Gå til innhold

Slutte å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Vurderer sterkt å slutte å spise kjøtt!
Er det virkelig slik i Norge også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha, nå fikk jeg meg en god latter. Aldri stol på veganere. Videoen var jo bare tull og skremselspropaganda fra ende til annen. Åreforkalkning (atherosclerosis) får man ikke av kjøttet eller av mettet fett, man får det av margarin, sukker og stivelse.

"Rødt kjøtt" skiller ikke mellom hamburger / pølse (med hvitt brød og gjerne pommes frites) og rent kjøtt. De fleste amerikanerne som har krysset av på at de har spist rødt kjøtt har med andre ord mest sannsynligvis spist prosessert kjøtt med mye dritt i og sammen med hvitt brød og pommes frites. Jeg har ikke sett en eneste studie som har vist at rent rødt kjøtt gir noen negativ helseeffekt. Annet enn hvis du brenner kjøttet.

Men den delen om dårlig kvalitet på kjøtt finner du selvfølgelig i Norge også. Kjøp økologisk og skal du ha kylling velg Stang eller Holte. Og skal du ha pølser, velg pølser med over 90% kjøtt. Det er faktisk ofte så lite som 40% kjøtt i vanlige pølser...

Norske dyr har det bedre enn de viste i videoen. Jeg bor på landet og det er mange dyrebønder her. Jeg vet ikke hva lovverket sier, men ingen av dem brennmerker dem. De får et stempel i øret. Og ingen fjerner hornene. Og de fleste her har robotfjøs, så kyrne går rundt i fjøset og velger selv når de vil bli melket. Og så har de ofte klømaskiner. Og kyrne går ute på beitet fra morgen til kveld så lenge været tillater det. Det jeg reagerer på derimot er at de gis mat av dårlig kvalitet. Kraftfôr er ikke den maten de bør spise.

Jeg ser ikke poenget med å kutte ut kjøtt. Men vil du av etiske grunner risikere helsa di fordi du ikke vil spise dyr, så går det an å kutte ut kjøtt. Men det krever mye kunnskap.

Anonymous poster hash: f0245...e96
  • Liker 8
Skrevet

Det er riktig som ab over meg skriver at du bør ha endel kunnskap om kosthold før du bestemmer deg for å bli vegetarianer. Om man spiser som før men bare kutter ut kjøttet er det større sjanse for at du ikke får i deg alt du trenger. Så en god start vil gjerne være å kutte ned på kjøttforbruket,mens du lærer litt om hvordan du kan legge om kostholdet for å få i deg viktige næringsstoffer,proteiner,omega3 osv :) Så kan du evt. ta steget til å bli vegetarianer etterhvert om du har lyst å prøve å leve på den måten.

Jeg har vært vegetarianer(spiser hovedsaklig vegansk) i over 20 år og er frisk,aldri hatt noen mangler,er normalvektig og har til og med båret fram et friskt,velskapt og normalvektig barn som jeg ammet til han var over året.

Anonymous poster hash: 7f3f4...757
  • Liker 1
Skrevet

Kjære deg, Ketchupjenta, jeg tror du skal konsentrere deg om å få i deg ren og sunn mat og ikke fokusere på å bli vegetarianer. Du har nok utfordringer nok som det er med kosthold. :klem: (Og dette er bare et velmenende råd, altså.)

Anonymous poster hash: fe4c1...d4e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å kutte ut kjøtt. Men vil du av etiske grunner risikere helsa di fordi du ikke vil spise dyr, så går det an å kutte ut kjøtt. Men det krever mye kunnskap.

Apropo skremselspropaganda...

Dette er jo ikke sant. Vegetarianere har generelt bedre helse enn kjøttspisere.

http://www.kk.no/904310/vegetarianere-lever-lenger

http://www.nrk.no/livsstil/vegetarmat-godt-for-hjertet-1.10893999

• Liker 1
Gjest Inferno
Skrevet

Vegetarianere har ofte bedre helse fordi de i større grad er nødt til å være obs på hva de trøkker i seg. De fleste i dag kunne også hatt godt av å spise mindre kjøtt, men helsemessig er det ingen grunn til å droppe det helt. Vi er kjøttetere. Problemet med kjøttkonsum i dag er mengdene og tilsetningsstoffene som pjåtes inn for å presse prisene ned, ikke kjøttet i seg selv.

Norsk kjøttindustri er også bedre enn svært mange andre steder. Perfekt er den ikke og noen har det verre enn andre, men dersom du bare tenker "stakkars dyra" og ikke har det som prinsipp å ikke spise noe som har hatt en bevissthet, er det ingen grunn til å kutte kjøtt helt. Da er det bedre å være obs på hvilke produkter du velger og med det støtte de som fører en forsvarlig oppdrett.

Artiklene og videoene som florerer rundt dette er i stor grad propaganda og ikke nøytral vitenskap. Statistikk og forskning kan vris til det meste.

Det er også mulig å ha et godt kosthold uten kjøtt (og til dels øvrige animalske produkter) men det krever tid, ork og penger. Tåpelige argumenter finner man på begge sider av skalaen. En grei tommelfingerregel er å stoppe opp i minst ti sekunder og tenke litt sjæl før man sluker radikale påstander.

• Liker 3
Skrevet

Apropo skremselspropaganda...

Dette er jo ikke sant. Vegetarianere har generelt bedre helse enn kjøttspisere.

http://www.kk.no/904310/vegetarianere-lever-lenger

http://www.nrk.no/livsstil/vegetarmat-godt-for-hjertet-1.10893999

Se foredraget How to Win an Argument with a Vegetarian av Denise Minger. Vestlige vegetarianere har generelt bedre helse enn kjøttspisere, men det er fordi de gjør andre grep. Sammenligner du en vegetarianer og en kjøttspiser så er det mindre sannsynlig at vegetarianeren røyker, det er mer sannsynlig at vegetarianeren trener jevnlig, det er mindre sannsynlig at vegetarianeren drikker alkohol, vegetarianeren spiser sannsynligvis mindre hvetemel og vegetarianeren spiser sannsynligvis mindre sukker. Du ser vel hvordan disse grepene kan ha en effekt på helse? Det er ikke som at de har sammenlignet samme kosthold og livsstil med og uten kjøtt og funnet ut at man er sunnere uten kjøtt.

Faktisk så ved at folk generelt tror noe er sunt eller usunt, så vil observasjonsstudier en stund senere bekrefte dette fordi de helsebevisste følger dette. Ett eksempel er østrogentilskudd. Man trodde en stund at det var bra å ta østrogentilskudd, så da tok de helsebevisste østrogentilskudd. Observasjonsstudier bekreftet at østrogentilskudd førte til bedre helse. Så de tok steget videre og kjørte en klinisk test, altså at en gruppe fikk placebo og en annen fikk østrogen og den viste klart at østrogen var skadelig. Så hvordan kunne observasjonsstudien vise at det var bra for oss? Fordi de helsebevisste gjorde andre steg i hverdagen som forbedret helsen.

Ser du foredraget så vil du se at hun snakker om taiwanesiske vegetarianere. De taiwanesiske vegetarianere spiser ikke kjøtt på grunn av religion og spiser og lever ellers tilnærmet likt sine kjøttspisende naboer bare uten kjøtt. Dette er et mye bedre sammenligningsgrunnlag hvis man er ute etter å se om kjøtt er helseskadelig. Noe det tyder kraftig på at det ikke er siden taiwanesiske vegetarianere har høyere risiko for hjertesykdom enn taiwanesere som spiser kjøtt.

Vegetarianere har også lavere beintetthet, selv om de prøver å fortelle oss motsatt. Altså de påstår at kjøttetere har lavere beintetthet. Vegetarianere brekker bein oftere enn kjøttspisere.

• Liker 6
Skrevet

Se foredraget How to Win an Argument with a Vegetarian av Denise Minger. Vestlige vegetarianere har generelt bedre mindre sannsynlig at vegetarianeren røyker, det er mer sannsynlig at vegetarianeren trener jevnlig, det er mindre

Ja, men dette bekrefter jo at vegetarianere har bedre helse enn kjøttspisere. Akkurat som at mennesker som trener gjerne har bedre helse enn de som ikke gjør det.

En person som drikker mye alkohol, røyker 30 om dagen og sitter plantet foran tven 23,5 timer ila et døgn og trener 30 minuter har jo heller ikke en god livsstil. Likevel kan man si at å trene har god helseeffekt fordi 30 minutter trening hver dag gjerne følges av bedre kosthold, mer bevegelse ellers i hverdagen og generelt mer fokus på egen kropp og helse.

Det at noe går hånd i hånd gjør enhver studie komplisert, litt som at slankepiller kan fungere kjempebra....

...i kombinasjon med godt kosthold og trening...sannsynlig at vegetarianeren drikker alkohol, vegetarianeren spiser sannsynligvis mindre hvetemel og vegetarianeren spiser sannsynligvis mindre sukker. Du ser vel hvordan disse grepene kan ha en effekt på helse? Det er ikke som at de har sammenlignet samme kosthold og livsstil med og uten kjøtt og funnet ut at man er sunnere uten kjøtt.

Faktisk så ved at folk generelt tror noe er sunt eller usunt, så vil observasjonsstudier en stund senere bekrefte dette fordi de helsebevisste følger dette. Ett eksempel er østrogentilskudd. Man trodde en stund at det var bra å ta østrogentilskudd, så da tok de helsebevisste østrogentilskudd. Observasjonsstudier bekreftet at østrogentilskudd førte til bedre helse. Så de tok steget videre og kjørte en klinisk test, altså at en gruppe fikk placebo og en annen fikk østrogen og den viste klart at østrogen var skadelig. Så hvordan kunne observasjonsstudien vise at det var bra for oss? Fordi de helsebevisste gjorde andre steg i hverdagen som forbedret helsen.

Ser du foredraget så vil du se at hun snakker om taiwanesiske vegetarianere. De taiwanesiske vegetarianere spiser ikke kjøtt på grunn av religion og spiser og lever ellers tilnærmet likt sine kjøttspisende naboer bare uten kjøtt. Dette er et mye bedre sammenligningsgrunnlag hvis man er ute etter å se om kjøtt er helseskadelig. Noe det tyder kraftig på at det ikke er siden taiwanesiske vegetarianere har høyere risiko for hjertesykdom enn taiwanesere som spiser kjøtt.

Vegetarianere har også lavere beintetthet, selv om de prøver å fortelle oss motsatt. Altså de påstår at kjøttetere har lavere beintetthet. Vegetarianere brekker bein oftere enn kjøttspisere.

Ja, men dette bekrefter jo at vegetarianere har bedre helse enn kjøttspisere. Akkurat som at mennesker som trener gjerne har bedre helse enn de som ikke gjør det.

En person som drikker mye alkohol, røyker 30 om dagen og sitter plantet foran tven 23,5 timer ila et døgn og trener 30 minuter har jo heller ikke en god livsstil. Likevel kan man si at å trene har god helseeffekt fordi 30 minutter trening hver dag gjerne følges av bedre kosthold, mer bevegelse ellers i hverdagen og generelt mer fokus på egen kropp og helse.

Det at noe går hånd i hånd gjør enhver studie komplisert, litt som at slankepiller kan fungere kjempebra....

...i kombinasjon med godt kosthold og trening...

Det som likevel er kjent er at de fleste har godt av å spise mindre kjøtt. Å være vegetarianer er gjerne et valg gjort på bakgrunn av samvittighet, og har ikke negative effekter på helsen. Så vil det alltid være studier som sier at det er kjempepositivt, mens andre sier det er motsatt.

Men en kan ikke argumentere mot at livsstilen som vegetarianer er sunn.

Skrevet

...i kombinasjon med godt kosthold og trening...

Det som likevel er kjent er at de fleste har godt av å spise mindre kjøtt. Å være vegetarianer er gjerne et valg gjort på bakgrunn av samvittighet, og har ikke negative effekter på helsen. Så vil det alltid være studier som sier at det er kjempepositivt, mens andre sier det er motsatt.

Men en kan ikke argumentere mot at livsstilen som vegetarianer er sunn.

Bedre helse på grunn av alt det andre de gjør fordi de er generelt mer helsebevisste enn kjøttspisere. Det har ingenting med at de ikke spiser kjøtt. Her er det ikke snakk om hele pakken. Her er det snakk om spise kjøtt vs ikke spise kjøtt. Du kan spise kjøtt og samtidig kutte ut røyken, trene jevnlig, kutte ut sukker, kutte ut mel og kutte ut alkohol. Vegetarianere har ikke pantent på dette.

Men hvis du mener at høyere risiko for hjertesykdom og lavere beintetthet ikke er negativt, så kjør på. Jeg skal ikke stoppe deg. Men nå vet du i alle fall risikoene.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Bedre helse på grunn av alt det andre de gjør fordi de er generelt mer helsebevisste enn kjøttspisere. Det har ingenting med at de ikke spiser kjøtt. Her er det ikke snakk om hele pakken. Her er det snakk om spise kjøtt vs ikke spise kjøtt. Du kan spise kjøtt og samtidig kutte ut røyken, trene jevnlig, kutte ut sukker, kutte ut mel og kutte ut alkohol. Vegetarianere har ikke pantent på dette.

Men hvis du mener at høyere risiko for hjertesykdom og lavere beintetthet ikke er negativt, så kjør på. Jeg skal ikke stoppe deg. Men nå vet du i alle fall risikoene.

Har du kilder på at vegetarianere har høyere risiko for hjertesykdom?

Hva er i tilfelle da bakgrunnen for dette: http://veg-veg.no/nyheter/helse/kjøtt/hjerteinfarkt_kutt_kjott

Eller dette: http://helseogmat.net/hjerte-mat-kosthold/vegetarmat-sunt-for-hjertet/

Endret av katinkatinka
Skrevet

katinkatinka, on 05 Feb 2014 - 18:33, said:

Har du kilder på at vegetarianere har høyere risiko for hjertesykdom?

Taiwanese Female Vegetarians Have Lower Lipoprotein-Associated Phospholipase A2 Compared with Omnivores

Som sagt, dette er en bedre observasjonsstudie på kjøtt vs ikke-kjøtt siden de ellers lever likt så det gir bedre sammenligningsgrunnlag. De som spiser kjøtt er sunnere enn de som ikke spiser kjøtt. Flere risikofaktorer som økt CRP, økt homocystein og økt triglyserider tyder på at de har økt risiko for hjertesykdom.

katinkatinka, on 05 Feb 2014 - 18:33, said:

Hva er i tilfelle da bakgrunnen for dette: http://veg-veg.no/nyheter/helse/kjøtt/hjerteinfarkt_kutt_kjott

Eller dette: http://helseogmat.net/hjerte-mat-kosthold/vegetarmat-sunt-for-hjertet/

Igjen, disse er utført på vestlige vegetarianere som også har gjort andre inngrep i livsstilen sin. Her prøver jeg å isolere kjøtt vs ikke-kjøtt. Jeg har jo sagt at vegetarianere generelt har bedre helse, men for å gjenta meg selv IGJEN: Det er ikke på grunn av at de har kuttet kjøttet. Snarere til tross av at de har kuttet ut kjøtt. Vi bør spise kjøtt for helsas skyld. Anonymous poster hash: f0245...e96
  • Liker 2
Skrevet

Vurderer sterkt å slutte å spise kjøtt!

Er det virkelig slik i Norge også?

Nei, Norge kan ikke sammenlignes med USA, og en hel del andre land, da vi har mye strengere regler.

Vi brennmerker ikke dyra, vi bruker plastmerker som settes i ørene(kan sammenlignes med øredobber på mennesker), når det gjelder avhorning så avles det vel i stor grad for dyr som blir født uten horn(kollet), er usikker på hvor utbredt horn er på kyr nå, men skal man avhorne i Norge så skal det uansett være utført med bedøvelse, langvarende smertelindring og det skal gjøres av veterinær.

Kyrne blir heller ikke foret på andre døde kyr, det er ulovlig i Norge, de fores på rundballer/høy/o.l. og kraftfor(laget av vegetabilske ingredienser).

Anonymous poster hash: 94fbd...651

• Liker 2
Skrevet

Ble vegetarianer når jeg var 18 og er nå 24. Er nå gravid for andre gang og har aldri hatt vitamin eller jernmangel. Jeg spiser ikke kjøtt for helsa sin skyld og for jeg føler meg bedre med dette kostholdet. Tror på ingen måte å kutte ut kjøtt er den eneste måten å vere sunn på. Spis rene råvarer og magert kjøtt. Tenker du på dyrene så velg norsk kjøtt (helst økologisk) tenker du på miljøet så kutter du ned på kjøttmengden. Mange er ekstreme, bare føl på hva som er riktig for deg:)

Anonymous poster hash: b8735...6d1

Skrevet (endret)

Taiwanese Female Vegetarians Have Lower Lipoprotein-Associated Phospholipase A2 Compared with Omnivores

Som sagt, dette er en bedre observasjonsstudie på kjøtt vs ikke-kjøtt siden de ellers lever likt så det gir bedre sammenligningsgrunnlag. De som spiser kjøtt er sunnere enn de som ikke spiser kjøtt. Flere risikofaktorer som økt CRP, økt homocystein og økt triglyserider tyder på at de har økt risiko for hjertesykdom.

Igjen, disse er utført på vestlige vegetarianere som også har gjort andre inngrep i livsstilen sin. Her prøver jeg å isolere kjøtt vs ikke-kjøtt. Jeg har jo sagt at vegetarianere generelt har bedre helse, men for å gjenta meg selv IGJEN: Det er ikke på grunn av at de har kuttet kjøttet. Snarere til tross av at de har kuttet ut kjøtt. Vi bør spise kjøtt for helsas skyld. Anonymous poster hash: f0245...e96

Jeg ser at dette er observert i Tawian, og i èn (1) studie av hele 363 personer.

Du har altså trukket konklusjonen at alle andre studier som viser god helse blant vegetarianere er på tross av deres kosthold og ikke på grunn av. Andre, kanskje særlig de som arbeider innen fagomådene, er veldig forsiktig med å trekke slike konklusjoner og forklare resultater med antatte sammenhenger.

Jeg sier ikke i mot deg, for jeg ser jo at studien fra Taiwan sier dette (dog kan jeg ikke nok om normalverdiene til å kunne trekke ut hvor stor forskjellen faktisk er, om du gjør det så opplys meg gjerne)

Poenget mitt er at du her fremstiller det som en sannhet at eneste grunnen til at vegetarianere kommer bedre ut av undersøkelsene er andre livsstilsendringer. Det er ikke bevist, og den eneste studien som er i nærheten av å sammenlikne vegetarisk vs kjøttspisende kosthold helt isolert utenom annen livsstil er svært begrenset og lite publisert.

Edit: La meg stresse at jeg fremdeles ikke mener at å være veggis er den eneste veien å gå, men at det heller ikke er USUNT slik mange forsøker legge det frem. Som anonym skriver litt over her, så spis variert, spiser du kjøtt så spis det litt sjeldnere og velg gjerne magre alternativer. (Og økologisk, norsk for dyrenes skyld)

Endret av katinkatinka
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser at dette er observert i Tawian, og i èn (1) studie av hele 363 personer.

Du har altså trukket konklusjonen at alle andre studier som viser god helse blant vegetarianere er på tross av deres kosthold og ikke på grunn av. Andre, kanskje særlig de som arbeider innen fagomådene, er veldig forsiktig med å trekke slike konklusjoner og forklare resultater med antatte sammenhenger.

Jeg sier ikke i mot deg, for jeg ser jo at studien fra Taiwan sier dette (dog kan jeg ikke nok om normalverdiene til å kunne trekke ut hvor stor forskjellen faktisk er, om du gjør det så opplys meg gjerne)

Poenget mitt er at du her fremstiller det som en sannhet at eneste grunnen til at vegetarianere kommer bedre ut av undersøkelsene er andre livsstilsendringer. Det er ikke bevist, og den eneste studien som er i nærheten av å sammenlikne vegetarisk vs kjøttspisende kosthold helt isolert utenom annen livsstil er svært begrenset og lite publisert.

Edit: La meg stresse at jeg fremdeles ikke mener at å være veggis er den eneste veien å gå, men at det heller ikke er USUNT slik mange forsøker legge det frem. Som anonym skriver litt over her, så spis variert, spiser du kjøtt så spis det litt sjeldnere og velg gjerne magre alternativer. (Og økologisk, norsk for dyrenes skyld)

Du ser ikke ut til å forstå at de studiene du snakker om ikke kan bevise at det er helsefremmende å kutte ut kjøtt. Det er for mange variabler. Så dine viser ingenting, mens min viser at risikofaktorer for hjertesykdom blir forverret når man kutter ut kjøtt.

La oss si at du gikk fra å leve hovedsaklig på søppelmat, drikke deg dritings hver helg og røyke som en svamp og aldri trene til å bare spise mat laget fra bunnen av, trene jevnlig, kutte ut alkohol og kutte ut røyk og kutte ut brokkoli, så ville du sannsynligvis fått bedre helse. Betyr det at det er sunt å kutte ut brokkoli? Ser du poenget mitt snart? En studie av samme typen som du hviler deg på hadde nemlig vist at det hadde vært sunt å kutte ut brokkoli.

Du må gjerne vise noen studier som viser at det er helsefremmende å kutte ut kjøtt og at de har et skikkelig sammenligningsgrunnlag slik som studien jeg linket til har. For poenget her er at denne studien er et godt sammenligningsgrunnlag for kjøtt vs ikke-kjøtt.

P-verdien vil rett og slett si hvor sannsynlig det er for at resultatene er tilfeldig. p=0,01 betyr altså 1% sjanse for at resultatene er tilfeldig. Grensen for statistisk signifikant pleier de å sette på p=0,05. Så p skal altså være lavere enn 0,05 for at det skal være statistisk signifikant. Anonymous poster hash: f0245...e96

• Liker 3
Skrevet

Du ser ikke ut til å forstå at de studiene du snakker om ikke kan bevise at det er helsefremmende å kutte ut kjøtt. Det er for mange variabler. Så dine viser ingenting, mens min viser at risikofaktorer for hjertesykdom blir forverret når man kutter ut kjøtt.

La oss si at du gikk fra å leve hovedsaklig på søppelmat, drikke deg dritings hver helg og røyke som en svamp og aldri trene til å bare spise mat laget fra bunnen av, trene jevnlig, kutte ut alkohol og kutte ut røyk og kutte ut brokkoli, så ville du sannsynligvis fått bedre helse. Betyr det at det er sunt å kutte ut brokkoli? Ser du poenget mitt snart? En studie av samme typen som du hviler deg på hadde nemlig vist at det hadde vært sunt å kutte ut brokkoli.

Du må gjerne vise noen studier som viser at det er helsefremmende å kutte ut kjøtt og at de har et skikkelig sammenligningsgrunnlag slik som studien jeg linket til har. For poenget her er at denne studien er et godt sammenligningsgrunnlag for kjøtt vs ikke-kjøtt.

P-verdien vil rett og slett si hvor sannsynlig det er for at resultatene er tilfeldig. p=0,01 betyr altså 1% sjanse for at resultatene er tilfeldig. Grensen for statistisk signifikant pleier de å sette på p=0,05. Så p skal altså være lavere enn 0,05 for at det skal være statistisk signifikant. Anonymous poster hash: f0245...e96

Jeg tror ikke du egentlig ikke forstår hva jeg skriver, siden du virker relativt oppegående ellers. Men her har du tydeligvis bestemt deg for å være vrang.

La meg være enda mer tydelig:

NEI studiene jeg viser til kan ikke vise at det å kutte ut kjøtt ene og alene er helsefremmende. Men de kan heller ikke vise at de IKKE er det. Når man f.eks gjør 3 grep for å forbedre helsen sin, så kan man ikke bombasisk si at "nei, 1 av 3 grep teller ikke, fordi man gjorde 2 andre grep". Forskningen har vist at å kutte ut kjøtt er bra for helsen, men fordi undersøkelsene ikke er komplett isolert til å kun gjelde kosthold så kan man ikke sikkert si at det er kun derfor helsen er blitt bedre. Men man kan ikke heller si at det er på tross av og ikke på grunn av, slik som du. I tilfelle er du alene som dette, sammenliknet med fagpersoner verden over.

Og nok en gang, JA jeg ser at studien fra Taiwan viser dette, men jeg forstår ikke hvordan du tillegger denne så mye mer vekt, da det a) er et lite utvalg, slik at statistisk signifikans er mer sannsynlig b) heller ikke her kan utelukkes at andre livsstilfaktorer spiller inn og c) oppsummeringen du viser til ikke sammenlikner verdiene med befolkningen generelt. Det sier altså at disse 190 vegetarianere har dårligere resultater, men hvor mye dårligere? Og hvor dårlig sammenliknet med gjennomsnittet? Mulig jeg overså dette, men om du kan forklare tallene så er det selvsagt interessant å se.

• Liker 1
Gjest lillelarve
Skrevet

Visse typer, rent kjøtt er bra for oss. Velg rent kjøtt framfor kjøttdeig og hamburgere

• Liker 2
Skrevet

En viss person kan fortrenge fakta hvor mye h*n vil, men faktum er at folk som bestemmer seg for å spise vegitabilsk vil bli mye sunnere når de gjennomfører det tiltaket - ergo må det sees som et utelukkende positivt helsetiltak.

For all del, kjøtt er ikke farlig, snarere en del av et godt kosthold. Grunnen til vegitarianeres sunnhet kan ikke sies å være fordi dem ikke spiser kjøtt, men heller fordi dem blir kostholdsbevisst. Bedre kosthold kan man også oppnå med kjøtt i kostholdet. Selv er jeg en som liker kjøtt så godt at jeg for min del aldri ville kuttet ut det av mitt kosthold, dog beundrer jeg vegitarianerne at dem er mer kostholdsbevisst enn hva jeg er, for jeg har en tendens til å også spise usunn mat.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vegatarisk kosthold har flere helsefordeler. Her er mye bevismateriale med supergode kilder: http://erdetsunt.wordpress.com/2012/12/03/helsefordeler-ved-vegetarisk-og-vegansk-kosthold/

• Dette sier Canadisk ernæringsfysiologforening
«A vegan eating pattern has many potential health benefits. They include lower rates of obesity, heart disease, high blood pressure, type 2 diabetes and certain types of cancer. Other benefits include lower blood cholesterol levels and a lower risk for gallstones and intestinal problems.»
  • Dette sier Academy og Nutrition and Dietetics
«The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates.» Dette sier Helsedirektoratet
  • «Et kosthold rikt på kostfiber (mer enn 25 gram per dag) reduserer risiko for koronar hjertesykdom, hjerte- og karsykdommer.
  • Vegetarkosthold reduserer risiko for død av iskemisk hjertesykdom.
  • Et kosthold rikt på frukt, bær og grønnsaker, fullkorn og fiberrike matvarer, fisk minst to ganger per uke (spesielt fet fisk), inntak av natrium mindre enn 2,3 gram per dag, og transfettsyrer mindre enn 1 energiprosent reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer (kvinner).
  • Et kosthold rikt på frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter og lite natrium og mettet fett reduserer risiko for høyt blodtrykk.
  • Et kosthold rikt på frukt, grønnsaker, fullkorn reduserer risiko for metabolsk syndrom.
  • Matvarer med fiber som belgvekster, fullkornsprodukter, frukt, bær og grønnsaker vil redusere risiko for kreft i tykk- og endetarm.»
  • American journal of Clinical Nutrition
(Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1627S-1633S. Epub 2009 Mar 11.)
Health effects of vegan diets. Craig WJ. Source, Department of Nutrition and Wellness, Andrews University, Berrien Springs, MI, USA. [email protected], Abstract
Recently, vegetarian diets have experienced an increase in popularity. A vegetarian diet is associated with many health benefits because of its higher content of fiber, folic acid, vitamins C and E, potassium, magnesium, and many phytochemicals and a fat content that is more unsaturated. Compared with other vegetarian diets, vegan diets tend to contain less saturated fat and cholesterol and more dietary fiber. Vegans tend to be thinner, have lower serum cholesterol, and lower blood pressure, reducing their risk of heart disease.
  • Dette sier Apotek 1
Vegetarisk kosthold har økende popularitet i den vestlige verden. Dette er gunstig både i samfunnsmessig og helsemessig perspektiv, men det forutsetter god kunnskap om ernæring. Uten riktig sammensatt kost er vegetarianere utsatt for å utvikle næringsmangler.

http://erdetsunt.wordpress.com/2012/12/03/helsefordeler-ved-vegetarisk-og-vegansk-kosthold/

AnonymBruker
Skrevet

Vegatarisk kosthold har flere helsefordeler. Her er mye bevismateriale med supergode kilder: http://erdetsunt.wordpress.com/2012/12/03/helsefordeler-ved-vegetarisk-og-vegansk-kosthold/

• Dette sier Canadisk ernæringsfysiologforening
«A vegan eating pattern has many potential health benefits. They include lower rates of obesity, heart disease, high blood pressure, type 2 diabetes and certain types of cancer. Other benefits include lower blood cholesterol levels and a lower risk for gallstones and intestinal problems.»
  • Dette sier Academy og Nutrition and Dietetics
«The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates.» Dette sier Helsedirektoratet
  • «Et kosthold rikt på kostfiber (mer enn 25 gram per dag) reduserer risiko for koronar hjertesykdom, hjerte- og karsykdommer.
  • Vegetarkosthold reduserer risiko for død av iskemisk hjertesykdom.
  • Et kosthold rikt på frukt, bær og grønnsaker, fullkorn og fiberrike matvarer, fisk minst to ganger per uke (spesielt fet fisk), inntak av natrium mindre enn 2,3 gram per dag, og transfettsyrer mindre enn 1 energiprosent reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer (kvinner).
  • Et kosthold rikt på frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter og lite natrium og mettet fett reduserer risiko for høyt blodtrykk.
  • Et kosthold rikt på frukt, grønnsaker, fullkorn reduserer risiko for metabolsk syndrom.
  • Matvarer med fiber som belgvekster, fullkornsprodukter, frukt, bær og grønnsaker vil redusere risiko for kreft i tykk- og endetarm.»
  • American journal of Clinical Nutrition
(Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1627S-1633S. Epub 2009 Mar 11.)

Health effects of vegan diets. Craig WJ. Source, Department of Nutrition and Wellness, Andrews University, Berrien Springs, MI, USA. [email protected], Abstract

Recently, vegetarian diets have experienced an increase in popularity. A vegetarian diet is associated with many health benefits because of its higher content of fiber, folic acid, vitamins C and E, potassium, magnesium, and many phytochemicals and a fat content that is more unsaturated. Compared with other vegetarian diets, vegan diets tend to contain less saturated fat and cholesterol and more dietary fiber. Vegans tend to be thinner, have lower serum cholesterol, and lower blood pressure, reducing their risk of heart disease.

• Dette sier Apotek 1
Vegetarisk kosthold har økende popularitet i den vestlige verden. Dette er gunstig både i samfunnsmessig og helsemessig perspektiv, men det forutsetter god kunnskap om ernæring. Uten riktig sammensatt kost er vegetarianere utsatt for å utvikle næringsmangler.

http://erdetsunt.wordpress.com/2012/12/03/helsefordeler-ved-vegetarisk-og-vegansk-kosthold/

Kanskje lese tråden før du kommenterer? Det du sier er allerede diskutert. Bedre helse blant vegetarianere kan ikke begrunnes med at det er på grunn av kjøttinntaket. Vegetarianere som lever likt som kjøttspiserne på alle andre områder enn kjøttinntaket har nemlig dårligere helse. Men vestlige vegetarianere drikker mindre alkohol, røyker mindre, trener jevnlig, lager mer mat fra bunnen av og så videre. Du ser vel her at det er noen andre grep de har gjort som gjør dem sunnere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...