AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Jeg er snart 20 år og vurderer en utdanning innen psykologi. Vil ta årsstudium, gjøre det knallbra og så komme inn videre. Jeg holder på å ta opp fag, og tror ikke jeg vil ha høye nok karakterer til å klare å komme rett inn på bachelor, da snittet er litt høyt her jeg bor. Jeg er ikke spesielt flink i matematikk og naturfag, men det positive er at jeg er lærer ting veldig fort og har en veldig god egenskap til både å snakke med mennesker og få tillitt. Jeg er også genuint interessert i psykologi, og tror det vil være riktig vei å gå. Elsker å lese, og kan sitte å lese i timesvis (vil knapt gå på do). Det å sitte og notere og lese kunne ikke passet bedre for meg. Det er en også en ting jeg tenker er positivt med å velge denne studieretningen. Noen som er utdannet psykolog her og kan fortelle litt hvordan det er? Hvilke egenskaper er gode å ha som psykolog? Anonymous poster hash: 5894c...3ea
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Hvorfor vil du inn på bachelor om du vil bli psykolog? Anonymous poster hash: 21d57...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Her jeg bor må man enten søke seg rett inn på 3-årig bachelor eller først ta årsstudium for å komme inn på profesjonsstudiet. Man kommer ikke inn på sistnevnte med bare generell studiekompetanse her. Det er jo slik at om man kommer inn på bachelor og klarer seg bra der, så kan man jo også gå den veien og søke seg inn på de siste to årene når man er ferdig? Anonymous poster hash: 5894c...3ea
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 Her jeg bor må man enten søke seg rett inn på 3-årig bachelor eller først ta årsstudium for å komme inn på profesjonsstudiet. Man kommer ikke inn på sistnevnte med bare generell studiekompetanse her. Det er jo slik at om man kommer inn på bachelor og klarer seg bra der, så kan man jo også gå den veien og søke seg inn på de siste to årene når man er ferdig?Anonymous poster hash: 5894c...3ea Nei. Det er to forskjellige utdannelser. Anonymous poster hash: 911a1...6f5 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Høres ut som du har gode forutsetninger for å ta utdannelsen, men hvor i innlegget ditt ønsker du å bli psykolog? Det du beskriver høres mer ut som et ønske om å være en god psykologistudent. Anonymous poster hash: fbee9...e0e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Du må gå profesjonsstudiet for å bli psykolog. Anonymous poster hash: e0f42...134
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Du må gå profesjonsstudiet for å bli psykolog. Anonymous poster hash: e0f42...134 Ja, det er jeg klar over. Derfor jeg tenker å ta årsstudium og prøve å få bare A, slik at det er sjanse for å komme inn på profesjonsstudiet. Høres ut som du har gode forutsetninger for å ta utdannelsen, men hvor i innlegget ditt ønsker du å bli psykolog? Det du beskriver høres mer ut som et ønske om å være en god psykologistudent. Anonymous poster hash: fbee9...e0e Fikk det litt dårlig frem i innlegget, men som man sikkert skjønner så er det psykolog jeg vil bli, selv om det kanskje hørtes ut som det var bare god psykologistudent jeg ville bli. Men selvfølgelig, ønsker å være en god student for å ende opp som en god psykolog. Tror i grunn både studiet og det endelige yrket passer for meg, men man kan jo aldri være sikker.. Anonymous poster hash: 5894c...3ea
Sofie_22 Skrevet 5. februar 2014 #8 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Her jeg bor må man enten søke seg rett inn på 3-årig bachelor eller først ta årsstudium for å komme inn på profesjonsstudiet. Man kommer ikke inn på sistnevnte med bare generell studiekompetanse her. Det er jo slik at om man kommer inn på bachelor og klarer seg bra der, så kan man jo også gå den veien og søke seg inn på de siste to årene når man er ferdig? Anonymous poster hash: 5894c...3ea Hvor er det du bor? Tromsø? Du kan ikke ta bachelor i psykologi for så å ta siste to år av profesjonsstudiet, så vidt jeg vet. Jeg tror det er mulig å få autorisasjon som psykolog i bla. England med en master (og bachelor selvfølgelig) i psykologi. Jeg har aldri hørt at det går an i Norge. Og jo du kommer inn på årsstudiet i psykologi med kun generell studiekompetanse. Endret 5. februar 2014 av Sofie_22
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 Du trenger første året av bachelor eller årsstudium for å søke deg inn på profesjonsstudiet. Da antar jeg at du skal ta studiet i Tromsø. Du kan ikke ta hele bacheloren og så søke deg inn på profesjon. Det du kan med bachelor er å søke deg inn på masteren, men du blir ikke psykolog med master i psykologi. Om det er i Tromsø du skal søke deg inn, så skal det holde med generell studiekompetanse: http://uit.no/studietilbud/program?p_document_id=283023 Anonymous poster hash: 21d57...fb2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #10 Skrevet 5. februar 2014 Til info så er studiet fryktelig mye mer enn "å lese i timesvis…". Det er også ekstremt mye matte og statistikk. Dette må du være god på og kunne en del om fra før. Dette er en stor del av faget, vi har det hvert av de seks årene. Det er mye forskning, research, undersøkelser og analyser. I utlandet kan du ta bachelor, master og doktorgrad. I Norge må du ta profesjonsstudiet, det alle ender opp med ca samme antall år uansett. Mvh siste års psykologistudent. Anonymous poster hash: c28bd...280
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 På 5.2.2014 den 9.41, AnonymBruker skrev: Jeg er snart 20 år og vurderer en utdanning innen psykologi. Vil ta årsstudium, gjøre det knallbra og så komme inn videre. Jeg holder på å ta opp fag, og tror ikke jeg vil ha høye nok karakterer til å klare å komme rett inn på bachelor, da snittet er litt høyt her jeg bor. Jeg er ikke spesielt flink i matematikk og naturfag, men det positive er at jeg er lærer ting veldig fort og har en veldig god egenskap til både å snakke med mennesker og få tillitt. Jeg er også genuint interessert i psykologi, og tror det vil være riktig vei å gå. Elsker å lese, og kan sitte å lese i timesvis (vil knapt gå på do). Det å sitte og notere og lese kunne ikke passet bedre for meg. Det er en også en ting jeg tenker er positivt med å velge denne studieretningen. Noen som er utdannet psykolog her og kan fortelle litt hvordan det er? Hvilke egenskaper er gode å ha som psykolog? Anonymous poster hash: 5894c...3ea Hvordan gikk det? Anonymkode: b9571...8cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå