Sophie-Ann Skrevet 7. februar 2014 #121 Del Skrevet 7. februar 2014 Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep, samt svar/siteringer til/av disse Sophie-Ann, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 7. februar 2014 #122 Del Skrevet 7. februar 2014 Det er høyinteressant, også personlig for meg som nærmest kan velge selv om jeg vil bli permanent uføretrygdet eller ei Huff, det sier nok det meste. Jeg diskuterer bare med arbeidsføre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #123 Del Skrevet 9. februar 2014 Sosialisme er den største barnehageideologien av dem alle. Hele dens grunntanke er "Han fikk, da skal jeg også". Anonymous poster hash: d3310...dde Er vel litt mer barnehage at du ikke har fått med deg faktumet at de fleste liberalister er lavtlønnede og mindre intelligente. Dess høyere utdanning man har, jo mer sannsynlig er det at man er sosialist. Anonymous poster hash: ba8c5...f7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 9. februar 2014 #124 Del Skrevet 9. februar 2014 Hva er egentlig forskjellen på en liberalist og sosialist? Kan en sosialist være konservativ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. februar 2014 #125 Del Skrevet 9. februar 2014 Hva er egentlig forskjellen på en liberalist og sosialist? Kan en sosialist være konservativ? Det trenger ikke å være noen motsetning her. Det beste rådet jeg kan gi deg er å lese på wikipedia om begge, og så selv prøve å forstå forskjellen, for det er ikke så enkelt som at ting går fra rødt til blått. Man kan være både liberalist og sosialist og liberalist og antisosialist og omvendt. En som kaller seg liberalist er typisk for større frihet. Noen vil ha større personlig frihet (f.eks at man ikke skal kunne straffes for å ikke bruke bilbelte, nullofferkriminalitet) mens andre vil ha større økonomisk frihet. For de mest "ekstreme" betyr dette et samfunn fullstendig uten økonomisk styring der alt går på velvilje fra de rike, men dette er ekstremvarianten av økonomisk liberalisme. Sosialisme går mer på det økonomiske aspektet, og ønsker mye statlig styring, og mye omfordeling av rikdom slik at det skal bli mest mulig "rettferdig" og likt. Velferdsstaten er et eksempel på sosialistisk politikk. Også her ligger man på en skala, og det finnes både moderate og ekstreme varianter av ideologien. Jeg er f.eks personlig liberalist, men også til dels sosialist. I f.eks USA ville alle de norske partiene (over sperregrensen) blitt sett på som sosialistiske. I Norge regner de fleste SV og de til venstre (ikke "Venstre") som "sosialistiske", selv om alle partiene har deler av sosialisme i seg. Og ja, en kan fint være sosialist og konservativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. februar 2014 #126 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Er vel litt mer barnehage at du ikke har fått med deg faktumet at de fleste liberalister er lavtlønnede og mindre intelligente. Dess høyere utdanning man har, jo mer sannsynlig er det at man er sosialist.Anonymous poster hash: ba8c5...f7a Det partiet med høyest utdanning blant velgerne er vel Venstre, som ikke er "sosialistisk", selv om det som alle partier over sperregrensen har deler av sosialistisk politikk. Det skiller som venstre fra resten er vel først og fremst at de er mer liberale. Venstres liberale ideologi gjenspeiles i slagordet «Folk først» som er brukt siden våren 2011. Partiet mener lover, regler og tjenestetilbud må være tilpasset folks faktiske behov, fordi mennesker er viktigere enn systemer. http://no.wikipedia.org/wiki/Venstre Edit: Rotete formatering i quote Endret 9. februar 2014 av likestilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kassycat Skrevet 9. februar 2014 #127 Del Skrevet 9. februar 2014 For det aller meste liberal, men noe konservativ, særlig med tanke på kultur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xfce123 Skrevet 9. februar 2014 #128 Del Skrevet 9. februar 2014 Hva er egentlig forskjellen på en liberalist og sosialist? Kan en sosialist være konservativ? Sosialister i Norge er veldig konservative. De vil konservere alt som det er, arbeidsmiljølov, pensjonsalder, utbetalinger, velferdsordninger, og de som tilhører "konservative" partier vil ha små forandringer som tjener arbeidsgiverene. Fra historieboka du hadde på drittungeskolen var det vel sånn at når dette begrepet oppstod, så var det i en overklasse/herskergruppe i samfunnet, som ville bevare makten til de samfunnsinstitusjonene de hadde fordel av, deriblant kirken, derav også "tradisjonelle verdier." Men i Norge per i dag, så er sosialdemokratiet det som er standarden, som har vært det i alle år, og et sterkt og autoritært statsstyre, med masse gutteklubb og hierarki. Det kan være en fordel å ikke henge seg opp i manipulerende politikk-filosofers valgte sekkebetegnelser, men å heller møysommelig følge hvem som har fordel av hva og hvem som er venner med hvem, når man tenker politikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 9. februar 2014 #129 Del Skrevet 9. februar 2014 Men i Norge per i dag, så er sosialdemokratiet det som er standarden, som har vært det i alle år, og et sterkt og autoritært statsstyre, med masse gutteklubb og hierarki. Ja, selv om all empiri tilsier at hierarkiene er mye høyere i liberalistiske land enn sosialdemokratiske land. Mener forøvrig at eksistensen av trygder svekker hierarkier, da trygdede på mange måter har klart å komme seg unna elitene sin autoritet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 9. februar 2014 #130 Del Skrevet 9. februar 2014 Velferdsstaten er et eksempel på sosialistisk politikk. Opprinnelig sett så var ikke velferdsstaten sosialistisk. Ideen til velferdsstaten er borgerlig opprinnelig sett,og hensikten var å forhindre sosialisme. Det vil si at man ville gjøre arbeiderne fornøyd med sosiale rettigheter slik at de ga opp kravet om skikkelig sosialisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xfce123 Skrevet 9. februar 2014 #131 Del Skrevet 9. februar 2014 Ja, selv om all empiri tilsier at hierarkiene er mye høyere i liberalistiske land enn sosialdemokratiske land. Mener forøvrig at eksistensen av trygder svekker hierarkier, da trygdede på mange måter har klart å komme seg unna elitene sin autoritet. Jeg kjenner ikke noen særlige liberalistiske land. Jeg tror det må være veldig vanskelig å skape liberalistiske land. Jeg kjenner mange eksempler på sterk statsmakt, og kombinasjoner av stat som tar hensyn til kapitalistiske interesser på tvers av befolkningens større interesser. Det er leit at eneste måten å kunne være i opposisjon på, og gjøre ting annerledes, det er å være fanget i et trygdehelvete. Du må være trygdet og ufarliggjort for å kunne si hva du vil i Norge, ellers fins det alltid en eller annen som kjenner en eller annen som kan ta fra deg jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 9. februar 2014 #132 Del Skrevet 9. februar 2014 Du må være trygdet og ufarliggjort for å kunne si hva du vil i Norge, ellers fins det alltid en eller annen som kjenner en eller annen som kan ta fra deg jobben. Dette var jo mye vanligere under liberalisme på attenhundretallet. Da hadde man noe som kaltes "svartelister" for å unngå å ansette sosialister og fagforeningsfolk. Forskjellen var da at trygd ikke var noe alternativ for dem som ikke fikk noen jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. februar 2014 #133 Del Skrevet 9. februar 2014 Jeg kjenner ikke noen særlige liberalistiske land. Jeg tror det må være veldig vanskelig å skape liberalistiske land. Jeg kjenner mange eksempler på sterk statsmakt, og kombinasjoner av stat som tar hensyn til kapitalistiske interesser på tvers av befolkningens større interesser. Somalia? Der har i alle fall staten lite de skulle sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 9. februar 2014 #134 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) . Endret 9. februar 2014 av minimio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. februar 2014 #135 Del Skrevet 9. februar 2014 Opprinnelig sett så var ikke velferdsstaten sosialistisk. Ideen til velferdsstaten er borgerlig opprinnelig sett,og hensikten var å forhindre sosialisme. Det vil si at man ville gjøre arbeiderne fornøyd med sosiale rettigheter slik at de ga opp kravet om skikkelig sosialisme. Forhindre hva fra sosialismen? Hva er "skikkelig" sosialisme? Ellers er jo tanken langt fra dum... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xfce123 Skrevet 9. februar 2014 #136 Del Skrevet 9. februar 2014 Somalia? Der har i alle fall staten lite de skulle sagt... Somalia er fylt av dumme, intolerante, rasistiske, religiøse og fattige idioter. Det beste utgangspunktet for å lage et godt samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 9. februar 2014 #137 Del Skrevet 9. februar 2014 Forhindre hva fra sosialismen? Hva er "skikkelig" sosialisme? Ellers er jo tanken langt fra dum... Skikkelig sosialisme er kort og godt å sette markedet helt ut av spill eller sørge for at privat kapital ikke eier noenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 9. februar 2014 #138 Del Skrevet 9. februar 2014 Skikkelig sosialisme er kort og godt å sette markedet helt ut av spill eller sørge for at privat kapital ikke eier noenting. Funket kjempebra for sovjet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 9. februar 2014 #139 Del Skrevet 9. februar 2014 Funket kjempebra for sovjet Når skal du begrunne at jeg ønsker massedød fordi jeg er imot økonomisk globalisering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 9. februar 2014 #140 Del Skrevet 9. februar 2014 Når skal du begrunne at jeg ønsker massedød fordi jeg er imot økonomisk globalisering? Det har jeg allerede gjort i #30 Dessuten driver du nå å flytter målstangen. Akkurat samme strategi som de fleste kreasjonister bruker. Du svarer ikke på sovjet kritikken som du siterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå