor ikke være individualister?

Fordi vi også er sosiale dyr som er avhengige av hverandre for å overleve, og vi har et enormt samfunn som for å gå rundt trenger at folk ikke kun er egoistiske individualister som setter seg selv foran alt.

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi også er sosiale dyr som er avhengige av hverandre for å overleve, og vi har et enormt samfunn som for å gå rundt trenger at folk ikke kun er egoistiske individualister som setter seg selv foran alt.

Hvordan får du det for deg at det å ta egne valg som ikke skader andre er egoistisk og å sette seg selv foran alt?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan får du det for deg at det å ta egne valg som ikke skader andre er egoistisk og å sette seg selv foran alt?

Fordi hvis du ikke oppfører deg som resten av flokken er du ikke en del av flokken. Er du ikke en del av flokken er du heller ikke med på å hjelpe den med å overleve. Derfor blir du ikke godtatt og satt pris på av de som velger å følge flokkens væremåte.

Deal with it or conform.

Anonymous poster hash: d42a1...83a

Skrevet

Jo eldre jeg blir, jo mindre lyst får jeg til å kødde med folks sterke meninger om hvordan jeg skal være. Jeg er utdannet lege, og hverdagen min er slik at folk sladrer massevis. Dersom jeg sier at jeg så en dritkul film, hvor hovedpersonen tok trippel salto og sparket skurken i trynet, så du ser blodet bare spruter utover, lissom - så er det hviske-tiske med en gang. De gamle og de konforme eier oss rebelske unge. De sitter i toppen i offentlige hierarkier. De utgjør størsteparten av arbeidsmassen. Du blir ikke vurdert ut ifra hva du gjør, og hvor bra du gjør det, men i stor grad av din evne til å underkaste deg. Og det blir slitsomt over tid å være i opposisjon. Det blir så mye støy. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke snakker med sykepleiere mer. Jeg vil ikke, jeg forakter dem sånn. Det samme med arbeidskollegaer. Jeg er blitt totalt beregnende. Etter hva folk forteller meg, så er slik psykopatisk adferd ønskelig. Alt jeg bryr meg om, er at vikariater forlenges, og at jeg får lønnsslippen. That's all there is.

Folk som skal være veldig individuelle, er gjerne kunstnere, eller artister av noe slag. Det går sånn passe bra i Norge, siden kunst er så ubetydelig. Det er ingen som bryr seg om du maler et bilde av en hund som har sex med en unge, eller noe annet tull. Men jeg vet om en som lager hip hop som har fått problemer grunnet dette i helsevesenet. Det er ikke akkurat den musikksjangeren de fleste bestemødre og familie-rugerene er interessert i. Kunstnere blir vel ofte kunstnere fordi de ikke klarer seg i samfunnet ellers.

Anonymous poster hash: fe8f0...ab7
  • Liker 1
Gjest Inferno
Skrevet

Grei oppsummering fra AB her:

Fordi hvis du ikke oppfører deg som resten av flokken er du ikke en del av flokken. Er du ikke en del av flokken er du heller ikke med på å hjelpe den med å overleve. Derfor blir du ikke godtatt og satt pris på av de som velger å følge flokkens væremåte.

Deal with it or conform.

Anonymous poster hash: d42a1...83a

Neida, det er ikke slik at man automatisk blir en tankeløs grizzly i en leir av kaniner bare fordi man bestemmer seg for å leve litt for seg selv. Det bør derimot oppfordres til et nyansert bilde av samfunnet som helhet fremfor denne voldsomme fascinasjonen for individualisme og egenrådig påståelighet. Noen ganger må man gjøre ting som er kjedelige og som ikke gir en personlig belønning - ganske ofte, faktisk - for at ting skal gå rundt. Man må kunne gi og ta.

• Liker 1
Skrevet

Grei oppsummering fra AB her:

Neida, det er ikke slik at man automatisk blir en tankeløs grizzly i en leir av kaniner bare fordi man bestemmer seg for å leve litt for seg selv. Det bør derimot oppfordres til et nyansert bilde av samfunnet som helhet fremfor denne voldsomme fascinasjonen for individualisme og egenrådig påståelighet. Noen ganger må man gjøre ting som er kjedelige og som ikke gir en personlig belønning - ganske ofte, faktisk - for at ting skal gå rundt. Man må kunne gi og ta.

Tror du har misforstått meg litt her. Jeg er ikke opptatt av at alle skal gjøre absolutt alt de har lyst til uansett konsekvens, men at man skal kunne ta utradisjonelle valg som ikke er til skade for andre uten at folk skal gå av skaftene av den grunn.

Jeg synes det er viktig med individualister og de som tenker i andre baner. Hadde vi ikke hatt det så hadde kanskje flokken overlevd, men vi hadde sittet der i berghulene våre og spist nøtter og bær fortsatt.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at de som "er sæh sjøl hundre'å'femti prossent" "er uttefår den derre A4-nårmen da vettø" er de dølleste menneskene som er mest A4.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...