Rapunzel_ Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Var hos legen i går, pga. en skade i leggen og ankelen. Da han fikk høre hvor mye jeg trener, sa han at det er ikke rart at jeg får skade, siden jeg trener som en idrettsutøver. Har tenkt mye over dette, og synes selv at jeg absolutt ikke trener like mye som en idrettsutøver? Forrige uke trente jeg sånn her: Mandag: PulsStep 45 min. Mageøvelser i 15 min etterpå. Tirsdag: Intervalltrening og styrke i 30 min etterpå. Onsdag: Ren styrkeøkt i 60 min. Torsdag: Rolig løpetur 50 min. Fredag: Intervalltrening og styrke 30 min etterpå. Lørdag: Treningsfri. Søndag: Treningsfri. Og dette er en god treningsuke, som oftest trener jeg ikke så mye som dette. Uansett synes jeg ikke det likner en idrettsutøver, så vidt jeg vet trener de to ganger daglig i tillegg? Er ganske lite aktiv ellers i hverdagen, så føler treningsmengden min er normal. Kan jo godt være at treningen er årsaken til skaden, men synes likevel det er litt dumt og uprofesjonelt av legen å påstå at jeg trener som en idrettsutøver. Han påpekte det flere ganger også. Hva synes dere? Er jeg helt på jordet?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Synes ikke det ser ut som du trener som en idrettsutøver. Du trener mer enn mange andre, men på en annen side tror jeg det er mange "vanlige" mennesker som også trener mer enn deg, uten at de er idrettsutøvere. Likevel kan jo treningen din være en årsak til skaden i ankelen og leggen, men som du sier så er det teit av legen å påstå at du trener som en idrettsutøver. Anonymous poster hash: b5479...706 2
yxnyx Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Du har ikke tatt med hvor lang intervalltreningen tirsdag og fredag var. Legen spissformulerte seg nok litt, men har du fått en profesjonell til å se på treningsopplegget? Jeg vil si at det er lurt å gjøre når du trener såpass mye. Endret 5. februar 2014 av yxnyx 1
snusmumriken Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Legen er på jordet. Langrennsløperne på landslaget trener jo opp mot 900 timer i året. Jeg er og uenig i at man "må" eller "bør" få en profesjonell til å se på opplegget ditt. Om det funker for deg og du trives med det er det bare å fortsette. På den annen side, om skaden er direkte relatert til treningen din, bør du kanskje revurdere. Kanskje du startet for hardt ut (burde ha trappet gradvis oppover) eller du burde variere treningsform litt? Det er vel gjerne typisk kondisjonsøvelser slike vondter du har kommer av, så vidt jeg vet, da.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Synes ikke det ser ut som du trener som en idrettsutøver. Du trener mer enn mange andre, men på en annen side tror jeg det er mange "vanlige" mennesker som også trener mer enn deg, uten at de er idrettsutøvere. Likevel kan jo treningen din være en årsak til skaden i ankelen og leggen, men som du sier så er det teit av legen å påstå at du trener som en idrettsutøver. Anonymous poster hash: b5479...706 Enig i denne. Men hva er egentlig en "idrettsutøver"? Mener han en toppidrettsutøver? Innenfor hvilken disiplin da? Veldig upresist, med andre ord. Jeg trener omtrent halvannen gang mer enn deg, og har aldri sett på meg selv som noen "idrettsutøver", bare en veldig ivrig mosjonist. Anonymous poster hash: 4d473...079
Rapunzel_ Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2014 Du har ikke tatt med hvor lang intervalltreningen tirsdag og fredag var. Legen spissformulerte seg nok litt, men har du fått en profesjonell til å se på treningsopplegget? Jeg vil si at det er lurt å gjøre når du trener såpass mye. Oi, glemte det! Når jeg kjører intervaller varmer jeg først opp i omtrent 10-12 minutter, så kjører jeg intervaller i omtrent 8 minutter, før jeg løper "vanlig" igjen i rundt 5 minutter, og deretter intervaller igjen i omtrent 5 minutter. Så løper jeg rolig i omtrent 10 minutter til slutt. Blir rundt 40 minutter til sammen, men bruker alltid å ta det på dagsformen, så varierer litt fra trening til trening
Rapunzel_ Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2014 Enig i denne. Men hva er egentlig en "idrettsutøver"? Mener han en toppidrettsutøver? Innenfor hvilken disiplin da? Veldig upresist, med andre ord. Jeg trener omtrent halvannen gang mer enn deg, og har aldri sett på meg selv som noen "idrettsutøver", bare en veldig ivrig mosjonist. Anonymous poster hash: 4d473...079 En idrettsutøver er vel en toppidrettsutøver, ja. Ellers er man jo mosjonist. Jeg ser iallefall på idrettsutøvere som de som har idretten sin som "jobb", hvis du skjønner hva jeg mener
Rapunzel_ Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2014 Du har ikke tatt med hvor lang intervalltreningen tirsdag og fredag var. Legen spissformulerte seg nok litt, men har du fått en profesjonell til å se på treningsopplegget? Jeg vil si at det er lurt å gjøre når du trener såpass mye. Jeg trodde kanskje han spissformulerte seg litt da han sa det første gangen, men han gjentok det sånn 4-5 ganger i løpet av legetimen, og jeg fikk et inntrykk av at han mente det. Måten han sa det på får meg til å tro det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå