Gå til innhold

sykelig overvektig, men SKAL ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg hadde en time hos gynekologen den 27. januar, da jeg har problemer med eggløsning, noe som skaper problemer da jeg ønsker flere barn.

Fikk da beskjed om at det nok er vekten min som er årsak til dette.

Noen måneder etter jeg fødte barnet jeg har fra før, for 6 år siden, veide jeg 75 kilo. Etter dette har vekten bare økt og økt, og jeg har gått ned og opp somk en jojo i flere år.

Selv om jeg vet jeg er veldig overvektig nå, aldri vært så feit som nå, ble jeg sjokka over tallet som lyste mot meg da jeg gikk på vekta hos gynekologen...

140,1 kilo!

Jeg gjorde dermed der og da en avtale med gynekologen: jeg skal ned i vekt, og om 6 måneder skal jeg tilbake. Om vekta har minka betraktelig til da, og jeg ikke har fått eggløsning tilbake, skal vi se på muligheter til å hjelpe meg med fertilitetsproblemet.

Jeg følte jeg fikk meg en skikkelig vekker. Dermed startet jeg umiddelbart med å legge om kostholdet.

Jeg skal ned i vekt, og denne gang SKAL jeg unngå å gå opp igjen.

Dermed starter jeg denne tråden, for å ha et sted å notere ned fremgang, samtidig somjeg kanskje kan få litt tips og råd fra andre.

Startvekt 27.01: 140,1 kg

05.02: 134,4 kg (ned 5,7 kg)

13.02: 132,6 kg (ned 7,5 kg)

19.02: 131,7 kg (ned 8,4 kg)

13.03: 128,9 kg (ned 11,2 kg)

19.03: 128,3 kg (ned 11,8 kg)

Det er langt igjen til trivselsvekt, men jeg er spent på å se hva vektnedgangen blir innen neste time hos gynekologen, som er i begynnelsen av august.

Jeg er virkelig motivert denne gang, flere barn er mitt høyeste ønske, så dette skal jeg klare! Setter pris på synspunkter og tilbakemeldinger fra andre, og kommer til å oppdatere tråden regelmessig :-)

Endret av jente*25
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ned fra samme vekt som deg! Ønsker deg masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 46dbb...2ae
Skrevet

Jeg skal ned fra samme vekt som deg! Ønsker deg masse lykke til :)Anonymous poster hash: 46dbb...2ae

Hei! Kjekt at vi er flere :-) føler de fleste som sier de skal ned i vekt kanskje har 10-15 kilo de vil kvitte seg med, og da er vi jo ikke helt i samme båt.

Lykke til til deg også! Og om du vil må du bare skrive noen ord om fremgangen din også, for meg er det i hvert fall ingenting som motiverer mer enn å se at andre får det til :-)

Skrevet

Ville bare ønske deg lykke til :-)

For første gang, har jeg klart å holdt meg til "programmet" lengre enn to uker. Og mitt motto når jeg er sliten og lei, er å huske hvorfor man startet :-)

Anonymous poster hash: be247...732

Skrevet

Lykke til! Det er imponerende at du allerede har gått ned så mye på kun litt over en uke! :hakeslepp::klappe:

Jeg er i samme båt. Startet på 137kg i begynnelsen av januar. Jeg er nå nede i 131,8kg (ned 5,2kg). Vi planlegger å begynne å prøve i sommer :gravid: . Målet mitt er å iallefall være under 40 i BMI innen den tid. Da må jeg ligge under 123,5kg. Men det burde gå bra så lenge jeg fortsetter slik. :trene:

Anonymous poster hash: e1c72...933
Skrevet

WOW! Ned nesten 6 kg på bare ni dager? Det var litt av en pangstart! :danse: Kan jeg spørre deg om du følger et spesielt opplegg? Jeg selv er også en stor jente. Veier pr i dag 110 kg. Men har vært større. Veide i fjor på denne tiden 148 kg. :sjokkert: Det var tungt, men jeg klarte å snu skuta, heldigvis :laugh:

Mitt opplegg har vært å spise ca hver 3 time. En helt vanlig kost vil jeg si, men uten mye sukker og fett. Jeg tror det er veldig viktig med proteiner og fett. Men dette med lavkarbo/ mye fett er ikke min greie. Jeg tror rett og slett det ikke er bra med for mye fett i kosten. Fettet vi har utenpå kroppen er farlig nok, men å være såkalt innfeit må jo være mye værre. Har kuttet ut mye sukker, som var hovedårsaken til min fedme og jeg trener moderat.Har en matte hjemme som jeg gjør øvelser på og så følger jeg noen treningsdvder. Og går turer Er i en eller annen form for bevegelse hver dag som krever litt mer enn å gå til kjøleskapet, for å være litt morsom, da :fnise: .Drikker også mye vann. :ol:

Jeg har som mål å gå ned 20 kg til frem mot begynnelsen av juli. Da kalkulerer jeg med et vekttap på ca en kg i uken. Jeg følger deg gjerne på veien mot en lettere kropp og liv. Veien blir kanskje lettere å gå sammen? Masse lykke til ivertfall!

Anonymous poster hash: 3d23d...d8f
Skrevet

WOW, så flink du er! :jepp: Jeg er også en stor jente som skal ned til 80 kg en gang i tiden, og etter det ned til 75, der ligger min trivselsvekt. For øyeblikket er jeg langt over der... Hvordan klarte du å gå ned så mye på så kort tid??? :)

Skrevet

Husk at du før eller siden kommer til å gå på en sprekk. Det viktige da er å godta det og ikke la det gå inn over deg, men bare ta seg sammen og fortsette det gode kostholdet. Det er viktig å kose seg innimellom ellers vil du ikke klare å holde ut i 6 måneder.

Anonymous poster hash: 5ae71...59a

Skrevet

Hei!

Mulig historie som er interessant for noen som er interessert i denne tråden og dette emnet.. Jeg har vært prøver og ufrivillig barnløs i 5 år. Jeg har alltid vært for stor, og leger har trodd PCO osv. Uregelmessig menstrusjon, feil balanse i hormoner osv osv. Høsten 2012 var jeg på utredning og ble frikjent for alt. Ingen endometriose, ingen cyster, ingen PCO, litt rare hormonnivåer, men innenfor normalen. Jeg målte blodprøver og fikk bekreftet eggløsning (men fortsatt uregelmessig mens). Denne gynekologen sa det rett ut: Livmoren din er pent formet og alt ser perfekt ut for å få barn. Men du er for stor. Går du ned i vekt, minst 20 kanskje 30 kilo, så blir du trolig gravid med en gang.

Jeg veide 135 kilo. Tanken på å gå ned 30 kilo før jeg fikk barn virket så vanvittig vanskelig! Men jeg hadde så lyst på barn og når mannens sædprøve også var fin, fikk jeg meg et spark bak. Så jeg brettet opp ermene og brettet opp lommeboka. Jeg fikk med personlig trener som kostet skjorta, men som var motoverende, fordi han veide meg hver 14. dag.. I 4 mnd hadde jeg ukentlige timer med ham, og deretter en time hver 14 dag med treningsplaner laget av ham. Det var kostbar moro. Kosten endret jeg også og motivasjonen var at denne superfitte treneren ikke skulle se at jeg stod stille eller gikk OPP...

I august i fjor så skjedde det magiske... minus 35 kilo, jeg bikket under 100 og var tosifret. NÅ skal jeg bli gravid.

Høsten gikk og ytterligere 6 kilo er tapt siden da... Hver mnd, negativ test. Jeg trodde det var noe feil og satte deadline for å gå til gyno igjen i februar i år.

Men for et par uker siden lyste det to blå mot meg på testen! Spiren satt som et skudd. Kanskje det hadde gått bra om jeg "bare" gikk ned 20 kilo.. Kanskje måtte jeg ned 40 kilo for å bli fertil nok.. Kanskje var jeg fertil nok når jeg hadde gått ned ti kilo, men at prøvingen bare tok ett år... Uansett - belønningen for mange av oss slitere som er overvektige er ofte STOR og herlig for å gå ned i vekt.

Håpe min historie er motivasjon for andre! For å gå opp i babyvekt må vi først ned i egenvekt ;)

Anonymous poster hash: ff2a9...edd
  • Liker 14
Skrevet

Lykke til! Det er imponerende at du allerede har gått ned så mye på kun litt over en uke! :hakeslepp::klappe:

Jeg er i samme båt. Startet på 137kg i begynnelsen av januar. Jeg er nå nede i 131,8kg (ned 5,2kg). Vi planlegger å begynne å prøve i sommer :gravid: . Målet mitt er å iallefall være under 40 i BMI innen den tid. Da må jeg ligge under 123,5kg. Men det burde gå bra så lenge jeg fortsetter slik. :trene:

Anonymous poster hash: e1c72...933

Så flink du har vært!

Merker selv at baby er en ypperlig motivasjon! :laugh:

WOW! Ned nesten 6 kg på bare ni dager? Det var litt av en pangstart! :danse: Kan jeg spørre deg om du følger et spesielt opplegg? Jeg selv er også en stor jente. Veier pr i dag 110 kg. Men har vært større. Veide i fjor på denne tiden 148 kg. :sjokkert: Det var tungt, men jeg klarte å snu skuta, heldigvis :laugh:

Mitt opplegg har vært å spise ca hver 3 time. En helt vanlig kost vil jeg si, men uten mye sukker og fett. Jeg tror det er veldig viktig med proteiner og fett. Men dette med lavkarbo/ mye fett er ikke min greie. Jeg tror rett og slett det ikke er bra med for mye fett i kosten. Fettet vi har utenpå kroppen er farlig nok, men å være såkalt innfeit må jo være mye værre. Har kuttet ut mye sukker, som var hovedårsaken til min fedme og jeg trener moderat.Har en matte hjemme som jeg gjør øvelser på og så følger jeg noen treningsdvder. Og går turer Er i en eller annen form for bevegelse hver dag som krever litt mer enn å gå til kjøleskapet, for å være litt morsom, da :fnise: .Drikker også mye vann. :ol:

Jeg har som mål å gå ned 20 kg til frem mot begynnelsen av juli. Da kalkulerer jeg med et vekttap på ca en kg i uken. Jeg følger deg gjerne på veien mot en lettere kropp og liv. Veien blir kanskje lettere å gå sammen? Masse lykke til ivertfall!

Ja, det var en god start, men slik er jeg hver gang, går ned veldig mye den første tiden, så stopper det litt mer opp.. Men jeg er ved godt mot, og har ikke tenkt å gi opp selv om det skulle butte mot etter hvert.

Ja, jeg vil gjerne følge deg på veien mot målet! Er mye god motivasjon i å se at andre får det til :biggrin:

WOW, så flink du er! :jepp: Jeg er også en stor jente som skal ned til 80 kg en gang i tiden, og etter det ned til 75, der ligger min trivselsvekt. For øyeblikket er jeg langt over der... Hvordan klarte du å gå ned så mye på så kort tid??? :)

Spiser sunt, og mindre enn før. Ellers er det ikke så mye jeg gjør egentlig. Sykler litt på spinningsykkelen i kjelleren, da :trene:

Men jeg er ikke flink til å trene, syns det er forferdelig kjedelig. Og enn så lenge fungerer det å endre kostholdet.

Husk at du før eller siden kommer til å gå på en sprekk. Det viktige da er å godta det og ikke la det gå inn over deg, men bare ta seg sammen og fortsette det gode kostholdet. Det er viktig å kose seg innimellom ellers vil du ikke klare å holde ut i 6 måneder.

Anonymous poster hash: 5ae71...59a

Det har du helt rett i, og det tror jeg er viktig å tenke på.

Derfor unnet jeg meg litt kos i helga som var. Går ikke bananas, men hadde pizza til middag (hjemmelaget) og noen bamsemums. Og i går var det morsdag, så da ble det litt is.

Men selv om jeg koser meg litt av og til, passer jeg på å unngå å gå over kalorigrensa som gjør at jeg går opp i vekt.

Når man veier så mye som meg skal man ha en del kalorier bare for å holde vekten...

Hei!

Mulig historie som er interessant for noen som er interessert i denne tråden og dette emnet.. Jeg har vært prøver og ufrivillig barnløs i 5 år. Jeg har alltid vært for stor, og leger har trodd PCO osv. Uregelmessig menstrusjon, feil balanse i hormoner osv osv. Høsten 2012 var jeg på utredning og ble frikjent for alt. Ingen endometriose, ingen cyster, ingen PCO, litt rare hormonnivåer, men innenfor normalen. Jeg målte blodprøver og fikk bekreftet eggløsning (men fortsatt uregelmessig mens). Denne gynekologen sa det rett ut: Livmoren din er pent formet og alt ser perfekt ut for å få barn. Men du er for stor. Går du ned i vekt, minst 20 kanskje 30 kilo, så blir du trolig gravid med en gang.

Jeg veide 135 kilo. Tanken på å gå ned 30 kilo før jeg fikk barn virket så vanvittig vanskelig! Men jeg hadde så lyst på barn og når mannens sædprøve også var fin, fikk jeg meg et spark bak. Så jeg brettet opp ermene og brettet opp lommeboka. Jeg fikk med personlig trener som kostet skjorta, men som var motoverende, fordi han veide meg hver 14. dag.. I 4 mnd hadde jeg ukentlige timer med ham, og deretter en time hver 14 dag med treningsplaner laget av ham. Det var kostbar moro. Kosten endret jeg også og motivasjonen var at denne superfitte treneren ikke skulle se at jeg stod stille eller gikk OPP...

I august i fjor så skjedde det magiske... minus 35 kilo, jeg bikket under 100 og var tosifret. NÅ skal jeg bli gravid.

Høsten gikk og ytterligere 6 kilo er tapt siden da... Hver mnd, negativ test. Jeg trodde det var noe feil og satte deadline for å gå til gyno igjen i februar i år.

Men for et par uker siden lyste det to blå mot meg på testen! Spiren satt som et skudd. Kanskje det hadde gått bra om jeg "bare" gikk ned 20 kilo.. Kanskje måtte jeg ned 40 kilo for å bli fertil nok.. Kanskje var jeg fertil nok når jeg hadde gått ned ti kilo, men at prøvingen bare tok ett år... Uansett - belønningen for mange av oss slitere som er overvektige er ofte STOR og herlig for å gå ned i vekt.

Håpe min historie er motivasjon for andre! For å gå opp i babyvekt må vi først ned i egenvekt ;)

Takk for at du delte historien din!

Det er sånn jeg trenger å høre. Jeg er overbevist om at vekta mi er årsaken til at ting ikke fungerer.

Ble veldig lett gravid forrige gang, men da var jeg normalvektig også.

Skrevet

Er noen dager siden jeg postet dette nå, men har vært noen hektiske dager.

Jeg unnet meg litt ekstra i helga, men gikk ikke helt amok, så jeg har ikke gått opp i vekt.

Vekta nå er 133,3 kilo, så nedgangen er nå 6,8!

Er fornøyd med det, men gleder meg til det begynner å synes.

Eneste jeg merker det på nå er at trange klær ikke er fullt så trange lengre :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hei jenter! Jeg vil også prøve å få barn, men sliter med uregelmessig mens og alt for mange kilo.

Veier pr dags dato 112 kg og vil ned til 90 -tosifret i første omgang..Min trivselsvekt er 75, og det er selvsagt der jeg vil ligge, men det er en lang vei å gå og så lite har jeg ikke veid siden jeg var 16 år - Nå er jeg 27. Kan jeg spørre hvor gammel dere er? Motivasjon å klare dette når vi er flere :)

Slik har jeg og samboer gjort det:

Vi går minst en halv mil hver dag

Vi har kuttet brus og godteri. Hvis vi skal kose oss baker vi selv, eller spiser sukkerfritt.

Vi prøver å ha sunne, næringsrike middager

Juicer (juicer grønnsaker og frukt) hver dag for daglige vitaminer og "fem om dagen"

Holdt på med dette nå i 2 uker og nede kun 1 kg (blæh) Men får håpe det er lårmuskler jeg har fått av all gåingen ;)

Lykke til alle sammen! Jeg oppdaterer her inne jeg også nå :)

Dette skal bli en virkelighet! For oss alle! Gleder meg til å se hvordan det går med dere, kiloer dere mister og fertiliteten dere øker!

:gravid::trene::klem1:

Klem fra Maria :babyjente:

Anonymous poster hash: f97dc...050
Skrevet

Hei på deg! Følger med på reisen din jeg! :duskedame:

Var bittelitt bekymret for at du hadde kastet deg ut i et alt for strengt opplegg i og med at du hadde gått ned nærmere 6 kg på de ni første dagene. Og da var det godt å lese at du hadde kost deg med litt pizza og noen bamsemums på lørdag og spist litt is på morsdagen. Da er du ikke fanatisk og det er jo kjempebra!

Jeg selv spiste eplekake med krem i går og på lørdag en sånn liten sjokolade fra ATKINS som jeg kjøper på Rema1000. Den har bare 150 kcal og nesten ikke sukker og den er kjempegod! Koster omtrent like mye som en stor Freiaplate på ca 1000 kcal, men det er kosen som er viktig og ikke mengden sjokolade som avgjør om jeg koser meg. Før var det omvent... :sjokolade::sad:

I dag skal jeg trene litt hjemme i min stue. :trene::hoppe: Det blir en av dvdene jeg har. Mye bra på nettet også som er tilpasset overvektige som vil trene. Har planer om å troppe opp på et senter når jeg er nede i 90 kg. Om 19 kg altså. 109 kg viste vekten i dag. Går rette veien dette! Jeg veier meg hver mandag. Ingen vits å veie seg oftere , for man kan lett bli veldig opphengt i hva vekten viser fra dag til dag. Håper du får en god uke og lurer du på noe, som eventuelt jeg kan svare på, så spør!

Hadde bare vært koselig det! :jepp:

Skrevet

Hei jenter! Jeg vil også prøve å få barn, men sliter med uregelmessig mens og alt for mange kilo.

Veier pr dags dato 112 kg og vil ned til 90 -tosifret i første omgang..Min trivselsvekt er 75, og det er selvsagt der jeg vil ligge, men det er en lang vei å gå og så lite har jeg ikke veid siden jeg var 16 år - Nå er jeg 27. Kan jeg spørre hvor gammel dere er? Motivasjon å klare dette når vi er flere :)

Slik har jeg og samboer gjort det:

Vi går minst en halv mil hver dag

Vi har kuttet brus og godteri. Hvis vi skal kose oss baker vi selv, eller spiser sukkerfritt.

Vi prøver å ha sunne, næringsrike middager

Juicer (juicer grønnsaker og frukt) hver dag for daglige vitaminer og "fem om dagen"

Holdt på med dette nå i 2 uker og nede kun 1 kg (blæh) Men får håpe det er lårmuskler jeg har fått av all gåingen ;)

Lykke til alle sammen! Jeg oppdaterer her inne jeg også nå :)

Dette skal bli en virkelighet! For oss alle! Gleder meg til å se hvordan det går med dere, kiloer dere mister og fertiliteten dere øker!

:gravid::trene::klem1:

Klem fra Maria :babyjente:

Må legge til at samboer er tynn som en strek, men er med på dette for meg! Jeg klarer ikke dette alene og trenger at han er med meg...Han har jo ikke vondt av dette, så fordi om han ikke har fett å miste, får han en sunnere livsstil :)

Klem Maria :lillesky:

• Liker 1
Skrevet

Tips fra meg som delte historien min i forrige uke:

Delmål og med kalorifrie premier!

Feks:

5 kg ned: Hudpleie

10 kg ned: Massasje/frisørtime

15 kg ned: Ny topp

Altså, ikke feire nedgang med en god middag eller en skål yogurt-is eller sukkerfri glutenfri sjokolade med lite karber.. Det er bedre med en premie som er helt kalorifri! Men det er viktig med premier. Man bør og skal feire sine suksesser!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Føler det har stoppa opp litt de siste fem dagene, men har heldigvis ikke gitt opp av den grunn, og i dag viste vekta nedgang igjen :-)

132;6 kilo!

Det som jeg kanskje syns er litt rart er at denne syklusen har vært lengre enn noen sinne. Har hatt lange sykluser lenge, men nå når jeg har gjort om på kostholdet og gått ned flere kilo er mensen ennå mer forsinka enn vanlig. 91 dager siden sist jeg hadde mensen, og tidligere har de lengste syklusene vært på 85 dager. Er ennå ingen antydning til at den har tenkt å komme...

Er det noen grunn tildette? Håper dette vil bedre seg etter hvert som jeg går mer ned i vekt.

Endret av jente*25
Skrevet

Jeg vil også følge med her!

Skal ned fra 120 tl 80-85 i følge legen, greit å se at vi er flere som er så "store" :)

Skrevet

Så flinke dere alle sammen er:) inspirerende å lese historien til alle sammen 😄 jeg henger meg på, og følger med!

Ønsker selv å gå ned. (Veier 95-97kg).

Skrevet

Merker at jeg ikke har like lett for å holde meg til sunne vaner i helgene... Og dette påvirker selvsagt nedgangen. Jeg går ned frem til fredag, men så står det stillt helt til onsdag uken etterpå, på grunn av at jeg ikke er like flink i helgene. Så det må jeg bedre meg på.

Vekta viste i dag 131,7kg

Skrevet

Hei!

Så bra at du ikke gir opp uansett! Det er jo heller ingen vits å gjøre det selv om ikke vekten går ned like fort og like mye hver gang. Jeg kjenner meg veldig godt igjen angående helgene.Jeg syns man skal kose seg litt ekstra ivertfall lørdagskvelden.Og jeg har fått i meg alt for mye mat og godteri mange, mange helger....Derfor måtte jeg legge en plan for meg selv, for jeg visste ( og vet fremdeles) hvor svak jeg er for godsaker av alle slag. Så jeg saumfarte overalt for å finne alternativer til det jeg var og er så glad i. Noen eksempler er popcorn og littegrann sjokolade til lørdagskvelden. Jeg har et par tips om veldig gode og sunne sjokolader. Det er Atkins sine som er ca 150 kcal pr stk og noen jeg fant på Meny som heter Deilig og sunn sjokolade.Det er forskjellige smaker å få tak i . Sjokoldaprinsens drøm er med karamellsmak f.eks. De inneholder 246 kcal pr plate som er 50 gram. Og det er ikke sukker i dem.Det er jo masse andre sunne desserter og kaker, is osv som man kan kjøpe ferdig eller lage selv. Masse oppskrifter på nettet man kan finne.

Jeg vet av egen erfaring at vekten kan stå stille i flere uker før den begynner å bevege seg nedover igjen, men om du tar å måler deg med målebånd, så skal du se forskjellen likevel.Å forvente en vektnedgang fra dag til dag blir ofte en skuffelse, for vekten påvirkes også av hvor mye vann kroppen har lagret gjennom døgnet som har gått også. Prøv å hold deg til å veie deg en gang i uken. Vet de tkan være vanskelig, men prøv!

Ellers vil jeg gjerne tipse om noen ganske greie treningsvideoer på youtube med en dame som heter Leslie Sansone. Det er enkelt å følge med på uten masse hopp og sprett og jeg følger de videoene både en og to ganger om dagen. Anbefales virkelig! Lykke til videre i jakten på å finne din vei mot målet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...