Gå til innhold

Hvilke endringer bør jeg ha i kostholdet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trent regelmessig, men har den siste tiden også valgt å fokusere mer på kosthold, jeg spiser greit og får helt sikkert i meg alle de næringene jeg trenger. Men jeg ønsker å gå ned litt i fettprosent og da må det vel muligens noe strengere kosthold til. Jeg lurer rett å slett om dere har noe forslag til hvordan jeg bør spise for å gå ned mest mulig, jeg er veldig opptatt av at det jeg spiser skal smake godt, treningen vet jeg at er bra nok, men kosthold er jo det aller viktigste, så det bør jeg gjøre noe med tror jeg. Hvordan ser dette ut?

Frokost: 2 grovbrødskiver med 2 egg og skinke eller spekeskinke. Eller 2 grovbrødskiver med div pålegg, kan være brunost eller gulost med paprika o.l. Som oftest et glass sjokomelk til, da 3 dl skummet melk med en spiseskje oboy. Om jeg skal trene før lunsj blir det ofte en frukt før trening, appelsin eller noe. Ligger på rundt 350-500 kcal med melken og alt.

Lunsj: Stort sett 2 grovbrødskiver med pålegg og vann å drikke. På rundt 300 kcal.

Mellommåltid: Sjelden jeg har mellommåltid, men om jeg har det blir det en skyr eller noe frukt.

Middag: Her varierer det veldig, alt fra fullkornpita en eller to, med ost, og div rent kjøttpåleg med grønnsaker, eller kylling og søtpotet og noe grønnsaker, biff med tilbehør, pitabrød med kylling og salat, lasagne, sunnere taco med speltlomper, torsk med potet og gulrøtter. Litt hva som helst, men holder den på rundt 400-600 kcal, noen ganger litt mer i helgene, men ikke over 700 kcal.

Kvelds: Spiser stort sett ikke kvleds, men kan bli et lite glass sjokomelk, da fra 1 dl skummet melk.

Spiser ikke godteri o.l da jeg ikke har noe behov for det. Får dekket søtbehovet gjennom min daglige sjokomelk og evt en frukt.

Har lite peiling på kosthold og aner ikke om dette er bra nok eller dårlig for mitt formål. Redd jeg spiser alt for mye for å gå ned i vekt. Jeg lander som regel på rundt mellom 1300-1600 kcal daglig. Mest de dagene jeg trener ekstra tungt og fobrenner mye. Trener en 4-5 ganger i uken.

Hvordan ser dette kostholdet ut? Hvilke endringer bør jeg gjøre? Spiser utrolig mye karbohydrater ser jeg, men elsker brødskiver. Hva kan jeg spise annet til frokost og lunsj f. eks? Liker best å spise tre måltider for dag hvor jeg blir ordentlig mett etter hvert måltid. Men redd jeg ikke vil gå ned noe i vekt når jeg spiser så mye karbohydrater. Håper noen har noen gode forslag til endringer? :)

Anonymous poster hash: 08065...387
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun kalorier ut - inn som teller for vektnedgang, og for lavere fettprosent hvis du er overvektig. Tilstrekkelig proteiner, sammen med styrketrening, vil øke muskelmassen. Stor andel karbohydrater kan gjøre det vanskeligere å holde seg til dietten, hvis man er sånn at karbohydrater øker appetitten. Hvis ikke, har det ingen ting å si, kos deg med brødet, det er ikke usunt eller farlig. Fett gjør deg ikke fet, men bidrar med kalorier, så det må innpasses i det daglige kaloriregnskapet, på samme måte som karbohydrater og protein, og evt alkohol. Hvis man er i mye aktivitet, kan man spise mer.

Skrevet

Det er kun kalorier ut - inn som teller for vektnedgang, og for lavere fettprosent hvis du er overvektig. Tilstrekkelig proteiner, sammen med styrketrening, vil øke muskelmassen. Stor andel karbohydrater kan gjøre det vanskeligere å holde seg til dietten, hvis man er sånn at karbohydrater øker appetitten. Hvis ikke, har det ingen ting å si, kos deg med brødet, det er ikke usunt eller farlig. Fett gjør deg ikke fet, men bidrar med kalorier, så det må innpasses i det daglige kaloriregnskapet, på samme måte som karbohydrater og protein, og evt alkohol. Hvis man er i mye aktivitet, kan man spise mer.

Det er sant, regner med 1600 kcal på det meste daglig en uke er greit for en stabil og trygg fettredusering om jeg trener 4-5 dager i uken.

Okei, så grunnen til folk ikke spiser karbohydrater er fordi man blir sulten av det? Alltid trodd det var fordi det var mer usunt eller vanskeligere å gå ned i vekt med det. Skal sies at jeg kun velger de grove produktene og jeg blir ikke sulten av de, snarere tvert imot holder jeg meg godt å mett av karbohydrater i en god blanding med proteier. Drikker sjelden alkohol, så tror ikke det vil ha noe særlig innvirkning :) Spiser også litt fett, i form av egg, avocado og litt meierismør på skiva!

Anonymous poster hash: 08065...387

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...