Sandra Skrevet 24. mai 2004 #1 Skrevet 24. mai 2004 Jeg tror jeg begynner å få herpessår på leppene og lurte derfor på om kremen jeg bruker kunne være skadelig for fosteret. (jeg er gravid i 21.uke) Jeg ringte nettopp jordmor, hun gikk igjen inn til gynekologen og spurte. Hun sjekket også en legemiddelkatalog, og mente det ikke var noe fare. MEN når jeg sjekker felleskatalogen (takk *tina*) står dette om virkemiddelet i kremen aciklovir (aciclovir), og jeg blir litt usikker: Graviditet/Amming: Bør bare brukes dersom klinisk fordel oppveier den potensielle risikoen for fosteret. Det er bare påvist teratogen effekt i noen tester og bare hos rotte etter meget høye subkutane doser. Overgang i placenta: Opplysninger mangler. Overgang i morsmelk: Aciklovir er påvist i morsmelk i konsentrasjoner som kan påvirke barnet. Bør ikke brukes under amming. Det er jo ikke sånn at jeg ikke klarer å ha et munnsår, men det er litt plagsomt og jeg kunne godt tenke meg å slippe et utbrudd. Vet ikke helt hva jeg vi her, kanskje noen meninger rundt hva dere ville gjort? Brukt kremen og hørt på jormor, eller latt være?
Gjest Ethereal Skrevet 24. mai 2004 #2 Skrevet 24. mai 2004 Det er jo en krem, så det er vel heller begrenset hvor mye som faktisk kan tas opp av fosteret. Jeg ville nok brukt den, hvis jordmor gav klarsignal.
Letti Skrevet 24. mai 2004 #3 Skrevet 24. mai 2004 Selv smører jeg min eldste sønn med den sterkeste kortisonsalven og får jo da naturlig nok dette på hendene, selvom jeg vasker meg godt etterpå. Men i følge legen så går det helt greit, det hadde vært helt anderledes hvis jeg hadde smurt inn salve på min egen kropp. Og det lille du bruker på leppa kan umulig ha mye og si.
Gjest Turi Skrevet 24. mai 2004 #5 Skrevet 24. mai 2004 Det betyr bare at salven ikke er testet på foster/gravide mødre. Sannsynligvis er den ikke farlig, siden det ikke står "må ikke brukes". Men jeg brukte ikke noe når jeg var gravid - for ingen av mine plager var verre enn om jeg hadde skadet Knøttet. Tror allikevel at du sikkert kan bruke den altså - jeg er bare overordentlig hysterisk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå